Annons:

Publicerad: 2024-06-28

Ny vd för Väte Rail

Björn Sandberg, 45 år från Malmö, tar från första juli över som ny vd för tågbolaget Väte Rail AB. Björn har en gedigen snart tjugofemårig erfarenhet inom järnvägsbranschen och har sedan år 2010 avancerat inom företaget till att 2024 bli vice vd, men har i flera år varit avgående vd:s högra hand och närmaste medarbetare.

Björn Sandberg säger att hans fokus i arbetet som ny vd kommer att ligga på att förädla och utveckla företagets potential samt att intensifiera arbetet för att göra Väte Rail AB till Sveriges grönaste tågbolag. 

Väte Rail AB, grundades 2008 och är ett järnvägsbolag med växling, terminaltjänster och godstågsdragning som främsta verksamheter. Företaget med huvudkontor i Malmö har sedan starten ständigt expanderat och har nu drygt 100 anställda på flera platser i Sverige. 

Avgående vd tillika delägare och grundare till Väte Rail AB, Jan G Forslund lämnar posten vid 70 års ålder för att enbart ägna sig åt uppdraget som styrelseordförande. 

“Jag är mycket stolt över Björn Sandberg och glad att han tar över ledningen. Med detta får en ny generation växa med VÄTE Rail AB och säkra företagets framtid”, säger Jan G Forslund i en kommentar.  

jörn Sandberg ny VD för Väte Rail AB. FOTO: Väte Rail

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Klartecken för 620 i Sverige

Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har godkänt installation av det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i de 620-lok som Nordic Re-Finance köper från SBB Cargo. Därmed kan loken anpassas för användning i Sverige.

Notis

Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025

Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.

Notis

Vy lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö

Norska Vy lanserar sommartåg till Malmö från 14 juli till 11 augusti i sommar. Nästa steg blir tåg hela vägen till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.

Nyhet

Nordic Re-Finance blir franskägt

Det franska investeringsbolaget Infranity köper 80 procent av det svenska lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Köpeskillingen är hemlig men uppgår enligt en källa till drygt två miljarder kronor. Med försäljningen lämnar Björn Ulvaeus järnvägsbranschen.

Nyhet

Automatkoppel testas i ståltågen

I veckan inleds testerna med digitala automatkoppel i ståltågen mellan Luleå och Borlänge. Testerna ska pågå två år och vagnarna med automatkoppel ska hinna rulla drygt 30 000 mil.

Debatt

Inför kilometerskatt för lastbilstrafiken

Den svenska transportsektorn drivs till cirka 70 procent med fossil energi. När det gäller tunga godstransporter är den snabbaste och mest effektiva metoden för att öka andelen eldrivna transporter att utnyttja den elväg som redan finns, järnvägen. Det menar Karin Svensson Smith (MP) och Roger Bydler, ledamot av Klimatriksdagen.