Annons:

Publicerad: 2025-07-07

001 har återuppstått som ÖBB-lok

1043.001 har återuppstått i sin forna glans. Det orange-vita loket som levererades från Asea till Österrike 1971 återanvände till Sverige 2001 och nu har Tågab målat loket i leveransfärgerna.

Text: Ulf Nyström

Fredag 4 juli visade Tågab i Kristinehamn nylackade Rc2 ÖBB 001 med färgsättning och skyltar som när loket levererades från Asea till ÖBB 1971. FOTO: Markus Blidh

Annons:

”Det blev ju inte dyrare att måla loket i leveransfärgerna än att måla det i silver och rött som övriga Tågab-lok”, säger Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).

”Dessutom är det ju roligt med ett lok som sticker ut, som ser annorlunda ut än de andra loken som rullar i Sverige.”

1043.001 som normalt går under beteckningen Rc2 ÖBB 001 hos Tågab var det första av tio lok som Asea i samarbete med svenska ASJ i Falun och Nohab i Trollhättan och österrikiska SGP levererade till Österreichische Bundesbahn (ÖBB) 1971–1973.

2001 återbördades nio av tio lok till Sverige. Det tionde loket som var det femte som exporterades till Österrike, föll från en travers i lokverkstaden i Linz och förvandlades till skrot.

Nytt bromssystem och ATC vid hemkomsten

Tågab som tog hem loken till Sverige byggde om bromssystemen och installerade ATC, behöll tre lok och sålde tre till Banverket Produktion och hyrde ut tre till TGOJ.

1043.001 hamnade hos Banverket och målades gult och fick beteckningen ELL 001. ELL stod för ellinjelok.

Loken som hyrdes ut till TGOJ återlämnades, enligt järnväg.net, till Tågab 2005 och de fick efter hand också Tågabs färgsättning i silver och rött.

Banverkets lok hamnade hos Infranord vid bolagiseringen 2010.

2012 sålde Infranord 002 till Tågab. 2017 såldes även lok 001 till Tågab och 003 till Svensk Tågkraft.

Åtta av tio lok kvar i trafik

Rc2 ÖBB 004 totalförstördes vid en transformatorbrand i Hökmora 2008 och sålunda finns åtta före detta 1043-lok i trafik på svenska spår; Tågab har sju lok och Svensk Tågkraft ett.

Loket har fått nya skyltar i fronterna som är exakta kopior av de skyltar som loket hade när det exporterades till Österrike 1971. FOTO: Markus Blidh
1043-loken byggdes av Asea i Västerås med hjälp av ASJ i Falun, Nohab i Trollhättan och SGP i Österrike. FOTO: Markus Blidh

Det gula 001-loket gick några år i trafik för Tågab innan det i våras togs in i lackverkstaden i Kristinehamn, rostsanerades och målades i orange och vitt.

”Loket hade drabbats av fläcktyfus”, säger Lars Yngström. ”Rostfläckarna lyste genom den gula lacken. Men efter mycket slipning, grundmålning och lackmålningen skiner det vackrare än någonsin”.

”Ett lokalt dekorföretag här i Kristinehamn, Sikab, tillverkade den gamla ÖBB-logotypen och andra skyltar som fanns på loket vid leveransen 1971.”

001 har fått ETCS

Loket har också fått ombordutrustningen ETCS för det europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS.

Men de åtta loken har kvar sin karaktäristiska stora toppstålkastare medan de svenska Rc-loken har mindre vita strålkastare på ömse sidor av det röda bakljuset.

X995 har återuppstått i Jönköping

X995 har återuppstått hos lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Det 49 år gamla loket är ett av 25 Rc4-lok som företaget köper av Green Cargo och har nu folierats i Amtraks färger från 1970-talet.

Real Rails kombitåg vid Järvsö i juni 2017. Green Cargo drar tåget med dubbla Rc4, främsta loket är nummer 1290 som har kvar originalfärgsättningen. FOTO: Kasper Dudzik

Rc2 ÖBB har liksom övriga Rc2- och Rc4-lok 135 km/h som största tillåtna hastighet men medan de tre först levererade 001-003 har samma motorer och samma effekt som sina svenska syskon har de fem övriga återbördade loken effekten 4 000 kilowatt i stället för 3 600 kW.

1166 i Amtraks färger…

Nordic Re-Finance som nyligen köpt 25 Rc4-lok av Green Cargo har folierat 1166 i Amtraks färger. Amtrak provkörde loket mellan New York och Washington 1976–1977 med lyckat resultat men åter i Sverige målades det i SJ:s vanliga orange färgsättning.

Green Cargo har efter försäljningen cirka 150 Rc- och snarlika Rd-lok. De flesta är Green Cargo-gröna men många är fortfarande SJ-blå.

…och 1290 är SJ-orange

Undantaget är Rc4 1290 som är det enda Rc-loket som fortfarande har den orange färgsättningen som loken hade vid leverans till SJ 1967–1988.

Loket reviderades 2005 och skulle då ha målats om i Green Cargo-grönt men godstågsbolaget beslöt att låta loket behålla sin ursprungliga färg eftersom järnvägen i Sverige skulle fira 150 år året därpå.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Vänerexpressen delägare i SHN cargo

Vänerexpressen har blivit minoritetsägare SHN cargo. Därmed sluts cirkeln, åtminstone delvis, för ägandet i det småländska godstågsbolaget som från i vinter kommer att köra samtliga tåg för Vänerexpressen.

Nyhet

Trafikverket tror på höjda banavgifter

Banavgifterna bör snarare höjas än sänkas. Det är beskedet från Trafikverket till regeringen. Avgifterna för persontåg behöver troligen höjas kraftigt medan avgifterna för godståg höjs marginellt.

Nyhet

Fasta förbindelsen fyller 25 år

Den 1 juli 2025 fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10–15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.

Nyhet

Unika spårkorsningar i Olskroken

Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.