Annons:

Publicerad: 2025-05-06

VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025

VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
FOTO: VR

Svenskt Kvalitetsindex är ett oberoende analysföretag som årligen mäter resenärernas uppfattningar om tåg-, buss- och flygbolag i Sverige. Årets mätning är den första som inkluderar VR sedan finska VR Group tog över snabbtågstrafiken på sträckan Stockholm–Göteborg under 2024. Tidigare verkade företaget under namnet MTRX.

VR:s resultat med 76,7 i kundnöjdhetsindex är hela 9 enheter högre än snittet i hela resebranschen, där bolag som SJ och Snälltåget ingår men även flyg- och bussbolag, som SAS och Flixbus. På sträckan Stockholm–Göteborg, där VR konkurrerar med SJ, kommer VR hela 21,6 enheter före SJ i kundnöjdhet.

“Det är underbart att vi lyckas göra så många av våra resenärer nöjda”, säger Erik Wennerholm, tillförordnad vd för VR Snabbtåg i Sverige.

“Jag tror att framgången bygger på att våra medarbetare är engagerade i hela reseupplevelsen. Det visar sig i allt från servicen och upplevelsen ombord till planering och trafikledning. Resultatet blir en punktlig, prisvärd och smidig resa.”

VR hamnar bara 0,1 enheter under Vy bus4you, det reseföretag som resenärerna rankar allra högst i årets mätning. Under de åtta år som föregångaren MTRX deltog i SKI-mätningen, låg företaget ständigt i topp vad gäller nöjda tågresenärer och i toppskiktet totalt i resebranschen, enligt SKI.

“Årets resultat visar att det starka förtroendet från våra resenärer lever vidare under nytt namn och ny ägare”, säger Erik Wennerholm.

“Vi tar inte positionen för given, utan vi vet att vi hela tiden måste lyssna på resenärerna och fortsätta utvecklas.”

Enligt SKI är en kundnöjdhet över 75 mycket bra medan en kundnöjdhet under 60 tyder på stort missnöje.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Sju av tio VR-tåg i tid

Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.

Notis

Ungdomsresa på smalspår

Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.

Notis

Nattågstrafiken utreds

Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.

Notis

Nu rullar tågen på stambanan igen

Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.

Notis

Sliprar från Malmbanan får nytt liv

Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett steg i att stärka Sveriges beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.

Notis

Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition

Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Notis

Samarbete för klimatsäkring

Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.