Annons:

Publicerad: 2025-10-23

Stabilt resultat för SJ

De stora störningarna i järnvägstrafiken under juli och september påverkade SJ:s intäkter och kostnader under tredje kvartalet men resultatet var trots detta på ungefär samma nivå som tredje kvartalet förra året.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Intercity-tåg 11 från Duved mot Stockholm passerar Järvsö i oktober 2024.

Ingen överprövning av Mälartåg

Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.

”Det är roligt att kunna presentera en rapport med en stabil vinst trots att vi och våra resenärer hade så besvärliga månader”, säger Monica Lingegård, vd i SJ.

”Juli blev en utmanande månad med hållande hög värme i norra Sverige som orsakade problem och blixtnedslag som orsakade omfattande trafikstopp på både Södra och Västra stambanan samtidigt.”

Påverkade många resenärer

”Ett så omfattande stopp påverkar många resenärer och gjorde det svårt ordna ersättningstrafik för alla drabbade. ”

Ett jordskred vid Nesvatnet i Levanger norr om Trondheim fick omfattande konsekvenser för tågtrafiken på Trønderbanen och Nordlandsbanen och påverkade SJ Norges utbud och kunder.

Till följd av det omfattande regnovädret i Ångermanland som orsakade skador på Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland tvingades SJ att ställa in nattågstrafiken till Övre Norrland och snabbtågen mellan Sundsvall C och Umeå C under tio dagar i september.

Fler banarbeten påverkade trafiken

Dessutom genomförde Trafikverket nästan 40 procent fler banarbeten än förra sommaren bland annat på Västkustbanan, Västra stambanan, Mälarbanan och på Dalabanan.

”Det är i sak är positivt och bidrar till bättre förut sättningar på sikt men det skapade samtidigt begränsningar för hur vi kunde bedriva vår trafik både i normalt läge och i stört läge när alternativa färdvägar var avstängda”, säger Monica Lingegård.

”Balansen mellan att bedriva effektiv tågtrafik och samtidigt komma i fas med det eftersatta underhållet kommer kräva intensifierat samarbete i branschen.”

Färre resenärer men ökade kostnader

De många trafikstörningarna och de många banarbetena påverkan antalet resenärer och SJ:s biljettintäkter, utbudet och antalet resande negativt. Även kostnader för kundomhändertagande och ekonomisk kompensation till resenärerna ökade i kvartalet till följd av störningarna.

”Jag hoppas och tror at resenärerna tycker att vårt kundbemötande varit bra trots alla utmaningar vi ställts inför”, säger Monica Lingegård.

Antalet resande minskade med två procent jämfört med tredje kvartalet förra året men biljettintäkterna och beläggningsgraden i tågen ökade.

Ökad omsättning, minskad vinst

Nettoomsättningen uppgick till 3 557 miljoner kronor, en ökning med 151 Mkr jämfört med tredje kvartalet 2024 delvis beroende på ökade intäkter från trafikavtal.

Rörelseresultat tredje kvartalet uppgick till 351 miljoner kronor, en försämring med tio Mkr jämfört med tredje kvartalet förra året. Rörelsemarginal blev 9,8 procent (10,6).

SJ-chefen får sparken

SJ:s vd Monica Lingegård tvingas lämna sitt jobb 28 februari nästa år. Hon har tidigare kritiserats för ett hårdhänt ledarskap och för att anställa chefer utan normal rekryteringsprocess. Men nu vänds hennes ålder mot henne.

Annons:

Hård kritik mot vd-bytet i SJ

Jonas Abrahamsson, vd i det statliga flygplatsbolaget Swedavia, blir ny vd i SJ AB Abrahamsson tillträder 1 mars. Fram till dess lovar avgående vd:n Monica Lingegård att ge järnet. Men vd-bytet har lett till omfattande kritik.

Ett nytt avtal har ingåtts mellan Region Stockholm och SJ som innebär att SJ fortsätter att driva pendeltågstrafiken i Stockholms län till 3 mars 2028.

24 september återkom flexibilitetsnivå ”Kan ombokas” vid biljettköp som alternativ för privatresenärer.

Ombyggnaden av X40 snabbare än plan

SJ investerade 154 miljoner kronor i nya och befintliga fordon under kvartalet, främst ombyggnaden av X2. och X40-tågen. Sammantaget ska SJ investera cirka 19 miljarder kronor under åren 2022-2029.

”Ombyggnaden av X40-tågen går snabbare än beräknat och leveranserna av ombyggda X2000-tåg ska äntligen sätta fart under vintern och våren”, säger Monica Lingegård.

”Under andra kvartalet nästa år kan vi återuppta snabbtågstrafiken till och från Köpenhamn.”

Förlorad upphandling

Mälardalstrafiken har beslutat skriva avtal med VR Sverige om trafiken med Mälartåg från december nästa år och minst åtta år framåt. SJ:s bud hade det högsta priset.

”Tyvärr vann vi inte”, säger Monica Lingegård. ”Men det är viktigt att lägga bud som kan ge hygglig avkastning, vi vill inte förlora pengar på olönsamma trafikavtal.”

”Vi vill inte att underbud skall resultera i brutna kontrakt och nödavtal, det skadar hela branschen och det drabbar resenärerna.”

Nya tåg levereras inom några år

Monica Lingegård har varit i Kina och i Spanien för att titta på de nya snabbtågen och de nya regionaltågen, X250 respektive X45, som ska sättas i trafik om några år.

”Det blir väldigt fina tåg och mycket hög kvalitet”, säger hon. Tyvärr förekommer det ju nästan alltid förseningar i leveransen av nya tåg men leverantörerna verkar hålla tidsschemat någorlunda.”

Kvartalsbokslutet är det näst sista Monica Lingegård levererar som SJ-chef. Hon tvingas lämna sitt jobb 28 februari nästa år.

Styrelsens beslut möttes av förvåning och hård kritik.

”Det känns extra glädjande för mig att SJ går så bra och att vi kvartal efter kvartal kan redovisa en stabil vinst”, säger Monica Lingegård.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Ingen överprövning av Mälartåg

Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.

Nyhet

Green Cargo säljer fler lok

Om Green Cargo inte tar hem några nya stora affärer behöver företaget inte fler lok. Tvärtom kan troligen antalet Rc-lok minskas ytterligare. Men nya uppdrag kräver nya lok och Green Cargo har fortlöpande kontakter med de stora loktillverkarna.

Nyhet

Svåra tider i järnvägsbranschen

Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.

Notis

Nio av tio tåg i tid

Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.