Annons:
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
FOTO: VR
Svenskt Kvalitetsindex är ett oberoende analysföretag som årligen mäter resenärernas uppfattningar om tåg-, buss- och flygbolag i Sverige. Årets mätning är den första som inkluderar VR sedan finska VR Group tog över snabbtågstrafiken på sträckan Stockholm–Göteborg under 2024. Tidigare verkade företaget under namnet MTRX.
VR:s resultat med 76,7 i kundnöjdhetsindex är hela 9 enheter högre än snittet i hela resebranschen, där bolag som SJ och Snälltåget ingår men även flyg- och bussbolag, som SAS och Flixbus. På sträckan Stockholm–Göteborg, där VR konkurrerar med SJ, kommer VR hela 21,6 enheter före SJ i kundnöjdhet.
“Det är underbart att vi lyckas göra så många av våra resenärer nöjda”, säger Erik Wennerholm, tillförordnad vd för VR Snabbtåg i Sverige.
“Jag tror att framgången bygger på att våra medarbetare är engagerade i hela reseupplevelsen. Det visar sig i allt från servicen och upplevelsen ombord till planering och trafikledning. Resultatet blir en punktlig, prisvärd och smidig resa.”
VR hamnar bara 0,1 enheter under Vy bus4you, det reseföretag som resenärerna rankar allra högst i årets mätning. Under de åtta år som föregångaren MTRX deltog i SKI-mätningen, låg företaget ständigt i topp vad gäller nöjda tågresenärer och i toppskiktet totalt i resebranschen, enligt SKI.
“Årets resultat visar att det starka förtroendet från våra resenärer lever vidare under nytt namn och ny ägare”, säger Erik Wennerholm.
“Vi tar inte positionen för given, utan vi vet att vi hela tiden måste lyssna på resenärerna och fortsätta utvecklas.”
Enligt SKI är en kundnöjdhet över 75 mycket bra medan en kundnöjdhet under 60 tyder på stort missnöje.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.









