Annons:
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.

FOTO: VR
Svenskt Kvalitetsindex är ett oberoende analysföretag som årligen mäter resenärernas uppfattningar om tåg-, buss- och flygbolag i Sverige. Årets mätning är den första som inkluderar VR sedan finska VR Group tog över snabbtågstrafiken på sträckan Stockholm–Göteborg under 2024. Tidigare verkade företaget under namnet MTRX.
VR:s resultat med 76,7 i kundnöjdhetsindex är hela 9 enheter högre än snittet i hela resebranschen, där bolag som SJ och Snälltåget ingår men även flyg- och bussbolag, som SAS och Flixbus. På sträckan Stockholm–Göteborg, där VR konkurrerar med SJ, kommer VR hela 21,6 enheter före SJ i kundnöjdhet.
“Det är underbart att vi lyckas göra så många av våra resenärer nöjda”, säger Erik Wennerholm, tillförordnad vd för VR Snabbtåg i Sverige.
“Jag tror att framgången bygger på att våra medarbetare är engagerade i hela reseupplevelsen. Det visar sig i allt från servicen och upplevelsen ombord till planering och trafikledning. Resultatet blir en punktlig, prisvärd och smidig resa.”
VR hamnar bara 0,1 enheter under Vy bus4you, det reseföretag som resenärerna rankar allra högst i årets mätning. Under de åtta år som föregångaren MTRX deltog i SKI-mätningen, låg företaget ständigt i topp vad gäller nöjda tågresenärer och i toppskiktet totalt i resebranschen, enligt SKI.
“Årets resultat visar att det starka förtroendet från våra resenärer lever vidare under nytt namn och ny ägare”, säger Erik Wennerholm.
“Vi tar inte positionen för given, utan vi vet att vi hela tiden måste lyssna på resenärerna och fortsätta utvecklas.”
Enligt SKI är en kundnöjdhet över 75 mycket bra medan en kundnöjdhet under 60 tyder på stort missnöje.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.
Ungdomsresa på smalspår
Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.
Nattågstrafiken utreds
Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.
Nu rullar tågen på stambanan igen
Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.
Vossloh förvärvar Sateba
Den 1 oktober 2025 slutförde järnvägsteknikföretaget Vossloh förvärvet av betongsliperstillverkaren Sateba.
Planer för ny station i Uppsala
Uppsala kommun har beslutat att påbörja arbetet med en detaljplan för en ny järnvägsstation i Bergsbrunna i södra delen av Uppsala.
Sliprar från Malmbanan får nytt liv
Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett steg i att stärka Sveriges beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.
Trafikverket öppnar Västeraspby-Långsele för trafik
Trots stora utmaningar öppnade Ådalsbanan, sträckan Västeraspby-Långsele, för trafik redan 24 september kl 19. För Stambanan genom övre Norrland är prognosen 2 oktober kl 15, fyra dagar tidigare än planerat.
Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition
Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.
Samarbete för klimatsäkring
Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.