Annons:
Trafikverkets tre kallduschar till ministern
Dagen före julafton 2022 skrev infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) i ett pressmeddelande att ”regeringen prioriterar upprustning av befintlig järnväg, bättre vägstandard och utbyggd laddinfrastruktur, före investeringar i höghastighetståg.”
Därefter gav regeringen Trafikverket fyra uppdrag baserade på att utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg skulle avbrytas ”utifrån prioriteringar om den samhällsekonomiska och miljömässiga nyttan”. Regeringen skrev också i pressmeddelandet att spårbytet skulle leda till ”en mycket stor besparing, framför allt på några års sikt”.
Trafikverkets redovisning av dessa uppdrag har nu landat på Andreas Carlsons bord, rapporterar Dagens Nyheter i en längre artikel. Av rapporten framgår det att mycket små pengar finns att spara, om några, men samtidigt framförs också indirekt kritik mot beslutet att stoppa planen på nya stambanor mellan Stockholm–Göteborg–Malmö.
Den nya prislappen för de banor intill storstäderna som redan ingår i nationella planen är på 157 miljarder – med minimal möjlighet för besparingar. Och byggstarter försenas ytterligare.
De reviderade alternativen för Ostlänken (Järna-Linköping), Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund försämrar enligt Trafikverket effekterna på de transportpolitiska målen och ger inte tillräcklig kapacitet för resor mellan regioner och långväga personresor.
Trafikverkets redovisning av dessa uppdrag har nu landat på Andreas Carlsons bord, rapporterar Dagens Nyheter i en längre artikel. Av rapporten framgår det att mycket små pengar finns att spara, om några, men samtidigt framförs också indirekt kritik mot beslutet att stoppa planen på nya stambanor mellan Stockholm–Göteborg–Malmö.
ANNONS:
Fler notiser
Svårt med reservdelar till Öresundstågen
Drygt hälften av de 111 Öresundstågen som finns börjar närma sig pensionsålder. Det sätter hård press på underhåll och reparationer.
Ratos bakom nya Expin Group
Ratos samlar nu sina bolag med verksamhet inom spårbunden infrastruktur under varumärket Expin Group med Robert Röder som vd.
Kombitåget Stockholm-Norrland läggs ner
Real Rail lägger 31 mars ner kombitrafiken mellan Rosersberg och Luleå via Umeå. Men transporterna med kombitågen från Nässjö och Jönköping till Norrland ökar när Real Rail nu börjar köra varor till Ikea-varuhus i Norrland.
Högre hastigheter i Sollefteå
Järnvägssträckan mellan Västeraspby och Långsele binder ihop Stambanan och Ådalsbanan och Botniabanan. Under 2023 har det utförts säkerhetshöjande arbete på sträckan genom att anlägga tryckbanka. Arbetet ger möjlighet till högre hastigheter på sträcka.



