Annons:

Publicerad: 2025-02-07

Snälltåget kör via Göteborg 2026

Snälltåget planerar att köra nattåg mellan Malmö och Jämtland via Göteborg även under vintersportsäsongen och sommaren 2026. Men Trafikverket ger inte klartecken förrän i höst.

Text: Ulf Nyström

Veolia inledde i januari 2007 nattågstrafik mellan Göteborg och Storlien via Stockholm under namnet Utmanartåget sedan SJ:s ensamrätt till kommersiell persontågstrafik naggats i kanten. 4 mars samma år har tåget med Hector Rails 142.105 Rosebud just lämnat Åre på väg mot Storlien. 2013 bytte Veolia namn till Transdev och den kommersiella trafiken började bedrivas under namnet Snälltåget. FOTO: Mats Nyblom

Annons:

”Vi hoppas kunna köra nattåg mellan Göteborg och Jämtland minst en gång i veckan från 13 december i år till 3 maj nästa år och under sommaren 2026”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

”Vi har skapat ett bra upplägg efter samråd med besöksnäringen i Jämtland och hoppas på positiva besked från Trafikverket.”

SJ beslöt i höstas att ställa in nattågen mellan Göteborg och Umeå som medfört vagnar till och från Duved.

SJ:s nattåg till Jämtland läggs ner i april

Tågen slutade rulla vid tidtabellsskiftet i december men fram till slutet av april körs nattåg mellan Göteborg och Duved. Vagnarna från Göteborg kopplas in i nattåget från Stockholm i Gävle.

Därefter tvingas nattågsresenärer mellan Västsverige och norra Sverige till tågbyte i Stockholm sent på kvällen eller tidigt på morgonen.

Beskedet från SJ möttes av omfattande protester. Linnea Granqvist i Östersund samlade in 78 000 namn mot SJ:s beslut och Trafikverkets ovilja att upphandla nattågen till och från Göteborg.

Men varken namninsamlingen eller en uppvaktning av infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) gav något resultat.

Tio avgångar från Göteborg i sommar

I november meddelade Snälltåget, som sedan flera år kör nattåg mellan Malmö och Jämtland via Stockholm under högsäsong, att det kommer att köra två nattåg i veckan i vardera riktningen mellan Malmö och Storlien via Helsingborg, Halmstad, Göteborg, Skövde, Stockholm och Uppsala från 16 juli till och med 17 augusti i år.

Inga nattåg från Göteborg

SJ ställer in nattågen mellan Göteborg och Umeå vid tidtabellskiftet i december. Nattåget mellan Göteborg och Duved får en nådatid på fyra månader.

Snälltågets nattåg från Malmö till Storlien via Stockholm i Ljusdal i augusti 2023. Lokföraren Istvan Zsiga har hämtat lite luft på perrongen innan körningen fortsätter mot Östersund klockan 03.00. FOTO: Kasper Dudzik

Snälltåget kör Göteborg–Jämtland

Snälltågets nattåg mellan Malmö och Storlien kommer under fem veckor i sommar att köras via Göteborg. Troligen kommer nattågen att köras via Göteborg även under vintersportsäsongen och sommaren 2026.

Efter ytterligare några månaders utredningar och sonderingar med besöksnäringen i Jämtland har Snälltåget nu hittat en lösning för tågresenärer mellan Västsverige och Jämtland som kan fungera även under 2026.

”Banarbetena mellan Göteborg och Alingsås gör att vi inte kan använda Västra stambanan nästa år”, säger Marco Andersson.

”Vi försöker att få att köra ett eller två tåg i veckan via Halmstad–Göteborg–Trollhättan–Kil–Borlänge samtidigt som vi fortsätter att köra två tåg i veckan i varje riktning mellan Malmö och Jämtland via Nässjö–Norrköping–Stockholm.”

”Svår balansgång”

”Men det är en svår balansgång. Vi vill inte förlora våra resenärer från Danmark, som är en mycket stor del av resenärerna i nattågen till och från Jämtland under skidsäsongen.”

För att slippa den tidsödande rundgången med loken på Göteborg C eller att använda två lok i varje tåg kommer Snälltåget att göra uppehåll på Mölndals nedre och eventuellt i Gamlestaden.

Perrongerna i Mölndal och Gamlestaden är dock endast 320 meter vilket begränsar tåglängden till lok och 13 vagnar.

Fördelen med Gamlestaden är att hållstället har direkt spårvagnsförbindelse med Danmarksterminalen vid Majnabbekajen.

Ett tåg i veckan blir två i mars

Tågen från Malmö via Göteborg kommer i början på säsongen att gå till Jämtland på fredagar och från Jämtland på lördagar. Från mars 2026 och framåt kommer tågen att avgå från Göteborg onsdagar och lördagar och tågen från Jämtland torsdagar och söndagar.

Medan nattågen över Stockholm körs till och från Storlien kommer tågen över Göteborg att vända i Duved.

”Men de som åker med Göteborgs-tåget kan byta till Stockholms-tåget i Duved och fortsätta till Enafors och Storlien”, säger Marco Andersson.

Nattåg via Göteborg även sommaren 2026

Snälltåget räknar också med att köra nattågen mellan Malmö och Jämtland via Göteborg under sommaren nästa år men man har ännu inte beslutat hur många tåg man ska söka tåglägen för hos Trafikverket.

Om Snälltåget kör nattåg via Göteborg en-två nätter i veckan i varje riktning kommer ett tågpar via Stockholm som rullat under högsäsong att försvinna.

”Det blir tåget som vi kört fredagskvällar från Malmö via Stockholm med återresa från Jämtland på lördagarna som får stryka på foten om vi i stället använder lok och vagnar för att köra tåg via Göteborg”, säger Marco Andersson.

”Men fredagståget har haft betydligt färre resenärer från Stockholm än tågen på onsdagarna och lördagarna.”

”Finns en marknad för nattåg från Göteborg”

Marco Andersson är övertygad om att det finns en marknad för nattåg mellan Göteborg och Jämtland och att många resenärer från Västsverige kommer att välja Snälltåget när SJ lägger ner nattågstrafiken.

”Under högsäsong lär det inte bli svårt att fylla tågen från Göteborg”, säger han.

”Vi undersöker fortfarande möjligheterna att köra viss trafik under lågsäsong men det kommer att vara tufft ekonomiskt.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Asbest kan stoppa 620-loken

SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.

Nyhet

SJ kör nattågen ett år till

SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och övre Norrland ytterligare ett år. Trafikverket har beslutat att utlösa den ensidiga optionen om trafik från december i år till december 2026.

Nyhet

Oväntat punktliga tåg

Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.