Annons:
SJ kör åter snabbtåg Malmö–Göteborg
Den 21 augusti började SJ återigen köra snabbtåg mellan Malmö och Göteborg efter sommarens banarbeten. På vardagar körs sju avgångar i vardera riktning och på helger fyra avgångar i vardera riktning. Samtliga tåg har bistro. Samtliga tåg gör uppehåll i Malmö, Lund, Helsingborg, Halmstad och Göteborg.
“För både företag och privatpersoner har tåget en viktig roll på västkusten. Under sommaren har det varit en besvärlig trafiksituation. Till viss del har de snabbussar vi erbjudit underlättat situationen under tiden som banarbetet har pågått”, säger Gabriella Sjöberg, SJ:s affärschef för trafiken Malmö–Göteborg.
“Efter banarbeten 2025 planerar vi för både fler avgångar och kortare restid på 2 timmar och 15 minuter mellan Malmö och Göteborg. Med våra nya snabbtåg som förhoppningsvis kan börja köra 2026–2027, kommer vi dessutom kunna erbjuda upp till 100 procent fler platser på linjen så att vi kan möta den stora efterfrågan”, säger Gabriella Sjöberg.

X2000. FOTO: SJ
ANNONS:
Fler notiser
Flera frågetecken för Vy
Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg eller den mer överraskande uppgiften att Vy överväger en förlängning av tågen till och från Oslo
Inga persontåg på norra Malmbanan förrän 18 juni
Sträckan Björkliden-Riksgränsen på Malmbanan kommer att öppnas för persontågstrafik tidigast 18 jun. Det har Trafikverket beslutat.
LKAB Malmtrafik förlänger avtalet med Railcare
LKAB Malmtrafik förlänger avtalet med Railcare gällande järnmalmstransporter, till ett värde om ca 70 MSEK.
Infranord har tilldelats tre underhållskontrakt för Ostkustbanan
Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av Ostkustbanan. De nya entreprenaderna påbörjas den 1 september 2026 och pågår i fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.