Annons:

Publicerad: 2024-10-07

Lång väntan för godstågen

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Ett av CFL cargos containertåg mot Göteborg Skandiahamnen passerar Jonsered Östra 18 september 2024.

”Det ser ut som vi får igenom de flesta tågen under 2024 men 2026 och 2027 ser det väldigt besvärliga ut”, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo. ”Godstågen hamnar i strykklass.”

När kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås byts ut under nästan tre år med start i januari nästa år tillåter Trafikverket generellt fyra tåg i varje riktning per timma; ett snabbtåg, ett regionaltåg, ett pendeltåg och ett godståg.

Inga godståg under eftermiddagarna

Under nätterna kommer godstågen att få alla tåglägen men under tre timmar på eftermiddagarna är det stopp för godstågstrafiken.

”Det blir besvärligt att tvingas köra de flesta godstågen under natten”, säger Stephan Ray.

”Lastning och lossning av tågen i hamnen sker dygnet runt och förutsätter att kontinuerligt flöde av tåg från och till hamnen om logistiken ska fungera och bangården inte korka igen.”

Green Cargo har beslutat att minska antalet tåg till och från Göteborg, att lägga ner en betydande del av vangslasttrasfiken och att krympa verksamheten på Sävenäs rangerbangård till hälften.

Green Cargo fortsätter skära ner

Green Cargo lägger ner rangeringen av tåg i Ånge och halverar verksamheten vid Sävenäs rangerbangård i Göteborg. Verksamheten utökas i Hallsberg, Gävle och Sundsvall.

Verksamheten vid Sävenäs rangerbangård i Göteborg halveras vid tidtabellsskiftet i december. Rc4-loken 1147 och 1197 står redo för avgång med tåg 15506 från Sävenäs rangerbangård i Göteborg i november 2022.

Annons:

”Vi kommer att byggs fler godståg i Kil, Hallsberg och Helsingborg när kapaciteten på Västra stambanan sjunker”, säger Stephan Ray.

CFL cargo kör för närvarande fyra–fem godstågspar per vardagsdygn på stambanan mellan Alingsås och Göteborg Skandiahamnen: ett–två tågpar per dygn till och från Insjön, ett tågpar till och från Hallsberg, ett tågpar till och från Jönköping och ett tågpar till och från Nässjö.

”Vi har varit ganska oroade men vi har fått tåglägen som är helt okej”, säger Mikaela Schön, vd på CFL cargo Sverige.

”Men vi undrar hur kolonnkörningen kommer att fungera i praktiken. Hur det ser ut på pappret är en sak och hur det kommer att se ut i verkligheten brukar vara en annan.”

CFL cargo kör ett tågpar via Kil

CFL cargo kommer att köra ett tågpar mellan Göteborg och Insjön via Trollhättan–Kil i ställer för via Skövde-Hallsberg.

”Flera av våra tåg för längre gångtider och det kommer att bli svårare att klara fordonsomloppen och det kan komma att krävas fler förare för att köra vissa tåg”, säger Mikaela Schön.

”Det blir en utmaning och det blir spännande att se hur det kommer att gå.”

Real Rail Sweden som ägs av Sandahlsbolagen Sweden kör två kombitågpar per vardagsdygn mellan Arken kombiterminal i Göteborg och Sundsvall respektive Umeå.

Real Rail får vänta två timmar i Hallsberg

”Vi kommer att tvingas stå cirka två timmar i Hallsberg med ett av våra tåg och det är naturligtvis ekonomiskt kostsamt”, säger David Sandahl, vd på Real Rail Sweden.

”Dessutom verkar det bli många stopp på förbigångsspår på stambanan för att släppa förbi snabbare tåg. Det kan komma att driva upp arbetstiden för lokförarna.”

Real Rail kommer att från tidtabellskiftet i december att köra tågen mellan Göteborg och Umeå via Botniabanan i stället för via Stambanan genom Övre Norrland.

”Trots att Botniabanan är relativt ny och modern tvingas tågen att stå på sidan vid flera tillfällen per tur för möten och förbigångar av regionaltåg”, säger David Sandahl.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

Mer om kontaktledningsbytet mellan Alingsås och Göteborg

Oväntat punktliga tåg

Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.

Intensiv banarbetssäsong väntar

Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.

Upprustningen av Västra stambanan påbörjad

Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.

Bygg bort Sveriges värsta flaskhals

Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.

När det bildats is eller frost på kontaktledningen försämras elöverföringen från ledningen till strömavtagarna och det bildas ljusbågar som kan förstöra både kolslitskenan och kontaktledningen. DBAG-loket 151.169 med koltåg i Kissing, strax utanför Augsburg, i januari 2019.

Isen stoppade tågen

Drygt 70 tåg mellan Stockholm och Göteborg ställdes på hela eller delar av sträckan när kontaktledningarna på Västra stambanan genom Tiveden täcktes av is på årets två första dagar. Men det finns botemedel och metoder för att klara is och frost.

Många nyheter i nya tågplanen

Natten till söndag är det nyår på Sveriges järnvägar. Den gamla tågplanen åker ut, den nya kommer in när T25 ersätter T24. Den nya tågplanen innehåller såväl indragen som utökad och övertagen trafik.

Nygammal bro har nått Vänersborg

Om tre månader ska tågen åter börja rulla över Trollhätte kanal i Vänersborg. Under lördagen transporterades klaffbron på pråm från Göteborg till Vänersborg på Göta älv.

Hector Rail kör flis till Örebro

Hector Rail kör sedan ett par veckor bränsleflis från Södra i Värö och SCA i Töva till kraftvärmeverket i Örebro. Det blir minst 47 tåg med närmare 160 000 kubikmeter flis under eldningssäsongen.

Nytt tåg sätter fundamenten

Med start i augusti nästa år byts kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Med ett nytt fundamentsättningståg kan bytet ske snabbare än med den metod som används på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.

Liten nytta med trådbyteståg

Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Fortsatt oenighet om nattågen

Hur slitna var lok och vagnar när Vy Tåg tog över trafiken på Övre Norrland? Hur sköttes fordonen under de fyra år Vy Tåg ansvarade för trafiken? I vilket skick var de när SJ tog över i december förra året? En sak är säker. Vy Tåg och SJ är inte helt överens.

Nyhet

”Sluta sopa och sätt spaden i marken”

Mer fart, snabbare avbetalning på underhållsskulden och nya metoder och maskiner som gör skillnad så att vi får spaden i backen. Det var tydliga besked från infrastrukturminister Andreas Carlson på JBS-konferensen förra veckan.

Nyhet

Nytt Krösatåg till Sverige

Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.

Nyhet

Asbest kan stoppa 620-loken

SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.