Annons:

Publicerad: 2021-04-23

Vy vill få Skellefteå ta tåget

Vy Tåg tar från och med 1 april nästa år omvägen över Skellefteå. Därmed öppnas en ny marknad för nattågen men samtidigt förlängs restiden för många resenärer med två timmar.

Text: Ulf Nyström Foto: Jan Lindahl

I Skellefteå har det blivit parkeringsplats framför stationshuset. Bilden tagen från Svenska motorvagnsklubbens utfärdståg i juni 2015.

Annons:

”Med etableringen av Northvolt ökar aktiviteten i Skellefteå kraftigt och vi vill kunna erbjuda snabba och bekväma resor mellan Mälardalen/Stockholm och Skellefteå och mellan Skellefteå och Gällivare-Kiruna”, säger Stefan Linder, affärschef för Vy Tåg Nattåget Norrland.

”Det kommer att bli en omfattande veckopendling till och från Skellefteå men det kommer också att bli många andra som vill kunna ta tåget utan byten till och från buss i Bastuträsk.

Skellefteå största staden utan persontåg

Skellefteå är den största staden i Sverige som saknar persontrafik på järnväg men banan mellan Bastuträsk och Skelleftehamn har en betydande godstrafik och är i ganska bra skick. Banan elektrifierades i mitten på 1990-talet.

Persontågen till och från Skellefteå försvann 1987 när sovvagnsförbindelsen med Stockholm lades ner.

Men 1 april 2022, efter 35 år, ska persontågstrafiken återupptas och sovvagnarna åter börja rulla till och från Stockholm.

Skellefteå stad bekostar en tillfällig plattform för av- och påstigande vid Skellefteå gamla station.

Det här är något som vårt näringsliv behöver och har efterfrågat.

 

Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå

Norrbotniabanan dröjer många år

Sedan något år pågår byggandet av en kustjärnväg mellan Umeå och Luleå via Skellefteå och Piteå, Norrbotniabanan, men den kommer inte att vara klar på många år.

”Man kan väl säga att Vy Tåg och Skellefteå stad tar saken i egna händer I väntan på Norrbotniabanan”, säger Stefan Linder.

”Det här är något som vårt näringsliv behöver och har efterfrågat”, säger Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, enligt ett pressmeddelande. ”Ju fler sätt det finns att ta sig till Skellefteå på desto attraktivare blir vår kommun när det gäller att bo och arbeta här,”

Det blir nattåg 91 Luleå-Stockholm och nattåg 92 Stockholm-Luleå som kommer att angöra Skellefteå.

Enligt de tåglägesansökningar Vy Tåg lämnat till Trafikverket kommer tåg 91 att få avgång från Luleå 17:00, avgå Skellefteå 21:10, avgå Umeå C 23:45 och få ankomst Stockholm C 08:40.

Tåg 92 får preliminärt avgång Stockholm C 20:44, ankomst Umeå C 06:03, ankomst Skellefteå 08.40 och ankomst Luleå 12.54.

Restiderna förlängs två-tre timmar

Därmed förlängs restiderna mellan Luleå och Stockholm med nästan tre timmar respektive nästan två timmar trots att omvägen Bastuträsk-Skellefteå-Bastuträsk inte är mer än 94 kilometer.

Det beror delvis på Vy Tåg inte får göra rundgång med loken och ändra tågens körriktning på den gamla stationen i Skellefteå utan måste köra vidare till Skelleftehamns Övre för rundgång, en extratur på 32 kilometer som förlänger restiden med en halvtimma.

Dessutom har flera sträckor på banan mellan Bastuträsk och Skelleftehamn hastighetsnedsättningar på 70-90 km/h.

Ledningen för Vy Tåg är medveten om att den betydligt längre restiden kan göra att man tappar en del resenärer mellan Mälardalen och Boden-Luleå och resenärer som byter till dagtåg mot och från Malmfälten och Lapplandsfjällen i Boden.

Vi har haft betydligt färre resande till, och från Umeå än vi räknade med och beror säkert på att SJ valde att fortsätta köra nattåg till Umeå trots att vi vann upphandlingen av trafiken. Dessutom har det, kanske främst på grund av pandemin, varit färre affärsresenärer än vi trodde.

 

Stefan Linder, affärschef för Vy Tåg Nattåget Norrland

Tåg 93 och 94 kör direkt

”Men vi kommer ju fortfarande att köra det sena nattåget från Luleå och det tidiga nattåget från Stockholm, tåg 93 och 94, direkt mellan Stockholm och Luleå respektive Kiruna och Narvik utan omvägen via Skellefteå”, säger Stefan Linder.

Många resenärer till och från Umeå har sedan Vy Tåg tog över den upphandlade trafiken i december valt att resa med SJ:s nattåg som har bättre avgångs och ankomsttider.

Den senare avgångstiden från Umeå med tåg 91 och den tidigare ankomsttiden till Umeå med tåg 92 kommer troligen att medföra att ännu fler resenärer väljer att resa med SJ.

”Vi har haft betydligt färre resande till, och från Umeå än vi räknade med och beror säkert på att SJ valde att fortsätta köra nattåg till Umeå trots att vi vann upphandlingen av trafiken”, säger Stefan Linder. ”Dessutom har det, kanske främst på grund av pandemin, varit färre affärsresenärer än vi trodde.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Ökat tågresande, stigande priser

Tågresandet har återhämtat sig efter pandemin men flygresandet är betydligt mindre än tidigare. Tågbiljetterna har blivit dyrare i takt med att efterfrågan ökar och allt fler tåg blir slutsålda.

Krönika

Nya behov kräver nya lösningar

Förra helgen var det dags igen. Ännu en järnväg fick tillbaka sin persontrafik. Efter nästan 50 år stannar tågen återigen på hållplatserna utmed Söderåsbanan Åstorp-Teckomatorp. Igen, för så sent som i våras återkom persontrafiken på sträckan Boden-Haparanda och för ett år sedan var det Lommabanan Kävlinge-Malmö som hade nypremiär.

Nyhet

Kärvt för godstågsbolagen

Trots en kraftig ökning av den statliga miljökompensationen sjönk vinsten för de flesta godstågsbolagen i Sverige 2022. Utan statsbidragen skulle godstrafik på järnväg resulterat i en miljardförlust.

Nyhet

Tågföretagen kräver sänkta banavgifter

Coronapandemin har drabbat svenska tågtrafikföretag hårt. SJ har förlorat 1,6 miljarder kronor, förlusterna för MTRX ökar och flera godstågsbolag har tappat 100-tals miljoner kronor. Sänkta banavgifter kan rädda företagen.