Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ
Resenärernas ordförande Jonas Friberg skriver om Flixtrain som inte kommer upp på banan igen. Naturligtvis är det ett rimligt beslut om intäkterna är stabilare och efterfrågan större i Tyskland, men vi som reser i Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ.
Jonas Friberg
Nätverksexpert, organisationskonsult och ledarskapsutbildare med hundratusentals kilometer tågresor i bagaget. Ordförande i Resenärerna.
Foto: Kasper Dudzik
Jag brukade säga att Stockholm–Göteborg har en del likheter med Madrid–Barcelona. I den spanska relationen finns fyra tågsystem att välja på,
Spanska Statens AVE och AVLO, där det senare är ett renodlat lågpriskoncept och det Italienska konceptet Iryo som är mer ett premium-koncept och en sorts Spansk MTRX även om tågen har både bättre bana att köra på och har högre topphastighet.
Slutligen Franska SNCF.s lågpriståg Ouigo.
Hector Rail 243 111 med Flixtrain på Årstabron i Stockholm 8 juli 2021.
Annons:
I vår paradrelation har vi premiumprodukten X2000 från SJ, som också kör regionaltåg. Sedan har vi affordable premium MTRX och vi hade lågprisprodukten Flixtrain. Kanske kan detta ge utrymme igen för någon annan att köra när topparna ska kapas.
För topparna är numera väldigt tydliga uppfattar jag, med stort resande under och runt helgerna.
Tack Flixtrain för att ni bidragit till att utveckla svensk järnväg och låt oss hoppas att vi nu får ett nytt, tydligt lågpriskoncept.
Kanske kunde SJ köra lok och vagnar i ett lågpriskoncept?
Eller ger Flixtrains avresa möjlighet för Blå Tåget/Gröna Tåget att återuppstå?
Eller kanske Tågab kunde hitta ännu en nisch?
Oavsett så hoppas jag att ett lågpriskoncept dyker upp!
ANNONS:
Relaterat innehåll:
SJ kör norskt lyxtåg från 2025
SJ Norge kommer att köra det nya lyxtåget Norient Express, som ägs av NLE AS. Norska järnvägsmyndigheten SJT har gett klartecken för trafiken och bedömer att Norient Express har en maximal årlig kapacitet om 3 000 resenärer.
Jonas Friberg: Det personliga bemötandet gör skillnad
Jonas Friberg har 116 tågresor i bagaget senaste året. Av dem var 69,8 procent av tågen var i tid. Var tredje tåg var försenat. Motsvarande siffra året innan var 110 tågresor där 82,7 procent av tågen var i tid.
En mer attraktiv järnväg i Norden
30 augusti reste Karin Svensson Smith till Köpenhamn för att delta i ett seminarium om järnvägen i Norden. Seminariet arrangerades av NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete.
Mantena rustar upp 22 tåg för Västtrafik
Mantena har fått uppdraget att uppgradera Västtrafiks Coradia X61-tågset. Kontraktet är värt 67 miljoner svenska kronor.