Annons:

Publicerad: 2023-07-03

Trafikverkets tre kallduschar till ministern

Dagen före julafton 2022 skrev infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) i ett pressmeddelande att ”regeringen prioriterar upprustning av befintlig järnväg, bättre vägstandard och utbyggd laddinfrastruktur, före investeringar i höghastighetståg.”

Därefter gav regeringen Trafikverket fyra uppdrag baserade på att utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg skulle avbrytas ”utifrån prioriteringar om den samhällsekonomiska och miljömässiga nyttan”. Regeringen skrev också i pressmeddelandet att spårbytet skulle leda till ”en mycket stor besparing, framför allt på några års sikt”.

Trafikverkets redovisning av dessa uppdrag har nu landat på Andreas Carlsons bord, rapporterar Dagens Nyheter i en längre artikel. Av rapporten framgår det att mycket små pengar finns att spara, om några, men samtidigt framförs också indirekt kritik mot beslutet att stoppa planen på nya stambanor mellan Stockholm–Göteborg–Malmö.

Den nya prislappen för de banor intill storstäderna som redan ingår i nationella planen är på 157 miljarder – med minimal möjlighet för besparingar. Och byggstarter försenas ytterligare.

De reviderade alternativen för Ostlänken (Järna-Linköping), Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund försämrar enligt Trafikverket effekterna på de transportpolitiska målen och ger inte tillräcklig kapacitet för resor mellan regioner och långväga personresor.

Trafikverkets redovisning av dessa uppdrag har nu landat på Andreas Carlsons bord, rapporterar Dagens Nyheter i en längre artikel. Av rapporten framgår det att mycket små pengar finns att spara, om några, men samtidigt framförs också indirekt kritik mot beslutet att stoppa planen på nya stambanor mellan Stockholm–Göteborg–Malmö.

ANNONS:

Fler notiser

Nyhet

Bonus till kvarsittare

Fjärrtågklarerare och tågledare vid Trafikverket får ett lönelyft på 4 000 kronor och ”stanna kvar-bonus” på 85 000 kronor om det inte säger upp sig under 2023 och 2024.

Nyhet

Snart byggstart för Ostlänken

6 november tas första spadtaget för bygget av Ostlänken vid Gerstaberg söder om Södertälje. Efter mer än 30 års diskussioner och tio år av planering påbörjas bygget av den nya järnvägen mellan Järna och Linköping. Någon gång efter 2035 ska Ostlänken vara klar, men det är osäkert när.

Notis

Ny spårvagnsdepå i Göteborg

Den 31 maj 2024 invigdes den största spårvagnsdepån i Göteborgs historia på Ringön. Depån blir hem för bland annat de 60 nya längre spårvagnar som börjar levereras till Göteborg under sommaren.