Annons:

Publicerad: 2022-02-16

X80 testat i snö och hetta

Västtrafiks nya regionaltåg har testats i klimatkammaren i Wien med godkänt resultat. Om två månader kommer de första tågsätten till Sverige. Men trafikstarten dröjer två år.

Text: Ulf Nyström Foto: Alstom

Västtrafiks nya regionaltåg X80 har testats i temperaturer ner till minus 45 grader i klimatkammaren i Arsenal utanför Wien.

Annons:

”Vi vill ha ganska många tågsätt på plats innan vi sätter dem i trafik”, säger Emelie Backede, affärschef tåg på Västtrafik.

Västtrafik beställde för fyra år sedan 45 regionaltåg av Bombardier Transportation. Leveranserna skulle starta hösten 2021 och pågå till årsskiftet 2024-2025. Västtrafik har option på ytterligare 55 tåg.

Men coronapandemin har försenat produktionen och provkörningarna av de nya tågen. Nu räknar Västtrafik med att det första tågsättet kommer till Västerås i april och att ytterligare fyra tågsätt levereras till Sverige under våren.

Emelie Backede, Affärschef tåg på Västtrafik
Foto: Västtrafik

2021 får Västtrafik nya tåg

Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.

Tågen har utsatts för hundratals tester i temperaturer ner till minus 45 grader och upp till plus 45, snabba temperaturväxlingar, varierande luftfuktighet, snö, is och hårda vindar.

 

Emelie Backede affärschef tåg på Västtrafik.

I trafik våren 2024

”Efter kompletterande arbeten på fordonen och provkörningar i Västsverige och Norrland börjar utbildning av förare och verkstadspersonal”, säger Emelie Backede. ”Vi räknar med att sätta ett betydande antal fordon i trafik under våren 2024.”

Det finns inget beslut om på vilka linjer de nya tågen först ska sättas in men mycket tyder på att det blir på Vänerbanan, på sträckan Göteborg-Trollhättan-Vänersborg, där toppfarten på 200 km/h kan utnyttjas nästan hela vägen. Tågen byggs i Hennigsdorf utanför Berlin och de första tågsätten drogs i somras till testcentret i Minden för olika tester.

I vinter har ett par tågsätt varit på besök i Wien för tester i klimatkammaren i Arsenal.

“Tågen har utsatts för hundratals tester i temperaturer ner till minus 45 grader och upp till plus 45, snabba temperaturväxlingar, varierande luftfuktighet, snö, is och hårda vindar”, säger Emelie Backede.

Testerna har främst utförts för att kontrollera att hopkoppling av tågsätt, fotstegen, klimatanläggningen, vindrutetorkare och signalhorn fungerar i alla väder.

Nu provkörs nya X80

Om några månader kommer det första av Västtrafiks nya regionaltåg till Sverige. På söndagen drogs ett av de första tågsätten från i Hennigsdorf utanför Berlin till provcentrat i Minden för köldtester.

De första av Västtrafiks nya regionaltåg som testats i klimatkammaren i Wien kommer till Sverige om två månader.  

Testas även i Norrland

”Tågsätten har klarat testerna väldigt väl men vi kommer ändå att prova fordonen i svenskt vinterväder i Norrland kommande vinter.”

De nya regionaltågen till Västtrafik är av modellen Zefiro Express och ska framför allt gå som regionaltåg i Västra Götaland.

När de nya tågen sätts i trafik kommer de äldsta pendeltågen av typ X11 och senare regionaltågen X12 att tas ur trafik. De äldsta X11:orna är nu 37 år gamla.

De nya tågen är 80 meter långa och har två salonger med sittplatser och en lägre mittendel med plats för barnvagnar, rullstolar och cyklar.

Tågsätten har 270 sittplatser vardera. Tågen utvecklades och började byggas av Bombardier Transportation som köptes av Alstom för ett år sedan.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Inga X2000-tåg till Danmark

Bristen på fungerande X2000-tåg har tvingat SJ att ställa in snabbtågstrafiken över Öresund. Trafiken kommer troligen inte att återupptas förrän i juni nästa år.

Nyhet

Sandahls vann på Schenkers uttåg

För drygt två år sedan upphörde samarbetet mellan Sandahlsbolagen och DB Schenker. Schenker slutade nästan helt med tågtransporter i Sverige. Lönsamheten ökar för Sandahls och sjunker för Schenker.

Nyhet

Itino krånglar i öst och väst

Dålig tillförlitlighet och brist på reservdelar leder till många inställa turer med Itino-tåg även för Västtrafik och Krösatågen. Men det kan finnas ett ljus i slutet av tunneln.

Notis

Maglev-forskare samlas i Malmö

Vid den internationella konferensen Maglev 2024 i Malmö 18-22 september samlas världsledande forskare och experter för att diskutera magnettågens framsteg och dess möjligheter att bli ett alternativ för hållbara transporter.