Annons:

Publicerad: 2023-12-22

Punktliga och säkra tåg viktigast för resenärerna

Resandet med tåg är nu tillbaka på liknande nivåer som innan pandemin, men andelen som reser regelbundet med tåg är klart lägre än tidigare: “Vi ser att människors resemönster förändrats i spåren av pandemin och den utveckling av digitaliseringen som den bar med sig”, säger Josefin Hallenberg, utredare vid Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har genomfört en marknadsundersökning för att få en bild över hur både tågresenärer och personer som inte väljer att resa med tåg ser på tågresande. Undersökningen genomfördes våren 2023, drygt ett år efter att restriktionerna till följd av covid-19-pandemin upphörde.

Resenärsundersökningen är nu klar och visar på en återgång till mer normala tågvanor. De som avstod från att resa under pandemin har helt enkelt börjat resa med tåg igen. Två av tre i undersökningen uppgav att de hade rest med tåg under det senaste året, vilket innebär att andelen resenärer är tillbaka på samma nivåer som 2019. En närmare granskning av resultatet visar dock tydligt att resemönstren har förändrats, framför allt reser man inte lika ofta med tåg som innan pandemin:

“Det förändrade beteendet har bland annat möjliggjorts av den ökade digitala tillgängligheten som bland annat gör att fler möten nu kan ske digitalt”, säger Josefin Hallenberg.

Biljettpris och punktlighet gör resenären nöjd

Både punktlighet och biljettpris lyfts fram i undersökningen som två viktiga faktorer som påverkar både resenärer och icke-resenärer. Samtidigt upplever många resenärer att dessa faktorer fungerar dåligt. Bara 6 av 10 resenärer upplever att tågen oftast eller nästan alltid är i tid. När det gäller biljettpriset är nöjdheten i 2023 årsrapport generellt lägre än både 2019 och 2021. 2022 ökade också prisindex för järnvägsresor med hela 18,5 procent.

“De som i dag inte åker tåg uppger att bättre tidhållning och bättre priser är faktorer som skulle kunna få dem att resa med tåg. Här finns alltså en möjlighet att både öka nuvarande resenärers nöjdhet och locka framtida resenärer”, säger Josefin Hallenberg.

Trafiksäkerhet och trygghet ombord

Enligt undersökningen är merparten av resenärerna nöjda med hur det fungerar att resa med tåg. Mest nöjda är resenärerna med ombordpersonalens bemötande, tryggheten ombord och hur trafiksäkerheten fungerar.

“Vi kan konstatera att det är de grundläggande aspekterna som är viktigast för resenärerna: punktlighet, trafiksäkerhet och trygghet ombord”, säger Josefin Hallenberg.

LÄS RAPPORTEN Resenärers syn på järnvägsmarknaden 2023

FOTO: Transportstyrelsen

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin

Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.

Notis

SJ släpper sommarens biljetter

Från och med idag finns biljetter fram till 1 september tillgängliga att köpa hos SJ. Samtidigt rullas etapp två ut i det nya bokningssystemet, efter en väldigt positiv start.

Debatt

Resenärerna, Trafikverket och klimatet

Trafikverket överskattar ökningen av biltrafik och underskattar ökningen av tågresande. Det menar Karin Svensson Smith, miljöpartist, före detta riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott. Läs debattinlägget här.

Nyhet

Sträng vinter sänkte SJ:s resultat

SJ redovisar en förlust på 74 miljoner kronor för första kvartalet 2024. Den stränga vintern gjorde att många tåg fick ställas in på grund av fordonsbrist. Resandet föll med nio procent, vilket slog hårt mot resultatet. SJ lanserar nu ett tiopunktsprogram för att klara nästa vinter bättre.

Krönika

Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ

Jonas Friberg skriver om Flixtrain som inte kommer upp på banan igen. Naturligtvis är det ett rimligt beslut om intäkterna är stabilare och efterfrågan större i Tyskland, men vi som reser i Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ.

Notis

Snälltåget kör till Köpenhamn

Snälltåget förlänger från 16 maj ett av tågparen mellan Stockholm och Malmö till och från København H. Därmed får SJ konkurrens om trafiken mellan Stockholm och Köpenhamn.

Nyhet

Flixtrain lämnar Sverige

Flixtrain ställer in all tågtrafik i Sverige efter knappt tre år på spåren. Tågen har tidvis varit välfyllda men Flixtrain har kört med betydligt färre vagnar än planerat och tidvis har trafiken varit inställd.

Nyhet

Nya bokningssystem för tågbiljetter

I tisdags, 16 april, lanserade SJ sitt nya bokningssystem som ansluter till Samtrafikens tjänst Nationell distribution som spårsattes 5 mars. Inom kort följer Snälltåget, MTRX och Vy Tåg efter. Biljettbokningen ska bli enklare och ge mer information.

Notis

SJ uppgraderar sitt biljettsystem

Under april byter SJ ut sitt 30 år gamla bokningssystem mot ett nytt och molnbaserat system. Flera funktioner i det nya systemet har tagits fram i nära dialog med olika kundgrupper.