Annons:
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.

Fenniarail är ett privat finskt bolag som grundades 2009, två år efter att den finländska godstrafiken på järnväg öppnades upp för konkurrens 2007. Företaget erbjuder fraktlösningar på den finska järnvägsnätet och lokflottan inkluderar för närvarande sex diesellok av Dr18-serien och ett Vectron el-lok. Ytterligare två Vectron-lok levereras till företaget i slutet av 2025.
Växlingsarbete är en integrerad del av Fenniarails verksamhet. Svenska RMD:s backkamera eliminerar riskfyllda arbetsmoment, som exempelvis behovet av personal som åker på fotsteg vid backning. Kameran effektiviserar också växlingsarbetet eftersom en enda person ensam kan utföra arbetet. När loket körs med hjälp av radiokontroll, slipper lokföraren gå hela tågets längd fram och tillbaka, vilket sparar mycket tid.
Fenniarail kör godsvagnar över hela Finland, inte sällen genom ödslig terräng. Om en vagn skadas så att den måste sättas av, är kameran ett smidigt sätt att få uppsikt bakåt. Dessutom kan lokföraren få stöd i form av ett par extra ögon, eftersom man i realtid kan följa hur ett tågsätt backas – exempelvis från en ledningscentral.
– Sammanfattningsvis har testerna varit en stor framgång. Jag är mycket nöjd med resultaten, säger Juha Vuorinen, Safety Manager på Fenniarail.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nytt Krösatåg till Sverige
Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.
Asbest kan stoppa 620-loken
SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.
Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik
Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.
Intensiv banarbetssäsong väntar
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.
Ny treskensväxel i Jenny
I höstas bytte Trafikverket en av Sveriges mest unika växlar, treskensväxeln i Jenny. Den gamla växeln var officiellt från 1964 men delar av den var troligen betydligt äldre.
Trafikverket skrotar NTL
Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.
Tunnelbanan fyller 75 år – så firas jubileet
I år fyller Stockholms tunnelbana 75 år och detta jubileum kommer att firas på flera sätt under året. Från den 27 februari och under hela våren håller Spårvägsmuseet flera aktiviteter för att uppmärksamma tunnelbanans historia fram till idag.
Trafikverket ska ta fram investeringsstöd för ERTMS
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett investeringsstöd. Investeringsstödet ska omfatta utrustning i järnvägsfordon för ett nytt trafikstyrningssystem för järnväg - European Rail Traffic Management System (ERTMS). Syftet med uppdraget är att ERTMS ska införas fortare i Sverige.
Trafikverket bygger om Örebro Södra
Med start i höst bygger Trafikverket om Örebro Södra. Det blir en ny sidoplattform på västra sidan av stationsområdet, vilket innebär att plattformsövergången där tre unga personer omkom i slutet av februari 2024 stängs.
Upphandling för pendeltåg i Stockholm avbruten
Region Stockholms trafiknämnd har beslutat att avbryta upphandlingen av pendeltågstrafiken på grund av bristande konkurrens. Fem av sex initialt intresserade operatörer drog sig ur och endast ett anbud inkom, vilket ansågs otillräckligt för att säkerställa ett stabilt och långsiktigt avtal.