Annons:

Publicerad: 2025-04-28

Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar

Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
FOTO: Kasper Dudzik

Spårvagnsresandet i Göteborg väntas öka med tre procent per år fram till 2040. Dels på grund av utbyggnaden av spårvagnsnätet, dels för att invånarantalet i Göteborgsområdet ökar. Under de kommande åren, fram till 2033, ska de äldre spårvagnsmodellerna, M29 och M32, successivt fasas ut. 

Mot den bakgrunden har Västtrafiks styrelse vid ett styrelsemöte under onsdagen ställt sig bakom en förstudie om nästa generations spårvagn. Beslut i regionfullmäktige och regionstyrelsen återstår innan upphandlingsprojektet kan starta. Enligt en preliminär tidplan kan spårvagnarna levereras 2030-2031.

Den nya spårvagnsmodellen kallas M35. I förstudien finns både 30- och 45 meter långa spårvagnar som alternativ. Västtrafiks rekommendation är 45 långa spårvagnar, för att säkerställa framkomligheten när resandet väntas öka.

I en förstudie har Västtrafik utvärderat nuvarande och kommande behov av spårvagnar och kommit fram till att rekommendera en upphandling om 65 nya spårvagnar. Förstudien är första steget i en upphandlingsprocess.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg

Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.

Notis

Train & Rail i Stockholm fullbokad

Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.

Notis

Ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.

Notis

Järnvägsunderhåll i hög hastighet

Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.