Annons:

Publicerad: 2025-09-23

Tågen i tid sommaren 2025

Aldrig förr har så många tåg varit så punktliga i Sverige som sommaren 2025. Trots åsknedslag, signalfel, elfel och rekordmånga banarbeten kom 88,5 procent av alla tåg i tid eller var högst fem minuter sena under juni, juli och augusti.

Text: Ulf Nyström  Foto: Svante Fält

Fjärrtåg är oftare försenade än lokal- och regionaltåg. Men tågtrafiken på Västkustbanan fungerade väl under sommaren. över 95 procent av tågen var i tid.  Tåg 10396 Malmö-Oslo med 74.131 och 74.128 har just rullat under Europaväg 6 vid Heberg 26 juli 2025.

”Under sommaren kom över 226 000 persontåg fram i tid”, säger Thomas Andersson, avdelningschef Trafik på Trafikverket.

”Det är väldigt glädjande. Det är fler tåg än det överhuvudtaget gick tåg för tio år sedan.”

”Samtidigt gör vi fler planerade arbeten än någonsin på järnvägen och lyckas vi begränsa störningarna genom god samverkan i branschen. Vi har hejdat det eftersatta underhållet från att växa och de närmaste åren kommer det att minska.”

88,5 procent av tågen i tid

Under de tre sommarmånaderna kom 93,3 procent av lokaltågen, 85.1 procent av regionaltågen och 71,3 procent av fjärrtågen i tid eller var högst fem minuter sena.

Det betyder att 88,5 procent av alla tåg var i tid enligt Trafikverkets och tågtrafikföretagens definition.

”Det är två procentenheter bättre än sommaren 2023 och en procentenhet bättre än förra sommaren och sommaren 2022”, säger Tomas Andersson.

93,6 procent av tågen var i rätt tid eller högst tio minuter sena, 95,8 procent av i rätt tid eller högst 15 minuter sena och 98,2 procent var högst en halvtimma försenade.

4,2 procent sena tåg enligt flygdefinitionen

”Skulle vi räkna som flyget och definiera upp till 15 minuters försening som rät tid var endast 4,2 procent av tågen försenade”, säger Thomas Andersson.

”Att fler resenärer ska komma fram i tid på fler sträckor i landet är vår viktigaste fråga efter säkerheten.”

Annons:

”Vi har full förståelse för de klagomål som de resenärer som drabbades av störningar vid några tillfällen har uttryckt. Så stora störningar ska inte behöva inträffa”, säger Thomas Andersson.

Två stora störningar

Under sommaren var det två större störningar som ledde till elfel i på Södra och Västra stambanan och Stambanan genom Övre Norrland med många strandade resenärer i Linköping och i Bastuträsk.

”När så många människor reser får varje störning stora konsekvenser”. Säger Thomas Andersson. ”Men det är viktigt att se helheten. Punktligheten har ökat samtidigt som vi rustar järnvägen mer än någonsin.”

Resandet med tåg i Sverige har mer än fördubblats på 30 år.

Färre infrastrukturfel

Under sommaren minskade förseningarna som berodde på infrastrukturfel. Däremot påverkades nästan 3 000 tåg av spårspring, personer som vistades olagligt på spårområden.

På 25 tåglinjer i landet var över 95 procent av tågen i rätt tid eller högst fem minuter sena

Ett försenat tåg på hela sommaren

Endast ett tåg var försenat under sommaren på sträckan Åstorp–Helsingborg.
99 procent av tågen var i tid på sträckan Nässjö–Vetlanda.

Men även på mer trafikerade sträckor som Göteborg-Älvängen, Malmö–Ängelholm, Jönköping–Nässjö och Helsingborg–Halmstad var över 95 procent av tågen i tid.

Bland fjärrtågen hade tågen på sträckan Göteborg–Helsingborg–Malmö–Köpenhamn den bästa punktligheten, nästan nio av tio tåg kom fram i tid under sommaren. Men här var en del av tågen inställda på delar av sträckan på grund av banarbeten i Göteborg och i Varberg.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Containrarna tar tåget

Allt fler containrar som hanteras i Göteborgs hamn transporteras på järnväg. Under första halvåret ökade antalet containrar som åkt tåg till eller från hamnen med fyra procent, i juli med åtta procent och i augusti med tio procent.

Nyhet

Osäker framtid för DVVJ

Framtiden för turisttågen på De Vackra Vyernas Järnväg mellan Mellerud och Bengtsfors är osäker. Sedan Green Cargo slutade trafikera Billingsfors används järnvägen endast ett par månader om året.

Nyhet

Många tågstopp på Västra stambanan

Tidsplanen och budgeten håller. Andra etappen av fem i bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. En ny plan för fjärde och femte etapperna ger mindre påverkan på tågtrafiken nästa år. Men under nio veckoslut i höst stoppas tågen.