Annons:
Sprängningarna för Västlänken har börjat
På torsdagsmorgonen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken. Sprängningen skedde under Otterhällan. Om ett halvår börjar sprängningarna under Landala.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Nu börjar järnvägstunneln drivas fram under centrala Göteborg. På bilden pågår injekteringsborrning med eldriven borrigg.
Annons:
Sprängningen gick bra och det känns skönt att komma igång med drivningen av järnvägstunneln,
Crister Lindén, produktionsledare på Trafikverket
”Sprängningen gick bra och det känns skönt att komma igång med drivningen av järnvägstunneln”, säger Crister Lindén på Trafikverket, produktionsledare för Haga-etappen.
Under det senaste året har arbetstunnlar sprängts ut på flera håll i centrala Göteborg.
I april inleddes sprängningarna för Västlänken under Skansen Lejonet nordost om Göteborg C.
Sprängningarna för Haga-etappen kommer att pågå under 2020 och under nästa år. Större delen av etappen går i berg men en kortare sträcka norr om Otterhällan och passagen under Rosenlundskanalen går i den ökända Göteborgsleran.
Tunneldrivningen inleds nu från norr och om ett halvår påbörjas tunneldrivningen från söder när den långa arbetstunneln från Linnéplatsen når in under Landala.
”Vi följer tidplanen men vi vet att vi har stora utmaningar under Rosenlundskanalen och när vi ska spränga ut de stora bergrummen för fyrspårsstationen i Haga”, säger Lindén.
Turkiskt-italienskt-norskt konsortium
Haga-etappen byggs av ett konsortium med italienska Astaldi, turkiska Gülermak och norsk-svenska NRC Group.
”Det fungerar bra men det finns naturligtvis olika kulturer inom de olika företagen och någon gång kan det ta lite tid att jämka samman olika metoder och olika typer av planering”, säger Crister Lindén.
Med stationen i Haga får delar av Göteborgs centrum och Göteborgs västra stadsdelar snabbare förbindelser till övriga delar av regionen.
Stationens norra uppgång får två entréer, en vid Nya Alléstråket och en vid Pustervikskajen. Stationens södra uppgång placeras i en ny byggnad för Handelshögskolan.
I dag bor drygt 17 000 människor inom cirka tio minuters gångavstånd från den blivande stationen. Nya bostäder och arbetsplatser byggs på Skeppsbron och vid Masthuggskajen.
36 000 människor studerar och jobbar redan i området.
Västlänken blir åtta kilometer
Västlänken blir en dubbelspårig järnväg för pendel- och regiontåg i och under centrala Göteborg. Den blir åtta kilometer lång, sex kilometer kommer att gå i tunnel.
Västlänken rymmer tre underjordiska stationer; en norr om Göteborgs central, en under Hagakyrkan och en under Korsvägen.
Västlänken är ett av de mest omdebatterade och omstridda infrastrukturprojekten i Sverige. Motståndarna har hävdat att länken ger liten nytta för mycket pengar.
- 2011 inleddes projekteringen av Västlänken.
- 2014 beslutade regeringen om tillåtlighet för Västlänken efter att ha prövat ärendet enligt miljöbalken.
- 2016 fastställdes järnvägsplanen.
- 2018 togs de första spadtagen.
- 2026 beräknas Västlänken vara klar för trafik.
Kostnaden för Västlänken är beräknad till 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå,
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Fler godståg Norge–Sverige
Cargonet utökar i december godstågstrafiken mellan Göteborg och Oslo från en till fem dagar i veckan och börjar i vår att köra godståg mellan Oslo och Eskilstuna.
Få nya lok till Green Cargo
Fler Mb- och Re-lok. Försäljning, uthyrning eller skrotning av Rc4-loken men i långsam takt. En övergångslösning för diesellok i väntan på effektiva batteri- eller vätgaslok. Och så några Vectron-lok. Så ser Green Cargos lokstrategi ut.
Green Cargo på plus
Rörelseresultatet för Green Cargo förbättrades med 60 miljoner kronor tredje kvartalet jämfört med tredje kvartalet förra året. Transportvolymerna minskade men intäkterna steg.
Järnväg genom Timrå utreds på nytt
Det finns stora utmaningar med den nuvarande korridoren för en framtida järnvägssträckning genom Timrå. Därför ska Trafikverket utreda sträckan på nytt.