Annons:

Publicerad: 2024-05-16

Trafikstart på Lilla Lidingöbron

Den 17 maj påbörjar SL provkörningar med spårvagn på Lilla Lidingöbron. Om allt går enligt plan blir det start för trafik med resenärer den 26 maj 2024.

Spåranläggningen på Lilla Lidingöbron provkörs 17-25 maj. Planerad trafikstart 26 maj. FOTO: SL

I februari tog SL och Lidingö stad gemensamt beslut om vilka åtgärder som behövde utföras för att få i gång spåranläggningen på Lilla Lidingöbron.

Den nya spårvägsbron har dubbla spår mellan Ropsten och Torsvik, för att klara ett ökat resande i framtiden och kunna erbjuda tätare turer med Lidingöbanan.

“Både vi och Lidingö stad har varit angelägna om att få igång spårvagnstrafiken över bron och tillsammans har vi under våren jobbat hårt för att få allt på plats. Jag är väldigt glad över att vi nu står inför trafikstart”, säger David Lagneholm, förvaltningschef för trafikförvaltningen och VD för SL.

Innan resenärerna kan få stiga ombord behöver spåranläggningen på Lilla Lidingöbron provköras. Det handlar bland annat om att testa signalanläggningen, växlar, bommar och strömförsörjningen.

Provkörningarna kommer att pågå 17–25 maj. Gång- och cykeltrafikanter uppmärksammas på passerande spårvagnstrafik och att bommar fälls vid spårövergången i Torsvik. Trapporna till perrongen och strandpromenaden kommer att vara helt avstängda under provkörningsperioden.

Om allt går enligt plan under provperioden kommer resenärerna att välkomnas att resa med spårvagn hela vägen till Ropsten den 26 maj. Ersättningsbussar körs parallellt till och med den 31 maj.

ANNONS:

Senaste nyheterna

Nyhet

Kraftig resultatförbättring för SJ

Ökade biljettintäkter och lönsamma avtal gjorde att SJ:s rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 ökade med 106 miljoner kr till 361 Mkr jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Notis

Haverikommissionens rapport från Iggesund klar

Ett SJ-tåg på väg mellan Stockholm och Sundsvall spårade ur 7 augusti 2024 efter ett kraftigt regnväder. Tåget var på väg från Stockholm till Sundsvall med 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt. Nu är Haverikommissionens rapport klar.

Tåg 562 med X55 3357 spårade vid 12:30-tiden på måndagen ur på Ostkustbanan mellan Iggesund och Hudiksvall. Tåget som var på väg från Stockholm till Sundsvall hade 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt.
Nyhet

Green Cargo på plus

Rörelseresultatet för Green Cargo förbättrades med 60 miljoner kronor tredje kvartalet jämfört med tredje kvartalet förra året. Transportvolymerna minskade men intäkterna steg.

Nyhet

Järnvägsunderhållet ska effektiviseras

Med de ökande anslagen, bättre underhållskontrakt, mer ändamålsenliga maskiner och digitaliserad förvaltning ska underhållet av de svenska järnvägarna bli effektivare. Det skriver Trafikverket i en rapport till regeringen.

Notis

SJ-tåg spårade ur i Norge – lokförare död

Kort efter klockan 14 torsdagen den 25 oktober 2024 larmades räddningstjänsten om ett urspårat tåg mellan Bjerka och Mo i Rana i Norge. Ett SJ-tåg mellan Trondheim och Bodö i Norge hade spårat ur efter att ha träffats av ett stenras.

Notis

Smartare underhåll kan minska förseningar i Mälardalen

405 000 förseningsminuter årligen – det är vad tågresenärerna i Mälartågssystemet* drabbas av till följd av incidenter i järnvägens infrastruktur. MTR presenterar nu förslag på hur man skulle kunna förbättra den och få ner förseningsminuterna efter att ha analyserat de vanligaste felen.

Nyhet

Inga X2000-tåg till Danmark

Bristen på fungerande X2000-tåg har tvingat SJ att ställa in snabbtågstrafiken över Öresund. Trafiken kommer troligen inte att återupptas förrän i juni nästa år.

Nyhet

Temporärt avtal för Connecting Stockholm

Trafikförvaltningen i Region Stockholm har ingått ett temporärt avtal med Connecting Stockholm AB för att driva huvudstadens tunnelbana från och med den 2 november 2025. Detta på grund av den långdragna juridiska tvisten om det nya tunnelbaneavtalet.

Nyhet

Snart byggstart för Ostlänken

6 november tas första spadtaget för bygget av Ostlänken vid Gerstaberg söder om Södertälje. Efter mer än 30 års diskussioner och tio år av planering påbörjas bygget av den nya järnvägen mellan Järna och Linköping. Någon gång efter 2035 ska Ostlänken vara klar, men det är osäkert när.