Annons:
Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar
Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.
FOTO: Kasper Dudzik
Spårvagnsresandet i Göteborg väntas öka med tre procent per år fram till 2040. Dels på grund av utbyggnaden av spårvagnsnätet, dels för att invånarantalet i Göteborgsområdet ökar. Under de kommande åren, fram till 2033, ska de äldre spårvagnsmodellerna, M29 och M32, successivt fasas ut.
Mot den bakgrunden har Västtrafiks styrelse vid ett styrelsemöte under onsdagen ställt sig bakom en förstudie om nästa generations spårvagn. Beslut i regionfullmäktige och regionstyrelsen återstår innan upphandlingsprojektet kan starta. Enligt en preliminär tidplan kan spårvagnarna levereras 2030-2031.
Den nya spårvagnsmodellen kallas M35. I förstudien finns både 30- och 45 meter långa spårvagnar som alternativ. Västtrafiks rekommendation är 45 långa spårvagnar, för att säkerställa framkomligheten när resandet väntas öka.
I en förstudie har Västtrafik utvärderat nuvarande och kommande behov av spårvagnar och kommit fram till att rekommendera en upphandling om 65 nya spårvagnar. Förstudien är första steget i en upphandlingsprocess.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Återupptagen spårvagnstrafik i Danmark
Köpenhamn, Odense och Århus hade spårvagnstrafik till mitten av 1900-talet när trafiken lades ner. Söndag 26 oktober invigdes trafiken i första etappen på ringlinjen runt Köpenhamn och nu har de tre städerna återfått spårvagnarna.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.
Ingen överprövning av Mälartåg
Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.









