Annons:
Tågab bygger ut för 80 miljoner
Om elva månader ska Tågabs nya kontor och nya verkstad stå klara i Kristinehamn. Det blir Tågabs största investering hittills. Banklånet beviljades i slutet av juni.
Text: Ulf Nyström
Här ska den nya verkstaden ligga. Om några veckor inleds byggandet av ny verkstad och nytt kontorshus för Tågab i Kristinehamn. Bild från maj 2016. FOTO: Kasper Dudzik
”Vi bygger en 90 meter lång och 25 meter bred verkstadsbyggnad för att kunna genomföra revisioner på Rc- och Rm-loken, för att effektivisera komponentreparationerna och för att kunna tvätta Regina-tåg året runt”, säger Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).
”Byggarbetena sätter gång i om en månad och vi räknar med att kunna inviga både den nya verkstaden och ett nytt kontorshus i månadsskiftet maj–juni nästa år.”
Tågabs största investering
”Det blir Tågabs hittills största investering”, säger Lars Yngström.
”Vi satsar 80 miljoner kronor. Bygglovet och finansieringen är klara.”
Sedan Tågab offentliggjorde planerna på en ny verkstad i vintras har projektet vuxit.
Den nya verkstaden får två långa spår, ett för avisning och tvätt och ett tredelat för revision av lok, för förstärkt översyn av godsvagnar och för upparbetning och reparation av komponenter.
Komponentverkstaden flyttas från Norra Verken norr om bangården i Kristinehamn.
”Därmed slipper vi de dyra och kostsamma interna transporterna runt stationsområdet av boggier och andra komponenter med lastbil och lastning och lossning”, säger Lars Yngström.
Revisioner av Rc- och Rm-lok
En dryg tredjedel av samma spår reserveras för revisioner av Rc- och Rm-lok, både Tågabs egna lok och andra tågtrafikföretags.
”Hittills har Euromaint i Örebro utfört revisioner på ellok åt oss men nu ska vi klara det själva”, säger Lars Yngström.
”Men det blir en successiv övergång, vi får hjälp av Euromaint med utprovning av de första reviderade loken.”
Större verkstad för 70 miljoner kronor
Tågab har beslutat bygga ut nuvarande verkstäder och huvudkontoret i Kristinehamn för 70 miljoner kronor. Spadarna sättas i marken om några månader, allt skall vara klart om ett år.
Annons:
Den resterande delen av verkstadsspåret kommer att användas för Förstärkt översyn, FÖ.
Flera av de stora vagnägarna har, enligt Yngström, redan visat intresse för att få hjälp med översynerna.
”Genom att göra Förstärkt översyn i Sverige på vagnar som används i svensk inrikestrafik kan vi korta tiden som en vagn är ur trafik från två månader till två dagar.”
Avisning och tvätt
Det andra spåret i den nya verkstaden kommer att användas för avisning och tvått av personvagnar och motorvagnståg, i första hand Regina-tågen som körs av Värmlandstrafik och av SJ mellan Göteborg och Karlstad.
85 procent av vattnet kan efter rening återanvändas.
Samtidigt med bygget av den nya verkstaden byggs en ny kontorsbyggnad med tio arbetsplatser i anslutning till den befintliga kontorsbyggnaden.
Totalentreprenör för verkstad och kontor blir Larssons Bygg AB i Lekeryd (YLAB).
Tågteknikerutbildning startar i höst
I höst startar utbildning med riksintag av tågtekniker på gymnasial nivå i Kristinehamn, Sveriges första.
Tågab inreder under sommaren skollokaler för utbildningen i det tidigare godsmagasinet som Tågab nyligen köpt.
”Vi behöver anställa 20 tågtekniker de närmaste åren och det är brist på tågtekniker i hela landet”, säger Lars Yngström.
”Det är synnerligen välkommet med en tågteknikerutbildning på gymnasienivå.”
Tågab bildades 1995 och hade då 13 anställda. Inom kort passerar antalet anställda 200. Tågab är nu Kristinehamns näst största privata arbetsgivare.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Gemensamt ansvar för järnvägen
När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
BLS ger upp godstågstrafiken
BLS Rail avslutar all godstågstrafik i början av nästa år. Företaget kommer att ägna sig åt uthyrning av lok som ägs av dotterbolagen BL Rail och Kronlok.
Railcenter Hallsberg invigt
Railcenter Hallsberg invigdes idag, 21 november 2025, under högtidliga former. Satsningen ska möta järnvägsbranschens växande kompetensbehov. Invigningen lockade över 70 deltagare från kommuner, region, riksdag, utbildningsaktörer och näringsliv.




