Annons:
Nya tåg Malmö–Stockholm nästa vecka
SJ sätter in de moderniserade X2000-tågen mellan Malmö och Stockholm från och med 8 maj 2023. Det blir till att börja med tre avgångar i varje riktning.
SJ satsar totalt cirka 3,5 miljarder kronor på uppgraderingen av X2000-flottan, vilket inkluderar nya tekniska system och inredning. Den första helt uppgraderade tågsättet visades för massmedia och allmänheten 16 november 2021 och sattes i trafik mellan Stockholm och Göteborg samma dag.
Ombyggnaden har försenats flera år men arbetet har genomförts med stor noggrannhet och omsorg, enligt Monica Lingegård, vd på SJ.
Ett halvdussin tågsätt har överlämnats till SJ och satts i trafik medan andra fortfarande genomgår teknisk uppgradering och modernisering av interiören.
Efter att ha trafikerat sträckan mellan Stockholm och Göteborg i ett opch ett halvt år år kommer de ombyggda tågen nu även att trafikera sträckan Stockholm-Malmö-Köpenhamn.
SJ:s uppgradering av X2000-flottan är en komplex process som involverar många parter. Ombyggnaden har tagit längre tid än planerat på grund av de tekniska svårigheter som har uppstått i integreringen av nya och gamla system.
ANNONS:
Fler notiser
Alstom och Flox testar AI mot viltolyckor
Alstom och Flox får 3,3 miljoner kronor från Vinnova för att testa AI-teknik för att motverka viltolyckor på järnvägen.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.
Resenärerna döper om Rödluvan
Ei saa peittää, Grönluvan eller Grodan? Nu kan resenärerna välja ett nytt namn till ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Tåget hette tidigare Rödluvan, vilket passade utmärkt med det tidigare varumärket MTRX röda färg. Men sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte verksamheten före sommaren är det nu dags för ett byte till ett grönt eller finskt namn.
Fler allvarliga järnvägsolyckor 2023
Svensk järnväg är säker – men riskerna har ökat jämfört med föregående år. Det visar Transporstyrelsens nya säkerhetsrapport för järnväg.



