Annons:
Skånsk premiär för nya X2000
Klockan 04:04, 65 minuter före solens uppgång på måndagsmorgonen, avgick det första ombyggda X2000-tåget från Malmö C. Därmed får även resenärerna på Södra stambanan tillgång till de upprustade snabbtågen.
Text: Ulf Nyström Foto: Maria Cederlund

Det första ombyggda X2000-tåget med X2 2011 som drivenhet på Stockholm C 20 september 2021.
”De moderniserade X2000-tågen ger ökad komfort, bättre möjligheter till både arbete och vila under resan och högre tillgänglighet och funktionsanpassning”, säger Peter Kraméus, kommunikationsstrateg på SJ.
”Nu är det äntligen dags för resenärerna på sträckan Malmö-Stockholm att få ta del av den upplevelsen.”
De moderniserade X2000 har radiotransparenta fönster för att resenärens uppkoppling ska bli mer stabil.
Mindre risk för störningar
X2000-tågen blir också mer driftsäkra eftersom en stor del av den tekniska utrustningen är ny och viktig teknik dubblerad för att begränsa antalet stoppande fel.
Till att börja med kommer SJ att köra tre dagliga avgångar med moderniserade X2000-tåg mellan Stockholm och Malmö måndag–fredag och en avgång i varje riktning lördagar och söndagar.
Från Malmö körs tåg 520, 536 och 546 och från Stockholm tåg 519, 529 och 545 med ombyggda X2000-tåg måndag–fredag och tåg 532 respektive 541 lördag–söndag.
Samtliga tåg gör uppehåll i Lund, Hässleholm, Alvesta, Nässjö, Linköping och Norrköping medan vissa tåg gör uppehåll i Älmhult, Mjölby och Södertälje.
Halvtannat år i trafik Stockholm-Göteborg
Sedan hösten 2021 har ombyggda X2000-tåg körts mellan Stockholm och Göteborg, premiärtåget rullade 16 november, och de senaste månaderna har närmare en tredjedel av avgångarna körts med Nya X2000.
Den närmaste tiden blir det något färre.
SJ beslöt redan 2013 att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men 2017 var beskedet att det första ombyggda X2000-tåget skulle sättas i ordinarie trafik tredje kvartalet 2018. Två år senare pratades det om trafikstart fjärde kvartalet 2020 men premiärturen dröjde ett år.

Äntligen avgick nya X2000
Tåg 429 avgick klockan 10:29 på tisdagsförmiddagen från Stockholm C. Tåget var i rätt tid. Men det ombyggda X2000-tåget var minst tre år försenat, kanske fem.
Annons:
För närvarande finns sju så X2C-sätt klara med drivenheterna 2005, 2008, 2011, 2025, 2015, 2017 och 2020. Tågsättet med X2 2010 som drivenhet provkörs just nu efter ombyggnad.
”Ombyggnaden av X2000-tågen är ett unikt projekt”, sade Monica Lingegård, vd i SJ AB, till Järnvägar.nu för två veckor sedan.
”Det är tekniskt komplicerat och tar mer tid än man kanske trodde. Det hade förmodligen varit enklare att köpa nya tåg i stället för att rusta upp de gamla, men X2000 är ett tåg med så många kvaliteter att det är värt att satsa på.”
Ändrade planer för X2000-trafiken
SJ hade planerat att köra alla avgångar mellan Stockholm och Göteborg med moderniserade X2000-tåg innan tågsätten sattes i trafik även på Södra stambanan och övriga snabbtågssträckor.
Men det regelbundna underhållet av X2000-tågen sker på Euromaints verkstad i Olskroken i Göteborg och det visade sig svårt att underhålla de icke-moderniserade X2000-tågen när de allt mer sällan trafikerade Göteborg.
Därför sattes nya X2000 i trafik mellan Stockholm och Malmö tidigare än beräknat och därför får göteborgarna oftare åka med icke-ombyggda tågsätt den närmaste tiden innan fler tågsätt moderniserats.
De två första avgångarna på Södra stambanan med nya X2000 blev sju respektive 17 minuter sena till Stockholm C respektive Malmö C.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Green Cargo köper två lok
Green Cargo har tecknat kontrakt med Softronic om köp av ytterligare två Mb-lok. Loken ska levereras till Sverige i höst.
Fördubblad tågdepå i Falköping
För en månad sedan invigdes Västtrafiks nya tågdepå i Göteborg. På tisdagen togs första spadtagen för en fördubbling av verkstadsytan vid depån i Falköping.
SJ återinför snabbtåg till Borås
Borås, Trollhättan, Åre och Duved är vinnarna när SJ utvecklar trafiken i nästa tågplan från mitten av december. Vänersborg och Vara är förlorarna.
Green Cargo slog Hector Rail på pappret
Green Cargo vann kampen med Hector Rail om ett av Sveriges största logistikuppdrag, transporterna av två miljoner ton papper från sju svenska pappersbruk och av 700 000 ton returpapper.