Annons:
X80 testat i snö och hetta
Västtrafiks nya regionaltåg har testats i klimatkammaren i Wien med godkänt resultat. Om två månader kommer de första tågsätten till Sverige. Men trafikstarten dröjer två år.
Text: Ulf Nyström Foto: Alstom
Västtrafiks nya regionaltåg X80 har testats i temperaturer ner till minus 45 grader i klimatkammaren i Arsenal utanför Wien.
Annons:
”Vi vill ha ganska många tågsätt på plats innan vi sätter dem i trafik”, säger Emelie Backede, affärschef tåg på Västtrafik.
Västtrafik beställde för fyra år sedan 45 regionaltåg av Bombardier Transportation. Leveranserna skulle starta hösten 2021 och pågå till årsskiftet 2024-2025. Västtrafik har option på ytterligare 55 tåg.
Men coronapandemin har försenat produktionen och provkörningarna av de nya tågen. Nu räknar Västtrafik med att det första tågsättet kommer till Västerås i april och att ytterligare fyra tågsätt levereras till Sverige under våren.
Emelie Backede, Affärschef tåg på Västtrafik
Foto: Västtrafik
2021 får Västtrafik nya tåg
Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.
Tågen har utsatts för hundratals tester i temperaturer ner till minus 45 grader och upp till plus 45, snabba temperaturväxlingar, varierande luftfuktighet, snö, is och hårda vindar.
Emelie Backede affärschef tåg på Västtrafik.
I trafik våren 2024
”Efter kompletterande arbeten på fordonen och provkörningar i Västsverige och Norrland börjar utbildning av förare och verkstadspersonal”, säger Emelie Backede. ”Vi räknar med att sätta ett betydande antal fordon i trafik under våren 2024.”
Det finns inget beslut om på vilka linjer de nya tågen först ska sättas in men mycket tyder på att det blir på Vänerbanan, på sträckan Göteborg-Trollhättan-Vänersborg, där toppfarten på 200 km/h kan utnyttjas nästan hela vägen. Tågen byggs i Hennigsdorf utanför Berlin och de första tågsätten drogs i somras till testcentret i Minden för olika tester.
I vinter har ett par tågsätt varit på besök i Wien för tester i klimatkammaren i Arsenal.
“Tågen har utsatts för hundratals tester i temperaturer ner till minus 45 grader och upp till plus 45, snabba temperaturväxlingar, varierande luftfuktighet, snö, is och hårda vindar”, säger Emelie Backede.
Testerna har främst utförts för att kontrollera att hopkoppling av tågsätt, fotstegen, klimatanläggningen, vindrutetorkare och signalhorn fungerar i alla väder.
Nu provkörs nya X80
Om några månader kommer det första av Västtrafiks nya regionaltåg till Sverige. På söndagen drogs ett av de första tågsätten från i Hennigsdorf utanför Berlin till provcentrat i Minden för köldtester.
De första av Västtrafiks nya regionaltåg som testats i klimatkammaren i Wien kommer till Sverige om två månader.
Testas även i Norrland
”Tågsätten har klarat testerna väldigt väl men vi kommer ändå att prova fordonen i svenskt vinterväder i Norrland kommande vinter.”
De nya regionaltågen till Västtrafik är av modellen Zefiro Express och ska framför allt gå som regionaltåg i Västra Götaland.
När de nya tågen sätts i trafik kommer de äldsta pendeltågen av typ X11 och senare regionaltågen X12 att tas ur trafik. De äldsta X11:orna är nu 37 år gamla.
De nya tågen är 80 meter långa och har två salonger med sittplatser och en lägre mittendel med plats för barnvagnar, rullstolar och cyklar.
Tågsätten har 270 sittplatser vardera. Tågen utvecklades och började byggas av Bombardier Transportation som köptes av Alstom för ett år sedan.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Coronaviruset ger fler kombitåg
Annons:Coronaviruset ger fler kombitågSpridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat. I stället ökar kombitrafiken på järnväg märkbart.Text: Ulf Nyström Foto: Kasper DudzikEtt BLS...
VR tappar tio procent
VR kommer att kunna köra 90 procent av dagens tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, åtminstone under första året med kontaktledningsbyte mellan Olskroken och Alingsås.
Tågstopp i Almedal
Sedan klockan 05 på måndagsmorgonen kan tågen inte passera Almedal mellan Göteborg och Mölndal. I nio veckor blir det ersättningstrafik med buss eller spårvagn. SJ ställer in all tågtrafik på Västkustbanan.
Ingen plats för fler godståg
När tunneln under Fehmarn Bält är klar 2029 kommer godstågstransporterna mellan Norra Tyskland och Sverige att öka med 200-300 procent. Men ingen vet hur godstågen ska få plats på spåren i södra Sverige.