Annons:

Publicerad: 2023-05-07

Svårt med reservdelar till Öresundstågen

Drygt hälften av de 111 Öresundstågen som finns börjar närma sig pensionsålder. Det sätter hård press på underhåll och reparationer, rapporterar Sveriges Radio.

Ett steg för att öka livslängden är nya reservdelar. Magnus Andersson är ordförande i styrgruppen för fordonsförvaltning av Öresundstågen

– Någonstans efter 2030 så är det sannolikt att vi börjar avveckla den här typen av fordon, säger han.

De äldsta Öresundstågen levererades redan år 2000 och de karaktäristiska gummifronterna ska sluta tillverkas. Därför föreslår fordonsförvaltningen ägarna, alltså regionerna Blekinge, Halland, Skåne, Kalmar, Kronoberg och Västra Götaland, köper in de allra sista för drygt 60 miljoner kronor

– Alternativet är att inte göra någonting, men då får vi haverier och kan inte köra med flottan. Det är liksom inte det heller något alternativ, säger Magnus Andersson.

Arbetet med att köpa in nästa generations Öresundståg har inletts.

Öresundståg vid Svågertorps station utanför Malmö i juni 2007. FOTO: Kasper Dudzik

ANNONS:

Fler notiser

Reportage

25 år sedan Linx skapades

12 maj 2000, för 25 år sedan, skrev två stolta generaldirektörer under ett avtal om att bilda ett samägt bolag, Linx, för snabbtågstrafik mellan de tre skandinaviska huvudstäderna. Tågen började rulla i januari 2001. Fyra år och några chefer senare likviderades bolaget.

Nyhet

Sprickor stoppar tågen

Tågtrafiken Uddevalla-Vänersborg och Vänersborg-Öxnered kommer att ersättas med buss under minst tre veckor. Vid en inspektion förra veckan upptäcktes sprickor i bärande delar.

Nyhet

Snart sovvagnar till Hamburg

Nästa vecka kan SJ få tillstånd att använda en sovvagn i tågen mellan Stockholm och Hamburg. Två veckor senare kan fyra vagnar vara godkända och då blir det premiär för sovvagnar i nattågen.

Notis

Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik

Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.