fbpx

ANNONS

Klart med nya regionaltåg

SJ tilldelade i oktober förra året den spanska tågtillverkaren CAF en beställning på 25 nya regionaltåg. Men tilldelningen överklagades och först nu har SJ och CAF kunnat skriva avtal om leverans av tågen.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 12 juli 2022

ILLUSTRATION: SJ
Så här kan SJ:s nya regionaltåg från CAF komma att se ut.

”Det känns bra att vi äntligen är i hamn med det här avtalet om nya regionaltåg”, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör vid SJ.

”Vi kommer om några år att kunna erbjuda riktigt bra, bekväma och klimatsmarta regionalresor.”

De nya regionaltågen kommer att trafikera linjerna Stockholm–Västerås–Örebro–Skövde–Göteborg, Stockholm–Uppsala, Ljusdal–Gävle–Stockholm–Norrköping–Linköping och Göteborg–Kalmar.

De nya tågen ersätter SJ:s tvåvåningståg X40 på två av sträckorna och loktåg på två sträckor.

Första tåget i trafik 2026

Tågen byggs av Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) i Spanien och det första levereras till Sverige 2025 och sätts i trafik 2026.

SJ beslöt i oktober förra året att CAF skulle bygga de nya regionaltågen.

LÄS MER: SJ köper regionaltåg för tre miljarder

Men tilldelningsbeslutet överklagades av Stadler och Hitachi Rail.

Förvaltningsrätten i Stockholm beslöt i februari i år att upphandlingen måste göras om. Stadler anförde som skäl för begäran om överprövning att med en grundbeställning på 25 fordon och en option på 35 fordon var tilldelningen att anse som ett ramavtal och Förvaltningsrätten delade den bedömningen.

LÄS MER: Nya regionaltåg kan försenas

Nu har SJ och CAF förhandlat fram ett nytt avtal som undertecknades 7 juli. Men fortfarande gäller avtalet 25 tågsätt med option på 35 tågsätt.

Små skillnader mellan avtalen

Arvid Fredman vill inte berätta vad som skiljer avtalet från tilldelningen i höstas.

”Vi har gjort vissa justeringar under processen”, säger han. ”Men i huvudsak är det samma villkor för leveransen av de nya tågen.”

De nya regionaltågen kommer att bestå av fem vagnar och ha plats för cirka 330 resenärer. Toppfarten blir 200 km/h. Tågen får utrymmen för cyklar, barnvagnar och bagage.

Hur fördelningen mellan första och andra klass kommer att bli och om det överhuvudtaget blir någon förstaklassavdelning är ännu inte klart. Det blir ingen bistro ombord, kanske blir det varu- och dryckesautomater.

”Men det kommer inte att bli så himla trångt ombord”, säger Arvid Fredman. ”Vi tar tillvara tillgängliga utrymmen bättre än på äldre tåg, bland annat blir vestibulerna mindre.”

Bekväma stolar för fyratimmarsresor

”Tågen får bekväma stolar som det är behagligt att sitta i även under lite längre resor. Tågen kommer främst att användas för resor på en-två timmar även om vissa resor som Göteborg Kalmar och Gävle-Linköping kan ta fyra timmar.”

Tågen kommer att vara utrustade med 5G-teknik och radiotransparenta fönster som erbjuder snabb uppkoppling. De får också dynamisk belysning som anpassas efter tid på dygnet och vädret.

”5G-tekniken kommer vara så effektiv att alla resenärer kan jobba och streama med flera enheter samtidigt”, säger Arvid Fredman.

De nya regionaltågen kommer också att vara utrustade med uppkopplade tekniska system för tillståndsbaserat underhåll. Det innebär att tågen kontinuerligt skickar signaler som analyseras och utvärderas i SJs verkstäder där underhållet utförs. Det ska leda till ett mer effektivt underhåll.

”Vi får tåg som talar om att en komponent håller på att gå sönder och behöver bytas. Det kan göras enklare och snabbare och verkstadstiden minskar”, säger Arvid Fredman.

Tågen kostar 3,2 miljarder kronor

De 25 tågsätten i grundbeställningen kostar 300 miljoner euro vilket motsvarar 3,2 miljarder svenska kronor. Det betyder 128 miljoner kronor per tågsätt.

Köpet av nya regionaltåg ingår i SJ:s satsning på nya och moderniserade tåg på totalt 19 miljarder kronor som även omfattar uppgradering av snabbtågen X2000 och ligg- och sovvagnar samt inköp av nya snabbtåg.

LÄS MER: SJ köper 25 snabbare snabbtåg

Ombyggnaden av X2000-tågen har tagit betydligt längre tid än vad SJ och leverantörerna ABB och Stadler räknade med.

SJ har för närvarande fått fyra ombyggda tågsätt varav tre är i trafik mellan Stockholm och Göteborg och det fjärde används för utbildning av lokförare och verkstadspersonal.

”Nu har serieproduktionen kommit igång och vi räknar med att ha sju eller åtta tågsätt i trafik vid årsskiftet”, säger Arvid Fredman.

”Det känns bra att vi äntligen är i hamn med det här avtalet om nya regionaltåg. Vi kommer om några år att kunna erbjuda riktigt bra, bekväma och klimatsmarta regionalresor.”

 

Arvid Fredman, fordonsdirektör vid SJ

ANNONS

ANNONS

Fler artiklar

Åter tåg i Viskadalen

Åter tåg i Viskadalen

På måndagen återupptas tågtrafiken på Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg efter ett år. Spår och kontaktledning har bytts ut på den 84 kilometer långa banan. Kostnad: en miljard kronor.

read more
Inställda tåg dyra för MTR

Inställda tåg dyra för MTR

MTR Mälartåg har tvingats betala drygt tio miljoner kronor i viten till Mälardalstrafik för inställda tåg sedan MTR tog över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december förra året.

read more

Vill du läsa fler artiklar?