Annons:

Publicerad: 2020-12-21

Testkörningar inleds i Tyskland

Det dröjer ett år innan det första kommer till Sverige och drygt två år innan de sätts i trafik. Men nu har i alla fall provkörningarna med Västtrafiks nya motorvagnståg inletts i Tyskland.

Text: Ulf Nyström Foto: Bombardier Transportation

I förra veckan inleddes provkörningarna med Västtrafiks nya motorvagnståg i Hennigsdorf strax utanför Berlin.

Annons:

Det känns bra att projektet kommit så här långt trots ett år med coronapanmdemin.

 

Jarl Samuelsson, affärsenhetschef på Västtrafik.

“Det känns bra att projektet kommit så här långt trots ett år med coronapanmdemin”, säger Jarl Samuelsson, affärsenhetschef på Västtrafik.

Under förra veckan påbörjades provkörningarna med det första tågsättet på de särskilda testspåren vid Bombardiers verkstäder i Hennigsdorf nordväst om Berlin.

De tre första tågsätten, av totalt 45, anlände till Hennigsdorf i september efter att ha tillverkats i Kina. Under hösten har tågen slutmonterats.

Under testerna ska Bombardier se till att tågen fungerar klanderfritt.

”Vi ska säkerställa att tågen fungerar som de ska och att alla system och all utrustning ombord är funktionella och säkra”, säger Jarl Samuelsson.

Slutmonteringen av de första tågsätten pågår i Bombardiers anläggning i Hennigsdorf.

Första tågen på vintertester om ett år

Testprogrammet omfattar allt från traktions- och kontrollsystem till hjul, bromssystem, dörrar och informationssystem.

Om knappt ett år kommer de första tågen till Sverige för vintertester i Norrland.

”Vi måste veta att tågen klarar vårt nordiska klimat”, säger Samuelsson.

Tågen är specialanpassade till långa temperaturer och mycket snö, de ska fungera problemfritt vid temperaturer på -40 grader Celsius och i 80 centimeter djupa snödrivor.

”Vi hoppas kunna sätta de fem första tågsätten i trafik hösten 2022 eller senast i början av 2023”, säger Jarl Samuelsson.

Resterande tågsätt ska levereras till Västtrafik i en takt av 12-15 tågsätt per år och samtliga 45 tågsätt ska vara i trafik 2025.

Ännu inget beslut om var tågen ska rulla

Västtrafik har inte beslutat vilka sträckor de nya tågen ska trafikera.

”Men det blir i första hand i regionaltrafiken”, säger Samuelsson. ”Det betyder Göteborg-Skövde-Töreboda, Göteborg-Trollhättan-Vänersborg och på Bohusbanan.

De 45 nya tågen ska öka kapaciteten och göra det möjligt för Västtrafik att ställa av de äldsta fordonen. För närvarande hyr Västtrafik tio X61-tågsätt av Skånetrafiken och det gamla hyresavtalet har förlängts.

När tillräckligt många nya tåglevererats kommer de äldsta X11:orna, de elva pendeltågen som levererades under andra halvan av 1980-talet som X10 för pendeltågstrafiken mellan Göteborg och Alingsås, att skrotas.

”De kommer då att ha gjort en imponerande arbetsinsats under 40 år”, säger Jarl Samuelsson. ”De var ett enormt lyft för pendeltågstrafiken när de kom och jag tror att de nya tågen blir ett lika stort lyft för regionaltågstrafiken om ett par år.”

Korgarna till det första tågsättet har anlänt från Kina och sattes på boggierna i början av november.

Förberedda för 250 km/h

De nya tågen av modellen Zefiro Express från Bombardier, Tågen är 80,7 meter långa, de ska kunna köras i 200 kilometer i timmen men är förberett för 250 km/h.

Tågen har 270 sittplatser och plats för cyklar, barnvagnar och rullstolar. Tågen utrustas redan från början med wifi.

”Vi satsar mycket på stolar, bord, annan inredning och handikappanpassning”, säger Samuelsson. ”Detaljerna är viktiga om våra resenärer skall tycka om de nya tågen.”

Västtrafik vill att fler åker tåg i Västra Götaland och det långsiktiga målet är att öka antalet tågresor till 130 000 resor per dag år 2035.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Notis

SJ lånar till nya tåg

SJ AB tecknar ett låneavtal med Europeiska investeringsbanken, EIB, för att köpa 25 höghastighetståg med en maximal hastighet på 250 km/tim.

Nyhet

Sena tåg kostar 7–8 miljarder

De många försenade tågen under förra året kostade samhället sju-åtta miljarder kronor. Två tredjedelar utgjordes av ökade kostnader för resenärer och transportköpare. Men målen för försenade fjärrtåg går inte att nå.