Annons:
30 000 försenade efter totalstopp
Hundratals tåg stoppades på onsdagskvällen sedan Trafikverkets telefonisystem Mats slutat fungera. Minst 30 000 tågresenärer blev försenade.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
SJ X2000 tåg 545 Stockholm-Malmö rullar in på stationen i Mjölby 162 minuter försenad den 4 april 2022.
Annons:
Vi har inlett en utredning som ska ta reda på vad som gick fel, varför inte reservsystemet fungerade och varför uppdateringen genomfördes medan rusningstrafiken fortfarande pågick.
Bengt Olsson presschef på Trafikverket
Strax före 17.30 på onsdagskvällen bröts telefonförbindelserna mellan tågtrafikledningarna i Stockholm, Hallsberg, Göteborg samt Malmö och lokförarna.
När trafikledningen och lokförarna inte längre kunde kommunicera stoppades alla tåg i de fyra trafikledningsområdena och omfattar nästan hela södra Sverige.
”Det är en säkerhetsåtgärd”, säger Bengt Olsson presschef på Trafikverket.
“Trafikledningen och lokförarna måste kunna kommunicera med varandra.”
Tågstoppet påverkade även tåg från övriga delar av landet från och till de fyra trafikledningsområdena.
Tiotusentals resenärer i stoppade tåg
Tiotusentals resenärer blev sittande i stoppade tåg i upp till tre timmar innan trafiken successivt kunde återupptas och det blev snabbt fullt med väntande resenärer framför informationstavlorna på de stora stationerna.
Trafiken kunde återupptas strax efter klockan 20 men det var under hela kvällen stora förseningar i trafiken.
Felet inträffade i samband med en uppgradering av telefonisystemet Mats som sedan 2014 används för samtalen mellan tågklarerare och lokförare.
”Vi vet inte varför felet inträffade”, säger Bengt Olsson.
”Vi har inlett en utredning som ska ta reda på vad som gick fel, varför inte reservsystemet fungerade och varför uppdateringen genomfördes medan rusningstrafiken fortfarande pågick.”
Det finns uppgifter om att uppdateringen genomfördes under dagen och att telefonisystemet fungerade ett antal timmar innan det slogs ut.
Enligt Bengt Olsson var det betydande inkörningsproblem när Mats infördes 2014 men därefter har telefonisystemet fungerar utan nämnvärda störningar.
Banarbeten ställdes in under natten
Det fanns farhågor på onsdagskvällen farhågor om att tågtrafiken kunde påverkas även på torsdagsmorgonen eftersom fordon och personal kanske inte skulle hinna till rätt plats under kvällen och natten.
”Vi ställde in ett antal banarbeten under natten för att tågen skulle kunna köras till de stationer de skulle befinns sig på torsdagsmorgonen”, säger Bengt Olsson

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn
SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.
Vill stoppa bidrag till Green Cargo
Riksdagen måste stoppa regeringens förslag om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor till Green Cargo. Det kräver ledningen för konkurrenten Hector Rail, landets näst största godstågsbolag.
Nya rekord på tåg till Göteborgs hamn
Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer. När Manila Maersk anlöpte Göteborg hanterades 4 450 containrar på 30 timmar. De allra flesta ankom hamnen med tåg.
Snälltåget överväger trafik till Norge
Snälltåget kan komma att inleda trafik till och från Norge 2026. Men prioriteringen av upphandlad trafik i Norge och bristen på liggvagnar på begagnatmarknaden gör planerna osäkra.



