Annons:
36 tons kokiller till Sverige på godståg
DB Cargo Full Load Solutions samordnar transporter av upp till 36 ton tunga kokiller till svenska stålverk. Från Italien, genom Europa och upp till mottagare runt om i Sverige går frakten på järnväg.
DB har transporterat kokiller till stålverk runt om i Sverige löpande det senaste decenniet. Kokill, en gjutform för flytande metall, är både tungt och skrymmande gods som kräver specifik specialutrustning för att transporten ska vara möjlig att genomföra.
“Vi måste se till att särskilt tunglastande vagnar finns på plats, det krävs omfattande lastsäkring av godset samt specifika transporttillstånd på de sträckor där kokillerna transporteras med lastbil”, säger Per-Ola Fyhr, Forwarding Agent på Full Load Solutions och ansvarig för den operativa delen av transporten.
Transport med järnväg
DB använder även lastbil och sjöfrakt som transportmedel på kortare sträckor, men det är främst på järnväg de transporterar gods, precis som vid den här dörr-till-dörr-lösningen. I de fall då avsändare eller mottagare inte är ansluten till järnvägsspår transporteras godset med lastbil till och från terminalen.
“Vi är stolta över att kunna erbjuda effektiva och hållbara transportlösningar även för mer komplexa transporter. Genom att transportera på järnväg minskar inte bara miljöpåverkan och koldioxidutsläppet, vi undviker även onödig belastning och slitage på våra vägar”, säger Peter Nerheden, Account Manager på Full Load Solutions och ansvarig säljare för specialtransporter.

Det krävs omfattande lastsäkring för att hålla kokillerna på plats under transporten genom Europa. FOTO: DB Cargo
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
WSP anpassar Luleå bangård
WSP vinner ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.
Många små steg för godstågen
Längre tåg, tyngre tåg, större tåg, bättre signalsäkerhetssytem och automatkoppell. Allt behövs för att göra tågtransporterna mer konkurrenskraftiga. Det anser Oskar Fröidh på KTH.
Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik
Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.
Nya tåg Malmö–Stockholm nästa vecka
SJ sätter in de moderniserade X2000-tågen mellan Malmö och Stockholm från och med 8 maj 2023. Det blir till att börja med tre avgångar i varje riktning.