Annons:
Unika spårkorsningar i Olskroken
Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

De två nya spårkorsningarna lades in i korsningen mellan Vänerbanan och godstågsspåret mellan Västra stambanan och Västkustbanan under midsommarhelgen. I dag. måndag, återupptas tågtrafiken över de nya korsningarna.
Annons:
De två spårkorsningarna har vardera fyra korsningar i höghållfast specialstål.
”Varje korsning är gjuten i ett stycke och sedan har vi fräst ut spår genom korsningen”, säger Daniel Andersson, projektledare på Vossloh Nordic Switch Systems.
Specialstålet med produktbeteckningen CogX har utvecklats av Vossloh i samarbete med ArcelorMittal Industeel.
30 procent längre livslängd
Det är ett elastiskt valsat stål med högre motståndskraft mot slitage och stötar jämfört med konventionella material och Vossloh hoppas kunna förlänga livslängden med upp till 30 procent.
”Tidigare låg det spårkorsningar med manganstål i korsningarna på den här platsen men slitaget blev stort och nu testar vi med CogX”. Säger Daniel Andersson.

Korsningarna har gjutits i höghållfast specialstål och spåren frästs ut ur blocken. Vossloh och Trafikverket hoppas på minskade underhållskostnader och 30 procent ökad livslängd.
”Kostnaden för spårkorsningarna blir högre men med bättre hållfasthet och längre livslängd bör investeringen ändå löna sig.”
Omfattande tågtrafik
Spåren i de två spårkorsningarna trafikeras av persontågen på Vänerbanan och Bohusbanan samt godstågen mellan Västra stambanan och Sävenäs rangerbangård och Västkustbanan och Kust till kust-banan, sammanlagt drygt 250 tåg per dygn.
”De gamla spårkorsningarna låg på en svag banunderbyggnad med sättningar och rörelser som medförde omfattande slitage på spårkorsningarna och höga underhållskostnader”, säger Gunnar Berg, produktionsledare Järnväg på Trafikverket Västra regionen.
”Nu har gjort omfattande grundförstärkningar och satsat på dessa unika spårkorsningar. Det bör leda till mindre underhållsbehov och längre livslängd.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Bensin från båt till tåg
På onsdagskvällen gick det första bränsletåget från Göteborg till Malmö. Green Cargo kör i höst två tåg I veckan och från december fyra tåg I veckan med bensin och dieselolja för St1.
Ingen klarade kraven på nya nattåg
Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.
Nära överenskommelse med SBB
Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.
Ny kontaktledning på norra Bohusbanan
Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen på norra delen av Bohusbanan. Den 75 år gamla anläggningen mellan Uddevalla och Strömstad har tjänat ut. Samtidigt trädsäkras banan.