Annons:

Publicerad: 2025-11-10

Två lokförarutbildningar stoppas

Lokförarutbildningarna i Kristinehamn och Nässjö stoppades på torsdagseftermiddagen 6 november av Transportstyrelsen. Det är ännu oklart vad som kommer att hända eleverna.

Text: Ulf Nyström  Foto: SJ

Lokförarelever vid Nässjöakademin 2023.

”Vi fann brister i styrning och kontroll av de lokförarutbildningar som TCC bedriver på uppdrag av kommunerna i Kristinehamn och Nässjö”, säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen.

Bristerna gäller bland annat rutiner och styrning av utbildningen. Till exempel hade flertalet av eleverna inte fått praktik i den omfattning som ingår i utbildningen. Det visade sig också att det var kommunerna som hanterade den praktiska delen av utbildningen på egen hand trots att det är TCC som är ansvarigt för utbildningarna.

Ingen arbetsbeskrivning

Vid den tillsyn av TCC:s verksamhet som Transportstyrelsen genomförde tidigare i höst uppgav utbildningsledare att de inte hade någon arbetsbeskrivning, befattningsbeskrivning eller liknande som beskriver rollen som utbildningsledare för lokförarutbildningen.

Dessutom saknades det rutiner för hur arbetet ska utföras. Bristen visades också genom att utbildningsledaren menade att kommunen äger utbildningen och inte TCC samt att gränssnittet utgörs av kommunernas upphandling av resurs från TCC.

Av de 31 eleverna på en av kursen i Kristinehamn hade endast en elev genomfört utbildningen vid praktikperioden, LIA1, enligt ordinarie planering. Ingen av eleverna hade genomfört kursen i samband med LIA2.

Vid LIA3 hade sex elever genomfört LIA-kursen enligt ordinarie planering, 24 elever hade genomfört kursen med kortare omfattning.

Brist på handledare och körlärare

Bristen visades även genom att TCC inte säkerställt att man hade tillgång till tillräckligt många handledare och/eller körlärare för att genomföra den praktiska delen av utbildningen.

”Eleverna har inte fått rätt förutsättningar för att utbildas till lokförare”, säger Petra Särefjord.

”De har rätt till en kvalitetssäkrad utbildning. I förlängningen handlar det om säkerheten i spårtrafiken och tryggheten i arbetslivet.”

Förbudet gäller tills vidare

Förbudet att genomföra lokförarutbildningarna i Kristinehamn och Nässjö gäller med omedelbar verkan från 7 november och fram till dess att Transportstyrelsen beslutar att något annat ska gälla.

Transportstyrelsen kan komma att häva förbudet om TCC inkommer med en redogörelse och verifikat som styrker att företaget ”omhändertagit de åtgärdskrav” som Transportstyrelsen angett.

Transportstyrelsens beslut kan också överklagas inom tre veckor från 7 november.

Ingen vill svara på frågor

Varken TCC eller Kristinehamns kommun har velat svara på frågor om de stoppade utbildningarna.

Stefan Palmier, vd i Transport Competence Center (TCC), hänvisar i ett mejl till Järnvägar.nu till ett uttalande från företaget under fredagseftermiddagen.

”TCC:s primära mål är alltid att de studerande står i fokus för att de ska kunna nå sina mål och den efterlängtade examen”, skriver TCC.

”Stoppet som Transportstyrelsen har ställt är genomförandet av utbildning i samarbete med extern part, inte ett stopp för TCC:s verksamhet.”

”TCC arbetar på en lösning”

”Vi arbetar just nu på en lösning för att de studerande ska kunna genomföra sin resterande del av utbildningen utan att påverkas negativt av Transportstyrelsens beslut. Parallellt med detta hanterar vi självklart de punkter Transportstyrelsen har ställt upp, samtidigt som vi gör allt vi kan för att säkerställa att de studerande når sitt slutmål.”

”Vi kan inte säga annat än att vi förstår Transportstyrelsens argument men ser samtidigt att vi alla påverkas av hur det ser ut i branschen för tillfället och att vi gör vårt yttersta för att hitta den bästa lösningen framåt.”

Annons:

Senare under fredagen kompletterar Stefan Palmier uttalandet.

”Vi jobbar febrilt”

”Vårt mål är att de studerande inte ska drabbas och inte heller få något avbrott i sina studier. Vi jobbar febrilt med att hitta lösningar, men kan inte säga så mycket mera i dagsläget.”

Kambiz Asadollahi, förvaltningschef i Kristinehamns kommun vill inte heller svara på frågor om Transportstyrelsens beslut.

Under fredagseftermiddagen läggs ett meddelande ut på kommunens hemsida.

”Transportstyrelsen har beslutat att tillfälligt stoppa ett företag från att bedriva lokförarutbildning i Kristinehamn. Bakgrunden är att brister har upptäckts i hur utbildningen har styrts och följts upp. Nu arbetar kommunen tillsammans med utbildningsföretaget på en lösning framåt”, skriver företrädare för kommunen.

”Kristinehamns kommun har tagit del av beslutet och ser allvarligt på situationen. Kommunens främsta prioritet är att de studerande får den utbildning de har rätt till.”

Kristinehamn pekar på TCC

Kristinehamns kommun betonar att det är utbildningsleverantören, det vill säga TCC, som fått tillståndet att bedriva utbildningen indraget.

”Det är den leverantör som har haft ansvaret för lokförarutbildningen som har fått sitt trafiktillstånd tillbakadraget för utbildningen i Kristinehamn och Nässjö. Kristinehamns kommun har i rollen som beställare samarbetat med företaget kring den praktiska delen av utbildningen, men ansvaret för att hela utbildningen uppfyller myndigheternas krav ligger på leverantören.”

”Tagna på sängen”

”Vi blev lite tagna på sängen av det här beslutet. Men nu har vi en tät dialog med utbildningsföretaget som har försäkrat oss om att de kommer lösa situationen på bästa möjliga sätt för våra studerande”, säger Kambiz Asadollahi, förvaltningschef för Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen i Kristinehamns kommun, enligt meddelandet på kommunens hemsida

”Efter beskedet från Transportstyrelsen har kommunen omedelbart inlett ett arbete för att hitta en lösning. I samverkan med berörda parter arbetar man nu på en plan som säkerställer att studerande får den praktik och undervisning de har rätt till.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Växelfabriken invigd i Sala

Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.

Nyhet

Itino hyrs in för Fryksdalsbanan

Kollektivtrafiknämnden i Region Värmland har beslutat att Region Värmland ska hyra ett Itino-tåg för att kunna upprätthålla trafiken på Fryksdalsbanan när tre av de Itino-tåg som Värmlandstrafik använder ska genomgå planerat tyngre underhåll.

Nyhet

Första Kockumstrallan ombyggd

BS Verkstäder i Falköping levererade under tisdagen den första av fem ombyggda Kockumstrallor till Infranord. I kväll ska den lasta skroträler på Kinnekullebanan och om en månad bär det av till Hoting.