Annons:
1409 blir app för alla
Är tåget en halvtimma sent kanske man kan ta en fika i lugn och ro i stället för att rusa till stationen. Stannar tåget på ett sidospår i skogen kanske man vill veta vilken tåg man skall möta. Med appen 1409 är det möjligt.
Text: Ulf Nyström
Appen 1409 kan visa den svenska tågtrafiken på karta i realtid.
“Med 1409 som app blir informationen som hittills funnits på webbsidan 1409.se mer lättillgänglig”, säger John Larsson, affärsutvecklare på Tydal Systems.
Thomas Tydal utsågs 2017 till ”Årets Trafiklabhjälte” för sitt engagemang och arbete för att digitalisera det svenska järnvägssystemet.
Tydal är lokföraren som blev programmerare, lärare och entreprenör. Han har jobbat på SJ:s trafikkontor och när han lämnade SJ för några år sedan blev han egen företagare i trafikinformationsbranschen.
Under åren på SJ utvecklade Thomas Tydal en digital körorder för lokförarna, TrAppen som automatiskt hämtar och visar alla den information lokföraren behöver och ett system för eco-driving som fungerar lika bra när tåget är försenat som när det är i tid eftersom den räknar om körprofilen varje sekund.
Utvecklar app för tågresenärer
Efter flera år med SJ som största uppdragsgivare satsar Tydal och kompani på andra projekt. De vill bland annat förbättra informationen om tågtrafiken för andra företag och för resenärerna och lanserar nu en app till resenärernas fromma.
Appen visar förutom ankomsttider och tåginformation för alla persontåg i Sverige även förseningar och tågens position på en karta.
”Det är perfekt för alla som pendlar och som vill hålla koll på sina avgångar eller för dem ska åka tåg under semestern och vill veta om du kommer fram i tid”, säger John Larsson.
”Vi utvecklar fortfarande vissa funktioner och vi vill gärna ha feedback på appen av användarna. Några funktioner som vi funderar på är bland annat att få notiser om sina sparade favoriter, som stationer eller tåg.
Till exempel vid tågresa med byte till länstrafiktåg tror Tydal Systems att deras app kan underlätta för resenären. På bilden gör ett Västtrafiktåg uppehåll i Tenhult i juni 2009.
Annons:
Målet med 1409-appen och 1409.se är att kunna ge bättre information till resenärerna och att samla informationen på samma ställe.
”När man börjar sin resa med ett fjärrtåg och avslutar med länstrafiken någonstans i landet var det svårt att få reda på hyr bytet skulle fungera”, säger Larsson.
”Informationen fanns och finns i respektive tågbolags app eller hemsida. Men nu finns all information samlad i 1409.”
Appen kan laddas ner
Appen 1409 kan laddas ner till Android och iPhone via Google play eller Appstore. På Appstore finns 1409 ännu så länge endast i testversion. Den utvecklade appen kan dock installeras på iPhone eller iPad via följande länk: https://testflight.apple.com/join/B5CCTVv9
Samma länk finns också på https://1409.se
Varför webbsidan och appen heter 1409 kan verka underligt men det finns en förklaring.
”Vi letade efter ett kort namn som var internationellt gångbart och med ett domännamn som var ledigt. I diskussionen nämnders 1177 -Vårdguden och då föll snart valet på 1409”, säger John Larsson.
Den som läser på sidan https://1409.se/about kan få en ledtråd.
Sanningen bakom namnet är ett skämt bland ett antal lokförare om vilket lok som var, och kanske fortfarande är, det absolut bästa: Rc6 1409. Ingen har kunnat förklara varför och ingen har kunnat bevisa att något annat enskilt lok är bättre. Framförallt när man inte vet i vilket avseende 1409 är bäst.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Trafikverket glömde farlig korsning
Banverket beslutade 2008 att en korsning mellan väg och järnväg där maskintrailrar riskerade att köra fast skulle åtgärdas. När Trafikverket bildades 2010 glömdes beslutet bort. I mars förra året ledde det till en svår olycka som skulle kunnat bli betydligt allvarligare.
Lokalt engagemang räddar hotade banor
Regionala järnvägar är viktiga för både person- och godstrafik. Om en regional järnvägar ska utvecklas eller rivas upp avgörs till stor del av det lokala eller regionala engagemanget. Det visar en rapport av Olle Ek och Christian Guldberg.
Första 620-loket på svenskt spår
620 052 anlände till Sverige på onsdagskvällen. Under fredagen drogs loket till Jönköping i väntan på beslut om ATC-installation. Om några månader kan ett av de starkaste loken i Europa vara i trafik i Sverige.
Lyckat prov med långt tåg
Provkörningen med ett 838 meter långt godståg från Malmö till Frövi visade att inte finns några oöverstigliga hinder för att köra långa godståg i 100-120 km/h på många järnvägar i Sverige.



