Annons:

Publicerad: 2024-07-02

Trafikverkets utredning visar att det behövs en ny Öresundsförbindelse

Trafikverket har idag redovisat en utredning om kapacitet och redundans för transporter över Öresund för regeringen. Utredningen visar bland annat att en ny Öresundsförbindelse bör vara funktionell för både gods- och persontåg vilket bara Landskronas förslag om Europaspåret är.

Trafikverkets utredning om kapacitet och redundans för transporter över Öresund initierades i samband med den nationella infrastrukturplanen som beslutades 2022. Trafikverkets slutsats är att det redan i dag behövs redundans – en alternativ transportväg – över Öresund för godståg och att det på sikt blir kapacitetsproblem på järnvägsförbindelsen över Öresund.

Därför behövs ytterligare en Öresundsförbindelse som bör vara funktionell för både gods- och persontåg, vilket enbart Landskronas förslag om Europaspåret är.

“Vi måste ta utgångspunkt i vad vi vill uppnå med en ny Öresundsförbindelse och därför är det bra att Trafikverket nu tydligt beskriver de statliga behoven en ny förbindelse ska fylla. Landskronas förslag om Europaspåret är enda förslaget som kan hantera både person- och godståg vilket är en avgörande funktion för en ny förbindelse”, säger Torkild Strandberg, kommunstyrelsens
ordförande i Landskrona.

Förutom att vara funktionell för både gods- och persontåg bör en ny förbindelse enligt Trafikverket också kunna nå de stora järnvägsstationerna i persontågssystemet och kopplas till godsrangeringen och järnvägsnätet för godståg. Det bör även vara en kombinerad väg- och järnvägslösning som kan egenfinansieras.

Landskronas förslag om Europaspåret har ingått i Trafikverkets utredning. Förslaget är en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse under Öresund mellan Landskrona och Köpenhamn som kan finansieras på samma sätt som Öresundsbron med EU-stöd och statliga lån. Europaspåret är enda förslaget som kan skapa en alternativ transportväg – redundans – över Öresund för både gods- och persontransporter och öka järnvägskapaciteten. Europaspåret minskar även restiderna så arbetsmarknadsregionen över Öresund blir större och mer integrerad.

Trafikverket rekommenderar att nästa steg är ett utredningsarbete tillsammans med Danmark om behov och syfte för en ny
Öresundsförbindelse.

“Den svenska regeringen bör nu initiera ett samarbete med Danmark om en ny Öresundsförbindelse för att intensifiera arbetet. Det är viktigt att de statliga behoven för redundans och ökad kapacitet för godståg prioriteras i detta arbete och att Europaspåret fördjupas”, säger Torkild Strandberg.

Läs mer om Europaspåret.

FOTO: Europaspåret

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Göteborg C byggs om för längre tåg

Säckbangården i Göteborg kommer att byggas om för att möjliggöra trafik med 400 meter långa tåg. Men ombyggnaden inleds inte förrän Västlänken är klar och kommer av allt att döma inte att vara färdig förrän i slutet av 2030-talet.

Notis

Järnvägsunderhåll i hög hastighet

Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.

Nyhet

Ju färre plankorsningar desto bättre

Den bästa plankorsningen är den som inte finns. Olle Mornell som har arbetat med plankorsningar i mer än 20 år på Banverket och Trafikverket är säker på sin sak. Under åren har säkerheten höjts och olyckorna minskat. Men det finns mer att göra.