Annons:
Tjeckiskt lok till Railcare
Det första av tio nya diesellok från den tjeckiska loktillverkaren CZ Loko har anlänt till Göteborg. Loken har köpts av norska Trainpoint och fem av dem kommer att hyras ut till svenska Railcare av norska Nordisk Togteknikk.
Text: Ulf Nyström Foto: CZ Loko
Det första av tio Effishunter från CZ Loko till norska Trainpoint lämnade Tjeckien för några veckor sedan och förses nu med ATS och ETCS hos NTT i Göteborg.
Annons:
CZ Loko har levererat över 1 100 lok under företagets 172-åriga historia. Men först nu exporteras lok till Skandinavien. Norska Trainpoint har tecknat kontrakt på fem Effishunter 1000 för att via systerföretaget Nordisk Togteknikk hyra ut dem till Railcare, eller mer korrekt till Railcares nybildade dotterföretag AC Finance.
Effishunter 1000 är ett fyraxligt dieselelektriskt lok med dieselmotorer från CAT på 895 kW med dragkraften 262 kN och toppfarten 100 km/h. Loken har den högsta miljöklassen, Euro 5.
Effishunter i Finland sedan 2015
Den finländska tågoperatören Fenniarail använder sedan 2015 sex Effishunter 1600.
”Vi ser en stor marknadspotential i Sverige och Norge”, säger Michal Schaffer, försäljningschef på CZ Loko, enligt ett pressmeddelande. “Vi vill vara på en marknad där järnvägstransporter uppfattas som miljövänlig och där fordonsflottan nu moderniseras och förnyas. Vår ambition är att Effishunter 1000 blir standardloket för växling under de närmaste 20-30 åren. Det är ett av de bästa loken som nu är tillgängliga på den europeiska marknaden, det har beprövad kvalitet och betingar ett överkomligt pris.”
Det första av de tio loken från CZ Loko till Trainpoint kom till Göteborg för ett par veckor sedan.
ATC-installation i Göteborg
Nordisk Togteknikk i Göteborg kommer att utrusta de fem loken med säkerhetssystemen ETCS, STM och svensk och norsk ATC.
De resterande fyra loken till AC Finance kommer troligen i december”, säger Einar Hageskal, vd i NTT. ”Vi räknar med att överlämna alla fem loken till Railcare i början av nästa år.”
”Efter installation av de olika tågsäkerhetssystemen ska fordonen godkännas av Transportstyrelsen.”
Trainpoint och Nordisk Togteknikk hoppas kunna hyra ut fler lok från CZ Loko till kunder i Skandinavien.
”Det behövs många moderna diesellok för bärgning, växling och på icke-elektrifierade linjer i Skandinavien”, säger Einar Hageskal. ”Många lok som används i dag är mycket gamla och inte särskilt miljövänliga”.
Railpool har köpt NTT
Det tyska lok- och vagnuthyrningsföretaget Railpool tog 31 augusti över NTT AS och dotterbolaget NTT Sverige AB från de tidigare ägarna Einar Hageskal and Katri Hageskal.
Railpool är ett av Europas största lok- och vagnuthyrningsföretag med drygt 400 lok och 148 personvagnar. Företaget hyr för närvarande ut lok och/eller vagnar i 17 länder. NTT har verkstäder i Fjellstallen i Oslo, i Göteborg och i Malmö. Mattias Remahl, vd i Railcare, hoppas få det första nya dieselloket i december.
”Leveranserna av de fem loken är lite av en utmaning men vi hoppas få dem i år”, säger han.
Effishunter blir röjningslok i norr
Railcare har ett fyraårigt kontrakt med Trafikverket om röjningslok i Långsele, Vännäs, Boden och Kiruna som skulle gälla från 1 augusti 2022 och planerade att stationera fyra av de fem Effishunter på dessa driftplatser.
Eftersom leveransen från CZ Loko försenats har Railcare tvingats sätta in ett annat diesellok i Långsele medan stationeringen av röjningslok i Vännäs. Boden och Kiruna skjutits upp ett antal månader.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nattåg till Bryssel kräver politiska beslut
Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas. Kostnaden väntas bli cirka 50 miljoner kronor om året. Men innan tågen kan börja rulla krävs politiska beslut i Stockholm, Köpenhamn, Berlin och Bryssel.
Nystart för persontåg i norr
1 april återupptas persontågstrafiken mellan Boden och Haparanda efter 29 år utan ordinarie trafik. Stationen i Haparanda rustas upp och i Kalix byggs en helt ny station.
Fortsatt tågtrafik till Lycksele
Persontågstrafiken mellan Umeå och Lycksele ställs inte in, i alla fall inte i år. Det enda motorvagnståget kommer alltsomoftast att rulla mellan Umeå och Lycksele även 2023.
Itino krånglar i öst och väst
Dålig tillförlitlighet och brist på reservdelar leder till många inställa turer med Itino-tåg även för Västtrafik och Krösatågen. Men det kan finnas ett ljus i slutet av tunneln.