Annons:
Trafikverket hotas av mångmiljonvite
Om inte Trafikverket senast 5 juni vidtagit åtgärder för förhindra att personal vistas i eller vid spår där det föreligger risk att de blir påkörda av tåg tvingas Trafikverket utge ett vite om 48 miljoner kronor. Det har Transportstyrelsen beslutat.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett SJ X2-tåg passerar Malmö godsbangård i mars 2025 och nära den plats en dödsolycka skedde en månad senare.
För drygt en månad sedan, 25 april, dödades en banarbetare i 25-årsåldern medan en annan skadades allvarligt när de blev påkörda av ett Öresundståg i på Södra stambanan i närheten av Malmö godsbangård.
Tåget hade tillstånd köra med den största tillåtna hastighet som gäller på stambanan på den aktuella sträckan och lokföraren hade inte fått någon information av om det kunde finnas banarbetare i eller vid spåret.
Banarbetare hade inte begärt tågstopp
Enligt Trafikverket hade banarbetarna eller deras företag inte begärt stopp för tågtrafiken på det aktuella spåret.
”Det händer ganska ofta att våra entreprenörer är ute och tittar på anläggningen och då har de inte alltid ett planerat arbete och avstängt spår”, sade Göran Holmberg på Trafikverket till SVT två veckor efter olyckan.
Ingen person är i nuläget misstänkt för brott.
Transportstyrelsen kräver snabba åtgärder
Men Transportstyrelsen har reagerat kraftfullt. I ett beslut daterat 27 maj förelägger Transportstyrelsen Trafikverket ”att vidta åtgärder för att omgående säkerställa att personal inte vistas i eller i direkt närhet av spår där det föreligger risk för påkörning av tåg.”
Trafikverket ska skicka in en redogörelse för vilka åtgärder som har genomförts efter den 24 april 2025.
Trafikverket föreläggs också att informera samtliga anlitade entreprenörer om de åtgärder som vidtagits för att omgående säkerställa att personal inte vistas i eller i direkt närhet av spår där det föreligger risk för påkörning av tåg.
Trafikverket ska skicka in en redogörelse för vilken information som de anlitade entreprenörerna delgetts efter 24 april.
I redogörelsen ska det framgå på vilket sätt Trafikverket har säkerställt att informationen är mottagen och förstådd.
Vite på sammanlagt 48 miljoner kronor
Föreläggandena om att vidta åtgärder och att informera om dem förenas vardera med vite om 24 miljoner kronor.
Trafikverkets redogörelse ska tillsammans med ”relevanta underlag” vara Transportstyrelsen till handa. senast den 10 juni-
Åtgärderna ska ha vidtagits senast den 5 juni.
Trafikverket anses inte ha gjort tillräckligt
Transportstyrelsens föreläggande och de stora vitena de är förknippade med beror på att Trafikverket inte vidtagit tillräckligt kraftfulla åtgärder under den tid som gått sedan olyckan.
Annons:
Trafikverket kallades till ett möte med Transportstyrelsen 5 maj där Trafikverket fick möjlighet att redogöra för vad som har hänt och hur Trafikverket arbetat för att förhindra liknande olyckor.
Transportstyrelsen konstaterar att den information som presenterades vid det mötet tyder på att Trafikverket inte vidtagit några akuta riskreducerande åtgärder för att säkerställa kontroll på verksamheten och förhindra upprepning.
Efter mötet 5 maj har Trafikverket rapporterat flera nya tillbud till personolycka där personal befunnit sig i spåret i samband med att tåg passerat.
Första föreläggandet för tre veckor sedan
9 maj 2025 skickade Transportstyrelsen ett föreläggande till Trafikverket med krav på att åtgärder skulle ha vidtagits senast 14 maj. Trafikverket svarade på föreläggandet 16 maj.
Transportstyrelsen påminner om att Trafikverket har ett säkerhetstillstånd som meddelades innan järnvägssäkerhetslagen (2022:367) trädde i kraft. Därför tillämpas reglerna om säkerhetstillstånd den upphävda järnvägslagen.
Av denna framgår att infrastrukturförvaltares verksamhet ska omfattas av ett säkerhetsstyrningssystem. Hur detta ska utformas framgår av en så kallad delegerad förordning.
Transportstyrelsen inte nöjd med svaret
Vid granskning av Trafikverkets svar fann Transportstyrelsen att Trafikverket genomfört flertalet aktiviteter, exempelvis att möten har genomförts med entreprenörer. Men av det inskickade svaret framgår att dessa möten enbart har genomförts med tre entreprenörer, inte med samtliga anlitade entreprenörer.
Det framgår inte heller om det vid dessa möten beslutats om några direkta åtgärder för att förhindra ytterligare tillbud och olyckor.
Trots vidtagna åtgärder har Trafikverket därefter rapporterat ytterligare flera tillbud till personolycka där personal befunnit sig i spåret i samband med att tåg passerat.
Transportstyrelsen gör därför bedömningen att Trafikverkets presenterade åtgärder inte gett önskad effekt. Transportstyrelsen bedömer att de åtgärder som Trafikverket presenterar i sitt svar är åtgärder som kan antas ge effekt på längre sikt, snarare än direkta riskreducerande åtgärder.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.
Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni
3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.
Beslut om byggstart för tre nya järnvägsprojekt
Regeringen har beslutat att ge Trafikverket klartecken för byggstart av tre järnvägsprojekt i Boden, Katrineholm och Sundsvall.
Norsk trafik på Västkustbanan
När tunneln under Varberg öppnas för tågtrafik i mitten av juli börjar norska Vy Tog köra ett par genomgående tåg mellan Oslo och Malmö via Göteborg. Men på sikt kan det bli mycket tätare tågtrafik längs Västkusten.