Annons:

Publicerad: 2024-03-20

Storförluster bakom vd-byte

Anna Höjer, vd på Transdev Sverige, tvingades förra veckan lämna sin post. Under hennes ledarskap har bolaget vuxit men det har även förlusterna.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Transdev återtog i december 2022 körningen av Öresundstågen som man förlorat till SJ två år tidigare. Ett Öresundståg på väg norrut vid Ballingslöv på Södra stambanan i januari 2010.

Transdev Sverige har de senaste åren omsatt cirka tre miljarder kronor om året.

Bolaget har vuxit genom nya uppdrag från de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, bland annat omfattande busstrafik i Göteborg och Stockholm och driften av Roslagsbanan.

Transdev återtog dessutom trafiken med Öresundstågen i december 2022, kommer att ta över trafiken med Mälartåg från MTR 16 juni i år och kommer att ta över trafiken med Östgötapendeln från VR Sverige 1 juni 2025.

Den officiella förklaringen till att Anna Höjer 12 mars tvingades lämna Transdev var att företaget inte längre vill eller bör växa.

”Ny fas för företaget”

”Efter en period av intensiv tillväxt går företaget nu in i en ny fas vilket ställer krav på en ny typ av ledarskap”, sade Antoine Grange, vd för Transdev Europa som med omedelbar verkan tog över som tillförordnad vd för Transdev Sverige, enligt ett pressmeddelande från Transdev Sverige.

”Vi vill tacka Anna för hennes stora bidrag till de senaste årens nya affärer inom Transdev Sverige och önskar henne all lycka framåt”, sade Antoine Grange.

Transdev bildades som Veolia Transdev i mars 2011 genom sammanslagning av Veolia Transport och Transdev. 

Franskt-tysk bolag

Företaget ägs till 66 procent av Caisse des dépôts et consignations, franska statens investeringsinstitut, och till 34 procent av tyska Rethmann-Gruppe.

Anna Höjer, före detta vd på Transdev Sverige.

Annons:

Under de senaste åren har förlusterna i Transdev Sverige ökat stadigt.

År 2020 redovisade Transdev Sverige en förlust efter finansiella poster på 110 miljoner kronor.

År 2021 var förlusten 174 miljoner kronor men den hade varit 294 Mkr utan aktieutdelning från Snälltåget.

År 2022 redovisades en vinst på 145 Mkr men det hade blivit en förlust på 345 Mkr utan aktieutdelning från Snälltåget.

Fortsatta förluster 2023

Av allt att döma har förlusterna fortsatt under 2023, räkenskaperna är ännu inte offentliga.

Efter 2022 års utdelning fanns det 470 Mkr av reavinsten kvar i Snälltåget.  Det finns således möjlighet för Transdev att klara ytterligare ett antal förlustår innan reavinsten är förbrukad.

Men det är troligen inget som den tillfälliga och den kommande företagsledningen är särskilt intresserade av.

Att Transdev Sverige kunnat redovisa vinst och en mindre förlust de senaste åren beror på att dotterbolaget Merresor sålde Flygbussarna till statliga norska Vygruppen vid bästa möjliga tidpunkt.

Försäljningen genomfördes någon vecka innan coronapandemin bröt ut och flygresandet minskade drastiskt.

Reavinst på en miljard kronor

Merresor gjorde en reavinst på drygt en miljard kronor på försäljningen av bussbolaget. Vygruppen har tvingats skriva ner stora belopp på innehavet av Flygbussarna under de senaste åren.

Verksamheten i Merresor har successivt avvecklats och i dag återstår endast Snälltåget som ett dotterbolag till Transdev.

Snälltåget (fd Merresor) har under de senaste åren hållit moderbolaget Transdev Sverige under armarna genom aktieutdelningar på totalt 610 Mkr.

Men nu kan sötebrödsdagarna vara över, reavinsten kan vara på väg att bli uppäten och aktieutdelningarna förvandlas till historia.

Nu måste Transdev bli av med sina förlustavtal, troligen finns de flesta inom busstrafiken, och se till att tågtrafiken genererar stabila vinster.

Vem som får ansvaret för den operationen är ännu oklart. Antoine Grange är tillförordnat vd på obestämd tid. Jakten på ny vd pågår för fullt.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

Antoine Grange, vd för Transdev Europa och tillförordnad vd för Transdev Sverige.

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Ökad kapacitet i Skåne

Trafikverket kommer att påbörja de högst prioriterade åtgärderna för att öka kapaciteten på järnvägarna i Skåne innan den fasta förbindelsen under Fehmarn Bält är klar.

Nyhet

Jord på järnväg från Järpen

11 000 ton förorenad jord har de senaste två åren transporterats med tåg från Järpen till Umeå för deponering i Dåva. Inlandståg och Green Cargo har dragit tågen med ett tjog flisvagnar.

Nyhet

Mindre miljöpåverkan får kosta

Tåget ska vara det överlägset bästa alternativet för miljö och klimat. Det är ledstjärnan för Inlandståg som för tillfället bedriver en blygsam trafik på Inlandsbanan och angränsande banor. Men nu är äntligen det första Lint-tåget i Sverige.