Annons:

Publicerad: 2024-07-06

Låt inte sommarlovet spåra ur

Så här i inledningen av sommarlovet ser Trafikverket tecken på att fler barn och ungdomar söker sig till våra spårområden – vilket är både livsfarligt, olagligt och kostsamt. Prata gärna med dina barn om riskerna ifall du bor i närheten av en järnväg.

De flesta av oss förstår att järnvägar bara är till för tåg, men det finns de som tar onödiga risker genom att vistas på eller nära spåren eller som tar sig in på bangårdar. 

“Jag vill uppmana föräldrar som bor i närheten av en järnväg att prata med sina barn om riskerna. Tåg kör snabbt, är tysta och kan varken bromsa eller väja om du skulle råka vara på fel plats. Måste man korsa en järnväg ska man alltid göra det på godkända övergångar”, säger Rami Yones, regional direktör för Trafikverket Mellersta regionen.

Var rädd om dig – det är livsfarligt på spåren

Att gena över järnvägsspår är livsfarligt. Tåg går tyst, fort och har lång bromssträcka. Ett tåg i 200 km/tim kör ungefär 200 meter på tre sekunder. Bromssträckan vid nödbromsning är mer än en kilometer. En lokförare har alltså ingen möjlighet att tvärnita om hen upptäcker att någon eller något som inte ska vara på spåren finns där.

Även järnvägens kontaktledningar ovanför spåret är livsfarliga. Det räcker att komma i närheten för att få ström i sig vilket kan leda till svåra brännskador och i värsta fall dödsfall. Strömmen är alltid på i kontaktledningen, även när tåget står stilla.

“När skolorna har sommarlov märker vi att fler barn och ungdomar vistas på eller nära järnvägen. Även om det som tur är oftast går bra spårar det ibland ur och övergår från bus till skadegörelse eller olyckor med allvarliga konsekvenser för alla inbladade”, förklarar Rami Yones. ­­­

Skadegörelse på järnvägen leder ofta till mycket kostsamma åtgärder

Ett tåg som spårar ur på grund av skadegörelse orsakar i sin tur omfattande skador på järnvägen. Kostnaden för bärgning av tåget samt åtgärda skadorna kan hamna på 2-3 miljoner kronor. Utöver det kommer samhällsekonomiska kostnaden med stopp i trafiken.

Lokförarna drabbas

För lokförarna är obehöriga i spår ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Precis som att ingen ska omkomma i olyckor ska heller ingen förare behöva uppleva att köra på en annan människa. En förare har ingen möjlighet att få stopp på tåget i tid om någon plötsligt dyker upp i spåret framför ett kanske flera hundra ton tungt tåg som kommer i hög hastighet.

Åtgärder som minskar olycksrisken och räddar liv

Säkerheten kring järnvägen bygger på att alla respekterar de varningssignaler och skyltar som visar var det är förbjudet och var det är tillåtet att passera järnvägen. Tyvärr är det inte alla som gör det. För att göra det svårare för obehöriga att komma ut på spåren sätter Trafikverket upp två meter höga stängsel som är svåra att klippa sönder. Dessa kompletteras också med kameror på utsatta sträckor för att kunna upptäcka om ett intrång ändå sker.

Dyrt blir det också för den som blir påkommen. Vistas man i spårområdet riskerar man böter på 3 000 kronor.

Trafikverket har också tagit fram utbildningsmaterial som går att ladda ner här.

Rami Yones Regional direktör Mellersta regionen Trafikverket. FOTO: Trafikverket

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU

Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.

Notis

Northrail satsar på Skandinavien

Hamburgbaserade lokuthyraren Northrail tar nu klivet in i Skandinavien med besked. Företaget har tecknat avtal om tio DE 18-lok från Vossloh Rolling Stock i Kiel. I avtalet finns en option på ytterligare tio lok.

Nyhet

Långa godståg blir snabbare

Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.

Nyhet

Stora järnvägssatsningar för Arlanda

Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.

Notis

Sweco utreder del av Göteborg–Borås

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.

Notis

Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.

Nyhet

Dödsolycka efter sen förvarning

Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.