Annons:

Publicerad: 2024-11-16

Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.

I sitt remissvar uppmanar Region Norrbotten Trafikverket att fortsätta dialogen och rätta till bristerna innan alternativen på nytt ställs mot varandra.

“Bara så kan vi få en rättvis bedömning av vilken dragning som är bäst om man ser till helheten. Beslutet kommer att påverka Norrbotten i många generationer – det måste bli rätt. Vi befarar nu att Trafikverket går vidare med den västliga dragningen utifrån ett bristfälligt underlag”, säger Anders Öberg, regionstyrelsens ordförande.

Det västliga alternativet sträcker sig parallellt med E4 och via Notviken in mot Luleå C. Det innebär en säcklösning – att tågen inte kommer vidare utan måste åka tillbaka samma väg de kom.

Det östliga alternativet går via Luleå Airport och vidare över Svartösundet in mot Luleå C. Det innebär genomgående trafik och kopplar samman tåg och flyg. Denna dragning kräver en öppningsbar bro.

“Region Norrbotten håller med Trafikverket om att sjöfarten inte får äventyras. Vi anser dock att det finns lösningar som gör att tåg- och sjötrafik kan samexistera”, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör.

Norrbottens Kommuner har genom Tillväxtberedningen lämnat ett yttrande till Trafikverket. Båda organisationerna anser att den stora samhällsekonomiska vinsten motiverar den östliga dragningen, även om den är dyrare att bygga.

“Den ökar tillgängligheten för oss som bor här, företag och besökare. Den underlättar arbetspendling och kortar restider. Den skulle koppla ihop såväl Kiruna som Haparanda med Luleå Airport, och ge många norrbottningar smidigare resor till Sunderby sjukhus”, säger Claes Nordmark, ordförande Norrbottens Kommuner.

Att koppla samman olika trafikslag är en framtidssäker investering. Det är därför EU kräver att flyg och järnväg inom det transeuropeiska transportnätet är kopplade till varandra. Dessa krav kommer att omfatta Luleå, och kan bara mötas med ett östligt alternativ, menar region och kommuner.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Stopp för eltåg i Borlänge

Under fyra veckor, från 14 juli till 10 augusti, är det stopp för alla eltåg genom Borlänge när kontaktledningsanläggningen på Borlänge C byts ut. Ett antal godståg dras genom Borlänge med diesellok.

Notis

Sju av tio VR-snabbtåg i tid

71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.

Nyhet

Planskildhet för 3,8 miljarder kronor

Nästan tre månader för tidigt och 200 miljoner kronor billigare än beräknat står Planskildhet Olskroken klar i höst. Natten till 30 juni avslutades den sista av många av avstängningar av tågtrafiken.

Nyhet

Fasta förbindelsen fyller 25 år

Den 1 juli 2025 fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10–15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.

Nyhet

Unika spårkorsningar i Olskroken

Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.

Nyhet

Sänkt hastighet om personal i spåren

Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.