Annons:

Publicerad: 2025-06-30

Unika spårkorsningar i Olskroken

Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

De två nya spårkorsningarna lades in i korsningen mellan Vänerbanan och godstågsspåret mellan Västra stambanan och Västkustbanan under midsommarhelgen. I dag. måndag, återupptas tågtrafiken över de nya korsningarna.

Annons:

De två spårkorsningarna har vardera fyra korsningar i höghållfast specialstål.

”Varje korsning är gjuten i ett stycke och sedan har vi fräst ut spår genom korsningen”, säger Daniel Andersson, projektledare på Vossloh Nordic Switch Systems.

Specialstålet med produktbeteckningen CogX har utvecklats av Vossloh i samarbete med ArcelorMittal Industeel.

30 procent längre livslängd

Det är ett elastiskt valsat stål med högre motståndskraft mot slitage och stötar jämfört med konventionella material och Vossloh hoppas kunna förlänga livslängden med upp till 30 procent.

”Tidigare låg det spårkorsningar med manganstål i korsningarna på den här platsen men slitaget blev stort och nu testar vi med CogX”. Säger Daniel Andersson.

Korsningarna har gjutits i höghållfast specialstål och spåren frästs ut ur blocken. Vossloh och Trafikverket hoppas på minskade underhållskostnader och 30 procent ökad livslängd.

”Kostnaden för spårkorsningarna blir högre men med bättre hållfasthet och längre livslängd bör investeringen ändå löna sig.”

Omfattande tågtrafik

Spåren i de två spårkorsningarna trafikeras av persontågen på Vänerbanan och Bohusbanan samt godstågen mellan Västra stambanan och Sävenäs rangerbangård och Västkustbanan och Kust till kust-banan, sammanlagt drygt 250 tåg per dygn.

”De gamla spårkorsningarna låg på en svag banunderbyggnad med sättningar och rörelser som medförde omfattande slitage på spårkorsningarna och höga underhållskostnader”, säger Gunnar Berg, produktionsledare Järnväg på Trafikverket Västra regionen.

”Nu har gjort omfattande grundförstärkningar och satsat på dessa unika spårkorsningar. Det bör leda till mindre underhållsbehov och längre livslängd.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Vision 2050 har lämnat perrongen

Torsdag morgon den 26 juni i gotländska Almedalen. Solen sken som vanligt över Visby när det var dags för Sveriges järnvägselit att samlas och tala framtid. ”Det är viktigt att vi samlas kring järnvägen, så att vi får den järnväg vi vill ha, inledde Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.

Nyhet

Sänkt hastighet om personal i spåren

Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.