Annons:
Stora vinster för godstrafiken om Oslo-Stockholm byggs
Sverige står inför stora utmaningar om vi ska flytta mer gods från väg till järnväg. Det skriver bolaget Oslo-Stockholm 2.55 i ett pressmeddelande som också berättar att kapacitetsbristen i det svenska järnvägsnätet snarare pekar på att andelen gods på järnväg kommer att minska, vilket märks tydligt på Värmlandsbanan som är Sveriges mest belastade enkelspåriga järnväg.
Bolaget har låtit Sweco göra en genomlysning av godstrafiken i stråket och titta på vilken betydelse en förbättrad järnväg mellan Oslo och Stockholm skulle ha för godstrafiken i Sverige och Norge. Resultaten är tydliga.
– Det är uppenbart att Värmlandsbanan är en flaskhals för godstrafik. Det är svårt att klara varken den gods- eller den passagerartrafik som det finns behov av. En utbyggnad från enkelspår till dubbelspår skulle påtagligt öka kapaciteten och det är viktig redan nu, säger Jonas Karlsson, VD, Oslo-Sthlm 2.55.
När man studerat godstransporterna är det stora flöden som går i nord-sydlig riktning. I godsrelationen finns det ett tydligt stråk både öster och väster om Hallsberg
– Rapporten pekar ut en stor potential att utveckla godsflöden på järnväg mellan Oslo och Mälardalen, men också vidare till Narvik och österut mot Finland och Baltikum. Vi ser redan nu att intresset ökar genom att det nyligen startat en godspendel mellan Oslo och Eskilstuna, fortsätter Jonas Karlsson.
Sedan länge är den västra delen av stråket mellan Oslo och Stockholm också viktig för att koppla samman södra och norra Norge. Dagliga tågförbindelser går mellan Oslo och Narvik via Sverige. En bättre kapacitet och kortare restid för dessa skulle innebära stora vinster också för inrikes transporter i Norge.
– Att en ny gränsbana i stråket Oslo-Stockholm skulle kraftigt öka kapaciteten för gods mellan Sverige och Norge är ganska självklart. Men faktum är att en av de riktigt stora vinsterna ur ett godsperspektiv är att en ny gränsbana som kopplas till Norge-/Vänerbanan skulle innebära mycket stora kapacitetsökningar mellan Oslo och Västsverige och vidare ner mot kontinenten, avslutar Jonas Karlsson.
Läs rapporten här: https://www.oslo-sthlm.se/wp-c…

FOTO: Oslo-Stockholm 2.55 AB
ANNONS:
Fler notiser
Dags att byta ut gammal teknik
Fasa ut dieseltågen. Minimera energiförbrukningen i varje enskild komponent. Men framförallt – förändra upphandlingsmodellerna. Det återstår många steg för att järnvägen ska bli riktigt grön.
SJ-tåg spårade ur i Norge – lokförare död
Kort efter klockan 14 torsdagen den 25 oktober 2024 larmades räddningstjänsten om ett urspårat tåg mellan Bjerka och Mo i Rana i Norge. Ett SJ-tåg mellan Trondheim och Bodö i Norge hade spårat ur efter att ha träffats av ett stenras.
Nygammal bro har nått Vänersborg
Om tre månader ska tågen åter börja rulla över Trollhätte kanal i Vänersborg. Under lördagen transporterades klaffbron på pråm från Göteborg till Vänersborg på Göta älv.
Spårspring ger tågstopp
Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.