Annons:

Publicerad: 2025-03-18

Trafikverket och Swedtrain startar utvecklingsprojekt

Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
“Underhållet skapar förutsättningar för en mer tillförlitlig järnväg”, säger Jon Sundh, Trafikverket. FOTO: Swedtrain

“De kommande åren satsar Trafikverket mer än någonsin på järnvägsunderhåll. För att nå framgång behöver vi ett närmare samarbete med hela branschen. Att dra större nytta av leverantörernas kunskap och kapacitet är en viktig pusselbit för att lyckas”, säger Jon Sundh, avdelningschef järnvägssystem Underhåll på Trafikverket.

“Våra medlemsföretag erbjuder innovativa lösningar för en effektivare järnvägsunderhåll och modernisering av anläggningen. För att dessa ska implementeras i större utsträckning krävs en ökad förståelse för teknikleverantörernas affärsdrivkrafter – såsom långsiktighet, upphandlingar som premierar mervärden utöver pris, samt tydliga ramar för inköp och teknikutveckling”, säger Swedtrains generalsekreterare Anne Geitmann.

Ökad reinvesteringtakt och förbättrad tillförlitlighet

Som ett led i samarbetet startas nu ett gemensamt utvecklingsprojekt med fokus på två nyckelområden, ökad reinvesteringstakt och förbättrad tillförlitlighet. Arbetsgrupper har bildats inom respektive område, med deltagare från både Swedtrains medlemsföretag och Trafikverket.

“Ambitionen är att ha snabb framdrift i projektet. Förbättringsförslagen ska levereras innan sommaren, så att vi under hösten kan arbeta vidare med hur dessa kan realiseras. Allt med målet att få ut fler moderna lösningar i spåret som möjliggör ett träffsäkert förebyggande underhåll och ökade reinvesteringar”, säger Jon Sundh, Trafikverket. 

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Höjning av miljökompensation för godstransporter på järnväg

Regeringen meddelade idag måndag att de i höstbudgeten kommer att föreslå att miljökompensationen för godstransporter på järnväg höjs till 885 miljoner kronor per år 2026–2030. Det är en ökning med drygt 300 miljoner kronor per år, och kan förhoppningsvis bidra till att stimulera utvecklingen av intermodala transporter.

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Notis

Mälardalstrafik utökar med depåkapacitet i Hagalund

För att möta framtidens resande med växande fordonsflotta och underhållsbehov adderar Mälardalstrafik verkstadskapacitet i Hagalunds depå. Avtalet med Jernhusen är en del av satsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen, där 13 nya dubbeldäckartåg är på väg in i flottan och befintliga fordon går in i större planerat underhåll för att hålla långsiktigt.

Notis

Ny kommunikationschef hos SJ

SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.

Notis

Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn

I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.

Notis

Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS

För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.