Annons:

Publicerad: 2024-01-26

Säljstopp för sov- och liggplatser

SJ har spärrat försäljningen av sov-och liggplatsbiljetter till nattågen. Många vagnar är skadade och måste repareras. Men Vy Tåg och Snälltåget stoppar inte biljettförsäljningen till sina tåg.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
SJ:s nattåg till Åre och Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014. Många sov- och liggvagnar är nu avställda i väntan på reparationer och underhåll och SJ tvingas köra tågen med färre vagnar.

”Det är ett, prekärt läge och för att inte tvingas ställa in tåg eller avvisa resenärer från tågen om det saknas vagnar väljer vi nu att spärra försäljningen av platser i sov- och liggvagnarna”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

”Nattågen rullar som vanligt men de kommer vissa veckor och vissa dagar att ha färre sov- och liggvagnar än normalt.”

”Flera tåg är fullbokade under och inför sportlovsveckorna 7–9 och dem räknar vi kunna köra med våra tillgängliga vagnar men veckorna innan sportlovet och vissa dagar under loven kommer vi att köra med färre vagnar och har därför spärrat bokningarna.”

Många skadade vagnar

Enligt Jan Kyrk har vintern gått ovanligt hårt år SJ:s rullande material; såväl lok som vagnar och snabbtåg.

”Vi har en kaotisk fordonssituation men det slår hårdast mot snabbtågen och sov- och liggvagnarna som är relativt få”, säger han.

”Däremot har vi gott om lok och sittvagnar.”

”Grundproblemet är att verkstäderna inte hinner åtgärda alla fordon i den takt som de behöver underhållas och repareras. Det tar väldigt lång tid att avisa fordonen innan man kan börja jobba med dem.”

Dessutom uppstår fler fel när det är riktigt kallt eller temperaturer som varierar kring noll grader.

Hjul och toaletter störst problem

”Vakuumsystemen i toaletterna klarar inte riktigt hårt kyla och bromssystemen skadas när det växlar snabbt mellan plus- och minusgrader.”

Annons:

Under normala vintrar med kyla och snö i norr och flera plusgrader i söder avisas lok och vagnar naturligt under uppehållen i Göteborg och Malmö. Men den här vintern har det varit temperaturer under noll grader i långa perioder även i sydvästra Sverige.

SJ kör nattåg på sträckorna Stockholm–Malmö, Stockholm–Duved, Göteborg–Umeå och Stockholm och Berlin. Tågen till och från Berlin berörs inte av bokningsspärren.

Lågsäsongen räddning för Vy Tåg

Vy Tåg kör nattåg på sträckorna Stockholm–Luleå och Stockholm–Narvik. Tågen till och från Narvik har sedan 17 december när ett malmtåg spårade ut och förstörde spåret mellan Kopparåsen och Vassijaure vänt i Luleå eller Kiruna.

”Vi har en del skador kopplade till den långvariga kylan på vagnarna vi använder”, säger Petter Östmark, affärschef på Vy Tåg.

”Toaletterna tar stryk och avisningen inför reparationer och underhåll tar väldigt lång tid.”

”Men det är lågsäsong för tågen till och från övre Norrland under årets första månader så vi har vagnar så det räcker.”

Vy Tåg släpper i dagarna biljetter till tågen under april och maj.

”Vi ser nu ingen anledning att minska utbudet av platser på tågen”, säger Petter Östmark.

Glesare trafik en fördel för Snälltåget

Snälltåget kör nattåg mellan Malmö och Storlien via Stockholm och mellan Malmö och Österrike under skidsäsongen.

”Vi har sannerligen märkt av att det varit en kall vinter”, säger Marco Andersson, biträdande affärschef på Snälltåget.

”Vi har drabbats av en hel del skador på vagnarna som används i nattågen till och från Jämtland, särskilt under veckorna kring nyår och trettonhelgen då det var riktigt kallt och det inte fanns kapacitet att avisa tågen någonstans.”

”Vi har så gott som fullbokat i tågen till och från Storlien i sportlovsveckorna men enligt vår bedömning har vi trafikdugliga vagnar så det räcker.”

Snälltåget har i stort sett samma problem med vagnarna som SJ och Vy Tåg; defekta toalettsystem och hjulskador.

”När vi som nu har några plusgrader i Malmö blir det betydligt enklare att klara avisingen”, säger Marco Andersson.

”Dessutom kör vi glesare trafik än SJ med tre dubbelturer i veckan mellan Malmö och Jämtland, det finns tid för reparationer och underhåll av lok och vagnar.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Dubblad trafik Göteborg–Umeå

First Row Shipping har fördubblat kombitrafiken mellan Umeå och Göteborg. Nu körs fyra tågpar i veckan med plats för 20 containrar och 16 lastbilstrailrar i varje tåg.

Nyhet

Omvägar för godset från hamnen

Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje. I december 2023 ska ytterligare nästan två kilometer av den tio kilometer långa banan ha två spår.

Nyhet

Hårda tider för Green Cargo

Krympande transportvolymer, sjunkande omsättning, höjda kostnader och försämrat resultat. Bokslutet för Green Cargo andra kvartalet 2023 är ingen uppmuntrande läsning.