Annons:

Publicerad: 2022-12-08

30 000 försenade efter totalstopp

Hundratals tåg stoppades på onsdagskvällen sedan Trafikverkets telefonisystem Mats slutat fungera. Minst 30 000 tågresenärer blev försenade.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

SJ X2000 tåg 545 Stockholm-Malmö rullar in på stationen i Mjölby 162 minuter försenad den 4 april 2022.

Annons:

Vi har inlett en utredning som ska ta reda på vad som gick fel, varför inte reservsystemet fungerade och varför uppdateringen genomfördes medan rusningstrafiken fortfarande pågick.

 

Bengt Olsson presschef på Trafikverket

Strax före 17.30 på onsdagskvällen bröts telefonförbindelserna mellan tågtrafikledningarna i Stockholm, Hallsberg, Göteborg samt Malmö och lokförarna.

När trafikledningen och lokförarna inte längre kunde kommunicera stoppades alla tåg i de fyra trafikledningsområdena och omfattar nästan hela södra Sverige.

”Det är en säkerhetsåtgärd”, säger Bengt Olsson presschef på Trafikverket.

“Trafikledningen och lokförarna måste kunna kommunicera med varandra.”

Tågstoppet påverkade även tåg från övriga delar av landet från och till de fyra trafikledningsområdena.

Tiotusentals resenärer i stoppade tåg

Tiotusentals resenärer blev sittande i stoppade tåg i upp till tre timmar innan trafiken successivt kunde återupptas och det blev snabbt fullt med väntande resenärer framför informationstavlorna på de stora stationerna.

Trafiken kunde återupptas strax efter klockan 20 men det var under hela kvällen stora förseningar i trafiken.

Felet inträffade i samband med en uppgradering av telefonisystemet Mats som sedan 2014 används för samtalen mellan tågklarerare och lokförare.

”Vi vet inte varför felet inträffade”, säger Bengt Olsson.

”Vi har inlett en utredning som ska ta reda på vad som gick fel, varför inte reservsystemet fungerade och varför uppdateringen genomfördes medan rusningstrafiken fortfarande pågick.”

Det finns uppgifter om att uppdateringen genomfördes under dagen och att telefonisystemet fungerade ett antal timmar innan det slogs ut.

Enligt Bengt Olsson var det betydande inkörningsproblem när Mats infördes 2014 men därefter har telefonisystemet fungerar utan nämnvärda störningar.

Banarbeten ställdes in under natten

Det fanns farhågor på onsdagskvällen farhågor om att tågtrafiken kunde påverkas även på torsdagsmorgonen eftersom fordon och personal kanske inte skulle hinna till rätt plats under kvällen och natten.

”Vi ställde in ett antal banarbeten under natten för att tågen skulle kunna köras till de stationer de skulle befinns sig på torsdagsmorgonen”, säger Bengt Olsson

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Internationellt i fokus när NJS firade 150 år

Det var fullt intill sista konferensstol när anrika NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete, firade 150 år i Köpenhamn den 30 augusti. Utöver en spännande nordisk järnvägskonferens, bjöd föreningen på galamiddag och en utflykt med chartrat tåg till Fehmarnbältförbindelsen.

Nyhet

Fortsatta storförluster för SJ

Intäkterna från biljettförsäljningen sjönk med 70 procent men intäkterna minskade endast med 32 procent tack vare ersättningen för upphandlad trafik. SJ tvingas nu leva på sitt sparkapital.

Nyhet

Förseningarna krymper inom kort

De omfattande förseningarna på Södra stambanan minskar sedan tågen nu tillåts köra 70 km/h på de skadade rälerna mellan Flisby och Nässjö. Om någon vecka tillåts åter 180 km/h på Västra stambanan.