fbpx

Ny containerpendel från Piteå

Det finns hopp för svensk godstågstrafik. 9 april startade CFL Cargo en ny containerpendel mellan Piteå och Skandiahamnen i Göteborg. Nu kör tågen en avgång i veckan, målet är fem avgångar.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 12 april 2021

FOTO: KASPER DUDZIK
CFL containtertåg Göteborg-Hallsberg i snöfall vid Algutsgrården på västra stambanan. Dubbla Rc-lok inhyrda från Nordic Refinance med Rc4 1144 utgör dragkraft.

”Det är väldigt roligt att få starta en ny godstågslinje och få över transporter på järnväg”, säger Mikael Nyman, säljare på CFL Cargo.

Premiärtåget lämnade Göteborg vid 10-tiden fredag 9 april och var i Piteå 23 timmar senare. Återtåget inleddes på lördagskvällen och nådde Göteborg Skandiahamnen knappt ett dygn senare.

CFL Cargo använder de första veckorna ett inhyrt Rc4-lok från Nordic Re-Finance men kommer senare i vår att hyra ett Traxx-lok från Railpool eller Alpha Trains.

”Med Traxx-lok som har återmatande elbroms blir miljökalkylen otroligt bra”, säger Mikael Nyman.

Sågade trävaror till Asien

Transporterna från Piteå omfattar till att börja med en enda produkt: sågade trävaror. Brädorna körs från Piteå till Asien. Tidigare har de körts med feeder-fartyg från Piteå till Hamburg och från Hamburg till ett par av de största hamnarna i Asien.

I fortsättningen körs de i stället med tåg från Piteå till Göteborg där de lastas på fartyg som går direkt till de asiatiska hamnarna.

”Klimat- och miljöeffekterna blir betydligt mindre besvärande med tåg genom Sverige och direktbåt till Asien än med feeder-fartyg och omlastning till oceangående fartyg”, säger Mikael Nyman.

Till att börja med körs tomma containrar Göteborg-Piteå men CFL Cargo och speditionsföretaget First Row Shipping & Logistics är övertygade om att det går att hitta betydande godsmängder för returfrakter och för tätare tågavgångar.

Tre lokförare delar på körningen

Tågen mellan Göteborg och Piteå körs av tre lokförare med förarbyten i Avesta Krylbo och Långsele.

CFL Cargo kör sedan tidigare kombitåg mellan Göteborg och Sundsvall för Real Rail, kombitåg mellan Göteborg och Insjön och mellan Göteborg och Karlstad för Vänerexpressen, kombitåg mellan Göteborg och Hallsberg och mellan Göteborg och Jönköping för GDL samt timmer för Specialvirke AB till och från flera orter i Sverige.

CFL Cargo har vuxit rejält de senaste åren. Företaget har drygt 20 anställda samt ett antal timanställda vikarier.  Företaget omsatte 2019 120 miljoner kronor och redovisade ett resultat efter finansnetto på 2,6 Mkr.

Nästan hälften av alla containrar via Göteborg

Förra året hanterades 770 000 containrar (mätt som 20-fotscontainerekvavilenter) i Göteborgs hamn. Det är 48 procent av alla containrar som ankom till eller avgick från Sverige. Marknadsandelen för Göteborgs hamn ökade med en procentenhet jämfört med 2019.

Med CFL Cargos containertåg mellan Piteå och Göteborg blir det nypremiär för direkttåg mellan de två orterna.

För drygt tio år sedan körde TGOJ ett tåg i veckan mellan Piteå och Göteborg. Tåget ankom Piteå på torsdagskvällen och avgick på lördag morgon. Vagnar kopplades av och till i Vännäs. Men den trafiken blev kortvarig.

Fler artiklar

Tjeckiskt lok till Railcare

Tjeckiskt lok till Railcare

Det första av tio nya diesellok från den tjeckiska loktillverkaren CZ Loko har anlänt till Göteborg. Loken har köpts av norska Trainpoint och fem av dem kommer att hyras ut till svenska Railcare av norska Nordisk Togteknikk.

read more
Oro inför regeringsskiftet

Oro inför regeringsskiftet

Några är oroliga, många förhoppningsfulla. Frågan är vilka järnvägsprojekt den nya regeringen vill satsa på och vilka som skjuts upp. Höghastighetsjärnvägarna är i farozonen men det finns stora förväntningar i norr och söder.

read more
Ny el till gamla priser

Ny el till gamla priser

Trafikverket köper el upp till fyra år i förväg för att minska variationerna och göra priset förutsägbart för tågtrafikföretagen. I augusti var priset mycket lågt men nu varierar det kraftigt från dag till dag. Ibland är elen dock billigare än gratis.

read more

Vill du läsa fler artiklar?