Annons:
Störningar på Västkustbanan
Under hösten utför Trafikverket flertalet arbeten med olika omfattning på Västkustbanan. Halland påverkas främst 6–8 oktober, när tågen stoppas mellan Halmstad och Göteborg. Men även under vecka 39 kommer det bli riktigt besvärligt för resande i Skåne.
– Vi är medvetna om att dessa arbeten som Trafikverket utför gör det stökigt för våra resenärer. Men det är viktiga satsningar som görs på Västkustbanan. När dubbelspåren genom Varberg och mellan Ängelholm och Maria i Skåne är klara kommer det bli mycket bättre förutsättningar för tågtrafiken. Även Västlänken kommer ge oss nya möjligheter när den är klar, säger Yasmine Möllerström Henstam kommunikationschef på Hallandstrafiken.
Det som främst påverkar Halland är att Trafikverket den 6–8 oktober utför arbeten både vid Göteborg Central och på sträckan mellan Halmstad och Varberg. Detta kommer att stoppa tågtrafiken mellan Halmstad och Göteborg fredagen den 6 oktober till och med söndagen den 8 oktober. Även sista Öresundståget på torsdagskvällen påverkas, samt Västtågen mellan Varberg–Åsa och Varberg–Veddige.
Fler arbeten:
- Den 25–26 september samt 2–3 oktober, utför Trafikverket ett underhållsarbete kvällstid mellan Göteborg–Laholm. Vissa tåg ställs in och ersätts med buss.
- Under vecka 39 (25 september–1 oktober) kommer det vara mycket besvärligt att resa längre sträckor, särskilt till och från Skåne.
FOTO: Hallandstrafiken
ANNONS:
Fler notiser
Batteritåg på Kinnekulle
Det mesta pekar mot elhybridtåg när Västra Götalandsregionen och Västtrafik ska köpa nya tåg för trafiken på Kinnekullebanan. Men vätgasdrift är definitivt inte uträknad. På kort sikt blir det biodiesel i Itino-tågen.
Norrbotniabanans järnvägsplaner har vunnit laga kraft
Regeringen har beslutat att avslå överklaganden av järnvägsplanerna för Norrbotniabanan. Det innebär att Trafikverket nu har klartecken att fortsätta arbetet med att förbereda byggstarter och att lösa in fastigheter som påverkas.
Virkesterminalen i Hogdal invigd
Nu är virkesterminalen i Hogdal, 13 mil söder om Östersund, invigd. Första tåget med massavirke gick till Husum. Men i fortsättningen blir det troligen mest transporter av bränsleflis.
Sju regioner: Kollektivtrafiken måste ges plats på spåren
Pendlarna måste kunna lita på pendel- och regionaltågen när reglerna för järnvägen görs om i Sverige och EU. Med både ökad gods- och passagerartrafik behövs långsiktighet, flexibilitet och förståelse för kollektivtrafikens behov i planeringen för järnvägen. Det skriver de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete i ett gemensamt svar till regeringen och Europeiska kommissionen.