Annons:

Publicerad: 2023-01-30

Fler vagnar till Snälltåget

Snälltåget har köpt de åtta sittvagnarna som man hyrt av tyska Locomore sedan i december. Vagnarna kommer i första hand att användas i dagtågen mellan Stockholm och Malmö.

Text: Ulf Nyström  Foto: Linus Hall

Snälltåget kupévagnar
Snälltåget har köpt åtta sittvagnar Bmz1 och Bmz3 från tyska Locomore för dagtågen mellan Stockholm och Malmö. Vagnarna kommer att målas eller strajpas om i Snälltågets färger.

Annons:

”Tillströmningen av resenärer är så stor att vi behöver fler vagnar för att få plats med alla som vill resa med oss”, säger Marco Andersson, biträdande affärschef på Snälltåget.

Snälltåget hyrde från början december åtta sittvagnar med beteckningarna Bmz1 och Bmz3 från tyska Locomore som förstärkning i jultrafiken mellan Stockholm och Malmö.

”Vagnarna fungerade väl och de har stora likheter med de vagnar från Tyskland som vi redan använder i flera av våra tåg”, säger Marco Andersson.

”Eftersom vi har behov av fler vagnar har vi beslutat att köpa dessa vagnar.”

Moderniserade 2016-2017

Vagnarna är byggda under 1970-talet men har moderniserats vid flera tillfällen, senast 2016-2017.

Sju av vagnarna rymmer vardera 72–78 passagerare i tolv kupéer respektive i sju kupéer och en salong.

En vagn har ett litet pentry och utrymme för cyklar, det är oklart hur Snälltåget kommer att använda den.

Vagnarna, som är godkända för 200 km/h, kommer att genomgå mindre ombyggnader i Sverige samt ommålning eller strajpning i Snälltågets ordinarie färger innan de sätts i reguljär trafik.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Nu är Flixtrain på banan

Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.

Nyhet

Ny vd för Öresundståg

Om sex veckor tar Transdev tar över tågkörningen från SJ och Skånetrafiken tar över ansvaret för tågtrafiken till Danmark och. Nu får Maria Holmgren, vd i Öresundståg AB, sparken av en enig styrelse.

Notis

Tågplan 2025 fastställd

I tågplanen för 2025 samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.