Annons:
Sprängningarna för Västlänken har börjat
På torsdagsmorgonen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken. Sprängningen skedde under Otterhällan. Om ett halvår börjar sprängningarna under Landala.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Nu börjar järnvägstunneln drivas fram under centrala Göteborg. På bilden pågår injekteringsborrning med eldriven borrigg.
Annons:
Sprängningen gick bra och det känns skönt att komma igång med drivningen av järnvägstunneln,
Crister Lindén, produktionsledare på Trafikverket
”Sprängningen gick bra och det känns skönt att komma igång med drivningen av järnvägstunneln”, säger Crister Lindén på Trafikverket, produktionsledare för Haga-etappen.
Under det senaste året har arbetstunnlar sprängts ut på flera håll i centrala Göteborg.
I april inleddes sprängningarna för Västlänken under Skansen Lejonet nordost om Göteborg C.
Sprängningarna för Haga-etappen kommer att pågå under 2020 och under nästa år. Större delen av etappen går i berg men en kortare sträcka norr om Otterhällan och passagen under Rosenlundskanalen går i den ökända Göteborgsleran.
Tunneldrivningen inleds nu från norr och om ett halvår påbörjas tunneldrivningen från söder när den långa arbetstunneln från Linnéplatsen når in under Landala.
”Vi följer tidplanen men vi vet att vi har stora utmaningar under Rosenlundskanalen och när vi ska spränga ut de stora bergrummen för fyrspårsstationen i Haga”, säger Lindén.
Turkiskt-italienskt-norskt konsortium
Haga-etappen byggs av ett konsortium med italienska Astaldi, turkiska Gülermak och norsk-svenska NRC Group.
”Det fungerar bra men det finns naturligtvis olika kulturer inom de olika företagen och någon gång kan det ta lite tid att jämka samman olika metoder och olika typer av planering”, säger Crister Lindén.
Med stationen i Haga får delar av Göteborgs centrum och Göteborgs västra stadsdelar snabbare förbindelser till övriga delar av regionen.
Stationens norra uppgång får två entréer, en vid Nya Alléstråket och en vid Pustervikskajen. Stationens södra uppgång placeras i en ny byggnad för Handelshögskolan.
I dag bor drygt 17 000 människor inom cirka tio minuters gångavstånd från den blivande stationen. Nya bostäder och arbetsplatser byggs på Skeppsbron och vid Masthuggskajen.
36 000 människor studerar och jobbar redan i området.
Västlänken blir åtta kilometer
Västlänken blir en dubbelspårig järnväg för pendel- och regiontåg i och under centrala Göteborg. Den blir åtta kilometer lång, sex kilometer kommer att gå i tunnel.
Västlänken rymmer tre underjordiska stationer; en norr om Göteborgs central, en under Hagakyrkan och en under Korsvägen.
Västlänken är ett av de mest omdebatterade och omstridda infrastrukturprojekten i Sverige. Motståndarna har hävdat att länken ger liten nytta för mycket pengar.
- 2011 inleddes projekteringen av Västlänken.
- 2014 beslutade regeringen om tillåtlighet för Västlänken efter att ha prövat ärendet enligt miljöbalken.
- 2016 fastställdes järnvägsplanen.
- 2018 togs de första spadtagen.
- 2026 beräknas Västlänken vara klar för trafik.
Kostnaden för Västlänken är beräknad till 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå,

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Trafikverket skrotar NTL
Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.
Tio Traxx till Skandinavien
Railpool köper ytterligare 15 Traxx-lok av Alstom. Tio lok ska användas i Sverige och Norge men Railpool vill inte avslöja om det är klart vilka tågtrafikföretag som kommer att hyra loken.
Bangården i Värnamo byggs om
Klockan 07.00 på fredagsmorgonen inleds slutspurten av ombyggnaden av bangården i Värnamo. All tågtrafik stoppas under fyra veckor men spårbytet mellan Värnamo och Forsheda inleddes redan förra veckan.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.



