Annons:
Storsatsning på tåg i Kristinehamn
Nyligen startade den första lokförarutbildningen i Kristinehamn och nästa höst inleds en treårig gymnasieutbildning till tågtekniker. Tågab hoppas dessutom kunna påbörja en utbyggnad av sin verkstad i vår.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Nyligen inleddes lokförarutbildning i Kristinehamn och nästa år startas tågteknikerutbildning på gymnasienivå i samarbete mellan Kristinehamns kommun och Tågab. Ett av Tågabs virkeståg passerar Sjöändan strax norr om Kristinehamn i april 2016.
”Vi är glada och stola över att Kristinehamns kommun blir först i Sverige med en gymnasial utbildning till tågtekniker”, säger Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).
Tågab startades 1994 i Kristinehamn, har nu över 160 anställda och omsatte förra året cirka 350 miljoner kronor. Företaget är det enda Sverige som bedriver såväl persontrafik som godstrafik och som dessutom har en stor tågverkstad.
Branschen ropar efter tågtekniker
”Hela branschen ropar efter tågtekniker”, säger Lars Yngström.
”Många tågverkstadsföretag behöver anställa tekniker med goda kunskaper om järnvägsfordon.”
Skolverket godkände förra veckan gymnasieutbildningen till tågtekniker på Brogymnasiet i Kristinehamn. Den blir den första gymnasieutbildningen i landet, hittills finns tågteknikerutbildningar endast på ett antal yrkeshögskolor.
Gymnasieutbildningen i Kristinehamn får riksintag. Åtta elever kommer att antas till utbildningen årligen. Efter examen ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att kunna arbeta som tågmekaniker och underhållsmekaniker.
Utbildningen kommer att bedrivas i samarbete mellan Kristinehamns kommun och Tågab.
Tågab tog initiativet
”Vi tog initiativ till ett möte med Kristinehamns kommun för ett par år sedan och uppmärksammade den på behovet av utbildningar inom järnvägsbranschen”, säger Lars Yngström.
Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).
Tågteknikerutbildning godkänd av Skolverket
Ett nytt unikt yrkesprogram startar under hösten 2025 på Brogymnasiet i Kristinehamn. Skolverket har godkänt yrkesprogrammet tågteknikerutbildningen, som idag endast finns på yrkeshögskolor. Bakom utbildningen står Kristinehamns kommun och Tågab.
Annons:
Det tidigare lokförarhuset på verkstadsområdet i Kristinehamn, som stått tomt i flera år och hotades av rivning, renoveras för närvarande för att kunna hysa tågteknikerutbildningen.
Huset ritades av SJ:s chefsarkitekt 1895–1930 Folke Zettervall.
En 15 meter lång inglasad gång kommer att förbinda huset med Tågabs verkstad.
Utbyggnad av verkstaden nästa år
Tågab förhandlar just nu om finansiering av en större utbyggnad av verkstaden i Kristinehamn.
”Vår förhoppning är påbörja byggandet av en ny verkstadslokal i mars nästa år och att byggnaden står klar till Luciadagen”, säger Lars Yngström.
”Verkstadsbyggnaden kommer att uppföras på det före detta ASG-området i anslutning till nuvarande tågverkstad.”
Den nya verkstadsbyggnaden kommer att kunna användas för lokrevisioner, upparbetning av fordonskomponenter samt fordonstvätt inomhus.
För en månad sedan startade Kristinehamns kommun i samarbete med Tågab en yrkeshögskoleutbildning till lokförare i Kristinehamn.
Utbildningen omfattar 44 veckor och organiseras av TCC. Efter utbildningen sker två–tre månaders utbildning hos tågtrafikföretag.
300 sökande till 30 platser
”Vi hade 300 sökande till 30 platser”, säger Lars Yngström.
”Det finns och har nästan alltid funnits ett väldigt stort intresse för lokföraryrket.”
Kristinehamn var under många år huvudort för sjätte maskinsektionen vid dåvarande Statens Järnvägar. Lokstationen hade i mitten av förra seklet 261 anställda varav 74 lokförare, 51 lokeldare, 47 lokbiträden och 84 verkstadsarbetare.
Riktigt så många järnvägare finns inte i Kristinehamn i dag. Men Tågab är endast 30 år och än kan mycket hända.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Tekniken satte stopp vid SJ:s biljettsläpp
SJ:s julbiljettsläpp på onsdagsmorgonen drabbades av tekniska problem, vilket försvårade för resenärer att boka sina biljetter. Detta trots det digitala kösystem som införts för att hantera hög efterfrågan.
Liten nytta med trådbyteståg
Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.
Gammal kioskvagn som ny
Den första av de tio kioskvagnar som moderniseras av VR Fleetcare i Pieksämäki har nu satts i trafik i SJ:s Intercity-tåg mellan Stockholm och Dalarna. Samtidigt renoveras den gamla X2000-reserven.
SJ kör egna tågen i Danmark
Från tidtabellsskiftet i december kommer SJ:s lokförare att köra nattågen Malmö–Padborg. Sittvagnarna är äntligen i trafik men renoveringen av restaurangvagnarna drar ut på tiden. Avtalet med Hector Rail om tågdragningen genom Danmark förnyas inte.