Annons:
Dubbeldäckare till Bergslagen
Första halvåret 2023 sätts Tåg i Bergslagens första dubbeldäckare i trafik på sträckan Ludvika-Fagersta-Västerås. Första tågsättet väntas till Sverige i vinter. På tisdagen kunde det beskådas i Schweiz.
Text: Ulf Nyström Foto: Georg Trüb

På tisdagen kunde den första av de nya tvåvåningstågen till Tåg i Bergslagen skådas på Stadlers anläggning i St. Margrethen i Schweiz.
Annons:
Det första av sju tvåvåningståg till Tåg i Bergslagen (TiB) kunde på tisdagen ses utanför Stadlers anläggning i St. Margrethen i östra Schweiz.
Tåg i Bergslagen har genom tågförvaltningsföretaget Transitio beställt sju tvåvåningståg för den regionala tågtrafiken i Bergslagen.
”Vi siktar på att sätta tågen i trafik i Bergslagspendeln mellan Ludvika och Västerås via Fagersta under våren nästa år”, säger Maja Rapp, vd i TiB.
”Tågen kommer att användas där vi har flest resenärer och det kan innebära att vi även kommer att använda dem på Dalabanan Borlänge-Rättvik-Mora.”
Kiss eller Dosto blir ER1
Tvåvåningstågen från Stadler som marknadsförs som Kiss på kontinenten och som Dosto i Sverige har i Sverige beteckningen ER1.
Stadler har tidigare levererat 53 ER1:or till Transitio som nu körs av MTR Mälartåg i Mälardalen åt Mälardalstrafik och Upplands Lokaltrafik.
TiB har för närvarande 23 tvåvagnars Reginatåg med vardera cirka 160 sittplatser levererade 2001-2003 och fem tvåvagnars X14 med vardera 136 sittplatser levererade 1994–1995.
X14-tågen köptes begagnade från Östgötatrafiken för några år sedan som en tillfällig lösning för att klara den ökande trafiken.

Sju dubbeldäckare till Bergslagen
Tåg i Bergslagen köper sju dubbeldäckare från Stadler för trafiken mellan Ludvika och Västerås via Fagersta och för en utökad trafik mellan Borlänge och Mora.
SJ kör ytterligare 15 månader
SJ kör regionaltågen i Bergslagen åt TiB på ett avtal som avslutas i december 2023. Det blir SJ som kommer att köra de nya tvåvåningstågen, att utbilda sina förare och ombordpersonal och att se till att tågen tvättas, städas och underhålls.
”Det är än så länge inte fastställt när de första tågsätten levereras”, skriver Martin Drakenberg, affärschef på SJ, i ett mail till Järnvägar.nu.
”Planen var att första tågsättet skulle komma till Sverige i december men på grund av rådande omvärldsfaktorer finns förstås risker och komponentbrister som kan påverka leveransplanen.”
Verkstadsavtal är klart
Enligt Martin Drakenberg kommer ER1:orna successivt att ersätta TIBs X14¨tåg på sträckan Ludvika-Fagersta-Västerås under första halvan av 2023.
SJ har tecknat avtal om verkstadsresurser för de nya tågen men kontraktet är ännu inte ”externt kommunicerat” så Martin Drakenberg vill inte avslöja vilket företag det handlar om.
De nya tvåvåningstågen till Tåg i Bergslagen kostar cirka 110 miljoner svenska kronor per tågsätt.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Äntligen avgick nya X2000
Tåg 429 avgick klockan 10:29 på tisdagsförmiddagen från Stockholm C. Tåget var i rätt tid. Men det ombyggda X2000-tåget var minst tre år försenat, kanske fem.
Sämre resultat för Green Cargo
Transporterna ökade, omsättningen steg men resultatet försämrades. Green Cargo kämpar med dyrare el och diesel, kostsamma omledningar och dyrare fordonsunderhåll. Nu dras flera tåg in.
Vätgas lyftes på Innotrans
Är det något som ska lyftas som årets stora snackis på InnoTrans i Berlin så är det vätgasdrivna tåg. Aldrig tidigare har så många gröna nyheter presenterats på samma gång.
SJ kör egna tågen i Danmark
Från tidtabellsskiftet i december kommer SJ:s lokförare att köra nattågen Malmö–Padborg. Sittvagnarna är äntligen i trafik men renoveringen av restaurangvagnarna drar ut på tiden. Avtalet med Hector Rail om tågdragningen genom Danmark förnyas inte.