Annons:

Publicerad: 2025-02-20

Trafikverket ska ta fram investeringsstöd för ERTMS

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett investeringsstöd. Investeringsstödet ska omfatta utrustning i järnvägsfordon för ett nytt trafikstyrningssystem för järnväg – European Rail Traffic Management System (ERTMS). Syftet med uppdraget är att ERTMS ska införas fortare i Sverige.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Alstom Transport visade upp SL:s nya pendeltåg X60B och körde med ERTMS-utrustning på Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand 26 januari 2016. FOTO: Kasper Dudzik

“För att järnvägen ska förbli ett hållbart och konkurrenskraftigt transportmedel måste systemet moderniseras, digitaliseras och standardiseras. Det nya signalsystemet säkrar järnvägens framtida funktion och bidrar till mer kapacitet, säkerhet och ökad punktlighet”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

EU-regler kräver att ERTMS införs på utvalda sträckor till 2030 och i hela järnvägsnätet till 2050. Sverige har påbörjat arbetet, men regeringen anser att takten i införandet måste öka för att undvika ökade kostnader och försämrad funktion.

För att kunna använda järnvägssträckor som är utrustade med ERTMS krävs att fordonen som trafikerar den specifika sträckan har rätt ombordutrustning. Efter år 2029 bedömer Trafikverket att fordon måste ha ombordutrustning för ERTMS för att kunna trafikera det statliga svenska järnvägsnätet utan att försämra framkomligheten.

“Regeringen bedömer att det behövs ett investeringsstöd till ombordutrustning för det nya trafikstyrningssystemet ERTMS. Det handlar dels om att få systemet på plats utan ytterligare förseningar, dels om att underlätta för järnvägsbranschen att anpassa sina fordon till det nya systemet”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Vissa operatörer har, helt eller delvis, redan installerat ombordutrustning för ERTMS. För att investeringsstödet inte ska snedvrida konkurrensen och missgynna de operatörer som redan installerat ombordutrustning för ERTMS ingår i Trafikverkets uppdrag att se över möjligheterna att ge bidrag retroaktivt.

Trafikverket ska redovisa uppdraget till Regeringskansliet senast den 30 september 2025.

European Rail Traffic Management System (ERTMS)

ERTMS är ett standardiserat och digitalt signalsystem för järnväg. Enligt EU:s regelverk kommer ERTMS krävas på utvalda sträckor till 2030 och blir obligatoriskt i hela EU:s järnvägsnät från 2050. ERTMS består av European Train Control System (ETCS) och Global System for Mobile Communications – Railway (GSM-R).

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.

Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.

Notis

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Nyhet

Första Kockumstrallan ombyggd

BS Verkstäder i Falköping levererade under tisdagen den första av fem ombyggda Kockumstrallor till Infranord. I kväll ska den lasta skroträler på Kinnekullebanan och om en månad bär det av till Hoting.