Annons:

Publicerad: 2024-12-07

Øresundsbron är med och bygger 5G-järnvägsinfrastruktur

Øresundsbro Konsortiet bidrar till framtidens 5G-järnvägssinfrastruktur tillsammans med Trafikverket och Bane NOR. EU-medfinansiering på 18 miljoner euro har beviljats för att bygga 5G-järnvägsinfrastruktur inom ramen för jätteprojektet 5G4RAILSCAND.

Øresundsbrons järnväg mellan Danmark och Sverige. FOTO: Johan Nilsson, Øresundsbron

Projektet 5G4RAILSCAND förbereder passiv telekominfrastruktur på sträckan Köpenhamn–Sverige–Oslo med målet att implementera tågkommunikationssystemet Future Rail Mobile Communication System (FRMCS), för kommunikation mellan förare, tillsyningsmän och trafikledare.

EU-fonden CEF (Connecting Europe Facility) har beviljat en medfinansiering på 18 miljoner euro för att förbereda införandet av det nya 5G-systemet och bygga telekominfrastruktur på sträckan Köpenhamn–Sverige–Oslo som en del av transportnätverket TEN-T- mellan Skandinavien och Medelhavet.

Bakom projektet står ett konsortium bestående av Bane NOR, Trafikverket och Øresundsbro Konsortiet med Banedanmark som associerad partner. Dessutom har en avsiktsförklaring undertecknats av parterna för vidare samarbete kring implementeringen av FRMCS i Skandinavien.

”Øresundsbron har knutit ihop Öresundsregionen i snart 25 år och vi fortsätter varje dag att agera brobyggare för gränsöverskridande samarbete. Nu framtidssäkrar vi en sömlös järnvägskommunikation mellan våra länder, och tar samtidigt ansvar för den större helhet som bron är en del av i Scan Med-korridoren”, säger Rolf Sundqvist, järnvägschef, Øresundsbro Konsortiet.

“Detta är en gemensam bedrift och för Trafikverket är det en viktig milstolpe i Trafikverkets plan för FRMCS-implementering. Vi ser fram emot att samarbeta med våra grannländer i detta projekt. Detta skickar också en viktig signal om att Skandinavien nu förbereder sig för införandet av FRMCS”, säger Mats Malmström, projektkoordinator, Trafikverket.

“Projektet kommer att lägga grunden för en standardiserad infrastruktur och stödja sömlösa gränsövergångar längs korridoren. Vi ser fram emot att ytterligare förbättra samarbetet med våra grannländer genom detta projekt. Infrastrukturen kommer att stödja viktiga ICT-tjänster för tågen, inklusive det nya signalsystemet ERTMS”, säger Arild Nybrodahl, ICT-direktör, Bane NOR.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Trafikverket hotas av stora viten

Om Trafikverket inte kan visa att det åtgärdat de säkerhetsbrister som Transportstyrelsen funnit efter införandet av det nya tågplaneringssystemet MPK tvingas verket betala 35 miljoner kronor i viten.

Notis

Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025

Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.

Notis

Vy lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö

Norska Vy lanserar sommartåg till Malmö från 14 juli till 11 augusti i sommar. Nästa steg blir tåg hela vägen till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.

Nyhet

Sprickor i rälerna ger tågförseningar

Största tillåtna hastighet har sänkts till 70 km/h på flera banor söder om Stockholm. Vid ultraljudskontroller i höstas upptäcktes 156 sprickor i rälerna och många av dem har ännu inte åtgärdats.

Nyhet

Automatkoppel testas i ståltågen

I veckan inleds testerna med digitala automatkoppel i ståltågen mellan Luleå och Borlänge. Testerna ska pågå två år och vagnarna med automatkoppel ska hinna rulla drygt 30 000 mil.