Annons:
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
FOTO: VR
Svenskt Kvalitetsindex är ett oberoende analysföretag som årligen mäter resenärernas uppfattningar om tåg-, buss- och flygbolag i Sverige. Årets mätning är den första som inkluderar VR sedan finska VR Group tog över snabbtågstrafiken på sträckan Stockholm–Göteborg under 2024. Tidigare verkade företaget under namnet MTRX.
VR:s resultat med 76,7 i kundnöjdhetsindex är hela 9 enheter högre än snittet i hela resebranschen, där bolag som SJ och Snälltåget ingår men även flyg- och bussbolag, som SAS och Flixbus. På sträckan Stockholm–Göteborg, där VR konkurrerar med SJ, kommer VR hela 21,6 enheter före SJ i kundnöjdhet.
“Det är underbart att vi lyckas göra så många av våra resenärer nöjda”, säger Erik Wennerholm, tillförordnad vd för VR Snabbtåg i Sverige.
“Jag tror att framgången bygger på att våra medarbetare är engagerade i hela reseupplevelsen. Det visar sig i allt från servicen och upplevelsen ombord till planering och trafikledning. Resultatet blir en punktlig, prisvärd och smidig resa.”
VR hamnar bara 0,1 enheter under Vy bus4you, det reseföretag som resenärerna rankar allra högst i årets mätning. Under de åtta år som föregångaren MTRX deltog i SKI-mätningen, låg företaget ständigt i topp vad gäller nöjda tågresenärer och i toppskiktet totalt i resebranschen, enligt SKI.
“Årets resultat visar att det starka förtroendet från våra resenärer lever vidare under nytt namn och ny ägare”, säger Erik Wennerholm.
“Vi tar inte positionen för given, utan vi vet att vi hela tiden måste lyssna på resenärerna och fortsätta utvecklas.”
Enligt SKI är en kundnöjdhet över 75 mycket bra medan en kundnöjdhet under 60 tyder på stort missnöje.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.









