Annons:
36 tons kokiller till Sverige på godståg
DB Cargo Full Load Solutions samordnar transporter av upp till 36 ton tunga kokiller till svenska stålverk. Från Italien, genom Europa och upp till mottagare runt om i Sverige går frakten på järnväg.
DB har transporterat kokiller till stålverk runt om i Sverige löpande det senaste decenniet. Kokill, en gjutform för flytande metall, är både tungt och skrymmande gods som kräver specifik specialutrustning för att transporten ska vara möjlig att genomföra.
“Vi måste se till att särskilt tunglastande vagnar finns på plats, det krävs omfattande lastsäkring av godset samt specifika transporttillstånd på de sträckor där kokillerna transporteras med lastbil”, säger Per-Ola Fyhr, Forwarding Agent på Full Load Solutions och ansvarig för den operativa delen av transporten.
Transport med järnväg
DB använder även lastbil och sjöfrakt som transportmedel på kortare sträckor, men det är främst på järnväg de transporterar gods, precis som vid den här dörr-till-dörr-lösningen. I de fall då avsändare eller mottagare inte är ansluten till järnvägsspår transporteras godset med lastbil till och från terminalen.
“Vi är stolta över att kunna erbjuda effektiva och hållbara transportlösningar även för mer komplexa transporter. Genom att transportera på järnväg minskar inte bara miljöpåverkan och koldioxidutsläppet, vi undviker även onödig belastning och slitage på våra vägar”, säger Peter Nerheden, Account Manager på Full Load Solutions och ansvarig säljare för specialtransporter.
Det krävs omfattande lastsäkring för att hålla kokillerna på plats under transporten genom Europa. FOTO: DB Cargo
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Trafikverket värnar tågfärjorna
Tågfärjorna mellan Sverige och Tyskland måste finnas kvar, åtminstone till järnvägstunneln under Fehmarn Bält är klar 2029. Det anser Trafikverket.
Inga löften från regeringen
Regeringen undersöker förutsättningarna för att ytterligare öka attraktiviteten för godstransporter på järnväg. Det är svaret som Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott, fått av näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.
Stockholms Spårvägar skriver avtal med Region Stockholm
23 maj 2023 tilldelades AB Stockholms Spårvägar kontraktet för all spårvagnstrafik i Stockholm. Därefter följde en lång period av överprövningar. 18 april 2024 signerades avtalet och vann laga kraft.
Massivt statsstöd till godstågen
Godstågsbolagen får över en miljard kronor i miljökompensation i år. Syftet är att flytta fler transporter från väg till järnväg. Nästan 60 procent går till Green Cargo.