Annons:
Trafikverkets tre kallduschar till ministern
Dagen före julafton 2022 skrev infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) i ett pressmeddelande att ”regeringen prioriterar upprustning av befintlig järnväg, bättre vägstandard och utbyggd laddinfrastruktur, före investeringar i höghastighetståg.”
Därefter gav regeringen Trafikverket fyra uppdrag baserade på att utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg skulle avbrytas ”utifrån prioriteringar om den samhällsekonomiska och miljömässiga nyttan”. Regeringen skrev också i pressmeddelandet att spårbytet skulle leda till ”en mycket stor besparing, framför allt på några års sikt”.
Trafikverkets redovisning av dessa uppdrag har nu landat på Andreas Carlsons bord, rapporterar Dagens Nyheter i en längre artikel. Av rapporten framgår det att mycket små pengar finns att spara, om några, men samtidigt framförs också indirekt kritik mot beslutet att stoppa planen på nya stambanor mellan Stockholm–Göteborg–Malmö.
Den nya prislappen för de banor intill storstäderna som redan ingår i nationella planen är på 157 miljarder – med minimal möjlighet för besparingar. Och byggstarter försenas ytterligare.
De reviderade alternativen för Ostlänken (Järna-Linköping), Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund försämrar enligt Trafikverket effekterna på de transportpolitiska målen och ger inte tillräcklig kapacitet för resor mellan regioner och långväga personresor.
Trafikverkets redovisning av dessa uppdrag har nu landat på Andreas Carlsons bord, rapporterar Dagens Nyheter i en längre artikel. Av rapporten framgår det att mycket små pengar finns att spara, om några, men samtidigt framförs också indirekt kritik mot beslutet att stoppa planen på nya stambanor mellan Stockholm–Göteborg–Malmö.
ANNONS:
Fler notiser
Corona bromsar utbildningar
Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare. SJ och MTR har stoppat arbetsplatspraktiken för lokförareleverna och många elever är oroliga. Men Green Cargo, Hector Rail och SJ Götalandståg tar fortfarande emot praktikanter.
Sista turen för CX i Stockholm
Allt fler av de nya C30-tågen börjar köra i tunnelbanan i Stockholm. Under 2024 kommer ytterligare 27 vagnar sättas i trafik.
Stenskott skadade tåg
Det uppstod omfattande skador på tjogtals personvagnar i vintras när Trafikverket inte fått bort överflödig makadam på Västra stambanan. Minst ett tågtrafikföretag kräver ekonomisk kompensation.
SJ på rätt väg med Nya X2000
Premiärvisning av Nya X2000, beställning av nya regional- och snabbtåg och ökat resande efter coronapandemin. SJ är på rätt väg i novembermörkret. Men just nu är det kaos i personalplaneringen och många tåg ställs in.