Annons:
Tågföretagen vill se ett högkapacitetsnät för järnvägen
Industrins ökade investeringar och befolkningstillväxt leder till mer resande och godstransporter i Sverige. För att hantera detta behov har Tågföretagens medlemmar tagit ställning för ett högkapacitetsnät. Detta skriver de i ett pressmeddelande där de också anser att Trafikverket misslyckats med att leverera tågplaner i tid, vilket påverkar operatörernas planering och kundernas resande. Tågföretagen kräver leveranser i tid för normal produktion och fungerande transporttjänster.
ANNONS:
Fler notiser
Mjukvarufel stoppar nya spårvagnar i Göteborg
Göteborgs nya superlånga spårvagn M34 har tillfälligt tagits ur trafik på grund av ett mjukvarufel. Den 45 meter långa vagnen invigdes den 17 januari men har nu stoppats efter att tester visat för hög strömförbrukning, vilket kan påverka övrig trafik.
Nya tågplanen fastställd
Trafikverket fastställde 22 september tågplanen i enlighet med järnvägsbranschens överenskommelse. Det gör att järnvägsföretagen kan fortsätta enligt plan med planeringen av sin trafik för 2024.
Nu fortsätter arbetet med järnvägen Byarum–Tenhult
Den nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult, söder om Jönköping, blir en cirka 25 kilometer lång enkelspårig järnväg med maxhastigheten 200 kilometer i timmen. Projektet beräknas kosta omkring 2,2 miljarder kronor i 2021 års prisnivå.
SJ fortsätter driva lokförarskola i egen regi
Bristen på lokförare i Sverige kommer att kvarstå under flera år framåt. SJ har därför beslutat att fortsätta driva lokförarskola i egen regi så länge behovet finns.