Annons:

Publicerad: 2023-09-23

Stora vinster för godstrafiken om Oslo-Stockholm byggs

Sverige står inför stora utmaningar om vi ska flytta mer gods från väg till järnväg. Det skriver bolaget Oslo-Stockholm 2.55 i ett pressmeddelande som också berättar att kapacitetsbristen i det svenska järnvägsnätet snarare pekar på att andelen gods på järnväg kommer att minska, vilket märks tydligt på Värmlandsbanan som är Sveriges mest belastade enkelspåriga järnväg.

Bolaget har låtit Sweco göra en genomlysning av godstrafiken i stråket och titta på vilken betydelse en förbättrad järnväg mellan Oslo och Stockholm skulle ha för godstrafiken i Sverige och Norge. Resultaten är tydliga.

– Det är uppenbart att Värmlandsbanan är en flaskhals för godstrafik. Det är svårt att klara varken den gods- eller den passagerartrafik som det finns behov av. En utbyggnad från enkelspår till dubbelspår skulle påtagligt öka kapaciteten och det är viktig redan nu, säger Jonas Karlsson, VD, Oslo-Sthlm 2.55.

När man studerat godstransporterna är det stora flöden som går i nord-sydlig riktning. I godsrelationen finns det ett tydligt stråk både öster och väster om Hallsberg

– Rapporten pekar ut en stor potential att utveckla godsflöden på järnväg mellan Oslo och Mälardalen, men också vidare till Narvik och österut mot Finland och Baltikum. Vi ser redan nu att intresset ökar genom att det nyligen startat en godspendel mellan Oslo och Eskilstuna, fortsätter Jonas Karlsson.

Sedan länge är den västra delen av stråket mellan Oslo och Stockholm också viktig för att koppla samman södra och norra Norge. Dagliga tågförbindelser går mellan Oslo och Narvik via Sverige. En bättre kapacitet och kortare restid för dessa skulle innebära stora vinster också för inrikes transporter i Norge.

– Att en ny gränsbana i stråket Oslo-Stockholm skulle kraftigt öka kapaciteten för gods mellan Sverige och Norge är ganska självklart. Men faktum är att en av de riktigt stora vinsterna ur ett godsperspektiv är att en ny gränsbana som kopplas till Norge-/Vänerbanan skulle innebära mycket stora kapacitetsökningar mellan Oslo och Västsverige och vidare ner mot kontinenten, avslutar Jonas Karlsson.

Läs rapporten här: https://www.oslo-sthlm.se/wp-c…

FOTO: Oslo-Stockholm 2.55 AB

ANNONS:

Fler notiser

Notis

Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin

Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.

Notis

Höjning av miljökompensation för godstransporter på järnväg

Regeringen meddelade idag måndag att de i höstbudgeten kommer att föreslå att miljökompensationen för godstransporter på järnväg höjs till 885 miljoner kronor per år 2026–2030. Det är en ökning med drygt 300 miljoner kronor per år, och kan förhoppningsvis bidra till att stimulera utvecklingen av intermodala transporter.

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Debatt

”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”

Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.

Nyhet

Så kan underhållet förbättras

Järnvägsunderhållet blir för dyrt, sa Riksrevisionen i höstas.
– Botemedlet är tydliga visioner från regeringen, nya processer och förändrade upphandlingar, säger förvaltningsexperten Yves Putallaz.