Annons:

Publicerad: 2024-12-07

Øresundsbron är med och bygger 5G-järnvägsinfrastruktur

Øresundsbro Konsortiet bidrar till framtidens 5G-järnvägssinfrastruktur tillsammans med Trafikverket och Bane NOR. EU-medfinansiering på 18 miljoner euro har beviljats för att bygga 5G-järnvägsinfrastruktur inom ramen för jätteprojektet 5G4RAILSCAND.

Øresundsbrons järnväg mellan Danmark och Sverige. FOTO: Johan Nilsson, Øresundsbron

Projektet 5G4RAILSCAND förbereder passiv telekominfrastruktur på sträckan Köpenhamn–Sverige–Oslo med målet att implementera tågkommunikationssystemet Future Rail Mobile Communication System (FRMCS), för kommunikation mellan förare, tillsyningsmän och trafikledare.

EU-fonden CEF (Connecting Europe Facility) har beviljat en medfinansiering på 18 miljoner euro för att förbereda införandet av det nya 5G-systemet och bygga telekominfrastruktur på sträckan Köpenhamn–Sverige–Oslo som en del av transportnätverket TEN-T- mellan Skandinavien och Medelhavet.

Bakom projektet står ett konsortium bestående av Bane NOR, Trafikverket och Øresundsbro Konsortiet med Banedanmark som associerad partner. Dessutom har en avsiktsförklaring undertecknats av parterna för vidare samarbete kring implementeringen av FRMCS i Skandinavien.

”Øresundsbron har knutit ihop Öresundsregionen i snart 25 år och vi fortsätter varje dag att agera brobyggare för gränsöverskridande samarbete. Nu framtidssäkrar vi en sömlös järnvägskommunikation mellan våra länder, och tar samtidigt ansvar för den större helhet som bron är en del av i Scan Med-korridoren”, säger Rolf Sundqvist, järnvägschef, Øresundsbro Konsortiet.

“Detta är en gemensam bedrift och för Trafikverket är det en viktig milstolpe i Trafikverkets plan för FRMCS-implementering. Vi ser fram emot att samarbeta med våra grannländer i detta projekt. Detta skickar också en viktig signal om att Skandinavien nu förbereder sig för införandet av FRMCS”, säger Mats Malmström, projektkoordinator, Trafikverket.

“Projektet kommer att lägga grunden för en standardiserad infrastruktur och stödja sömlösa gränsövergångar längs korridoren. Vi ser fram emot att ytterligare förbättra samarbetet med våra grannländer genom detta projekt. Infrastrukturen kommer att stödja viktiga ICT-tjänster för tågen, inklusive det nya signalsystemet ERTMS”, säger Arild Nybrodahl, ICT-direktör, Bane NOR.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Fasta förbindelsen fyller 25 år

I dag fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10-15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.

Nyhet

Unika spårkorsningar i Olskroken

Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.

Nyhet

Sänkt hastighet om personal i spåren

Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.

Notis

Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards

Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.

Nyhet

Stockholm C omvandlas från grunden

Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.