Annons:

Publicerad: 2021-01-21

Getingmidjan snart som ny

Det var konventionella snöplogar, gamla ploglok och motortrallor med snöborstar som gjorde järnvägarna farbara efter snökaoset förra veckan. Men om drygt ett år har Trafikverket tre effektiva snöslungor i tjänst.

Text: Michael Nilsson och Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik, Linus Hall

Trafikverkets första Zaugg-snöslunga i Björkliden i mars 2017.

Den tillhör fortfarande Zaugg och levereras till oss när den körts 200 timmar utan problem.

 

Sören Stark, nationell beredskapssamordnare på Trafikverket.

Sedan hösten 2016 har snöslungan Zaugg ZRR 10 000 M hållit Malmbanan mellan Abisko och norska gränsen öppen för tågen.

Snöslungan på Malmbanan har fungerat mycket väl och Trafikverket har beställt ytterligare en maskin från Zaugg.

Den kom till Sverige förra året och ska stationeras i Duved strax väster om Åre på Mittbanan.

”Den tillhör fortfarande Zaugg och levereras till oss när den körts 200 timmar utan problem”, säger Sören Stark, nationell beredskapssamordnare på Trafikverket.

Den nya maskinen har uppdaterats med ny mjukvara, nya säkerhetssystem och framförallt med ETCS-utrustning (European Train Control System) så att den kan användas med det nya signalsystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System).

En mindre uppdatering är att snöskärarna som används för att skära av överhängande snö nu går att fälla ner.

Den andra snöslungan från Zaugg anlände med färja till Trelleborg den 8 oktober 2020.

Annons:

Corona försenar utbildningen

Coronapandemin har dock skapat problem då restriktioner hindrat de nya förarna från att delta i utbildningen. Den skulle enligt plan ha avslutats i januari och testningen av maskinen i mars.

”Vi hade ett möte med Trafikverket förra veckan och tittar på alternativ för att bli klara med testningen av maskinen och utbildning av förarna”, säger Joshua Wilson, projektledaren för utvecklingen av ZRR 10 000 M på Zaugg.

”Kanske kan utbildningen av förarna slutföras till april. Men om inga alternativ fungerar så får vi vänta tills nästa vinter.”

Tredje snöslungan till nästa vinter

Trafikverket har beställt och kommer att få en tredje snöslunga inför nästa vinter. Den placeras i Luleå eller Boden.

Bygget av den snöslungan är i full gång och den levereras till Sverige i december. Därefter ska även denna maskin testas i 200 timmar.

Under snöovädret i Medelpad, Ångermanland och Västerbotten förra veckan fick den snöplog som finns i Långsele, en SR 200 inhyrd från Railcare, och de snöröjningslok, Tb och Tc, som finns i Ånge och Sundsvall, bekänna färg.

Längs delar av Stambanan genom övre Norrland kom över en meter snö 11-13 januari. När snöfallet bedarrade på onsdagen hade Aspeå mellan Långsele och Mellansel fått 114 cm snö och det hade kommit nästan lika mycket långs hela stambanan mellan Bräcke och Vännäs.

”Snöplogen från Långsele och Tb-loket från Ånge gjorde stor nytta på stambanan och röjde banan ganska snabbt når vi fått upp det urspårade godståget i Skorped på spåret igen”, säger Pär Jonsson, chef för Underhåll Järnväg på Trafikverket Region Mitt.

Snöborstning i skytteltrafik

För att inte riskera att persontågen skulle bli stående i svårtillgänglig terräng beslutade Trafikverket redan på måndagen att stänga järnvägen mellan Sundsvall och Umeå för all tågtrafik.

”Därför fungerade det med snöröjning med entreprenörens motortrallor TKA7 med snöborstar som körde fram och tillbaka på Ådalsbanan och Mittbanan”, säger Pär Jonsson.

Totalt deltog cirka 125 man i snöröjningen på Ådalsbanan, Botniabanan, Mittbanan och Stambanan genom Övre Norrland.

Tb-loket DLL 3106 snöröjer bangården i Hallsberg efter det stora snöovädret i februari 2010. Det var ett sådant stationerat i Ånge som röjde upp stambanan genom Norrland efter veckans snöoväder.

Nytt snöoväder på ingång

I går, onsdag gick SMHI ut med klass 2-varning för stora snömängder som kan ge kraftig drivbildning i Västerbottens kustland och i Västernorrlands län.

Trafikverket beslöt i går eftermiddag att stänga sträckan Storlien-Duved torsdag 12:00 – fredag 12:00, Bräcke-Vännäs-Umeå godsbangård torsdag 18:00 – fredag 18:00, Timrå-Umeå: torsdag 12:00 – fredag 18:00, Vännäs-Boden fredag 08:00 – söndag 18:00 och Haparandabanan fredag 00:00 – måndag 00:00.
Trafikverket satte alla tillgängliga resurser i form av snöplogar, ploglok och motortrallar med snöborstar i beredskap.

”Alla fordon är dubbelbemannade så vi kan köra dygnet runt,”, säger Pär Jonsson på Trafikverket Region Mitt.

Inställda nattåg

SJ beslöt att ställa in nattågen mellan Göteborg och Umeå samt mellan Stockholm och Duved natten till torsdagen och natten till fredagen. Bokningen till avgångarna på fredag är spärrade till det står klart hur snöröjningen fungerar.

Vy Tåg ställer in nattågen mellan Stockholm och Luleå och mellan Stockholm och Narvik nätterna torsdag-fredag och fredag-lördag.

Green Cargo införde stopp för nya bokningar till och från Norrland och åberopade force majeure för all trafik som berörs av avstängningarna.

Michael Nilsson

Michael Nilsson

Skribent

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

24 km dubbelspår klart i Skåne

Om några dagar tas det nya dubbelspåret mellan Ängelholm och Maria i bruk. Restiden med Pågatågen mellan Ängelholm och Helsingborg förkortas med sju minuter och risken för förseningar minskar drastiskt.

Nyhet

Fler godståg Norge–Sverige

Cargonet utökar i december godstågstrafiken mellan Göteborg och Oslo från en till fem dagar i veckan och börjar i vår att köra godståg mellan Oslo och Eskilstuna.

Nyhet

Spåren är borta – finns järnvägen kvar då?

I Tyskland kan en nedlagd och uppriven järnväg återuppstå decennier senare. 50 linjer har åter tagits i bruk sedan 1994. Lägger du däremot ner en järnvägssträcka i Sverige, försvinner järnvägen för all framtid. I år inleds rivningen av Karlsborgsbanan.