Annons:
Västlänken försenas tre till sex år
Västlänken, den sex kilometer långa järnvägstunneln under centrala Göteborg, försenas och blir dyrare än beräknat. Projektet kan vara klart 2030 till en kostnad av 25,7 miljarder kronor.
Text: Ulf Nyström Foto: Trafikverket
Västlänken är ett av norra Europas största och mest komplicerade infrastrukturprojekt.
Enligt den ursprungliga budgeten bedömdes kostnaden i 2009 års prisnivå till 20 miljarder kronor.
Trafikverkets nya bedömning är ett spann från 24,1 till 27,1 miljarder kronor, med en trolig kostnad på 25,7 miljarder kronor.
36,5 miljarder kronor i dagens prisnivå
Omräknat till dagens prisnivå är ursprungsbudgeten 28,4 miljarder kronor och det nya spannet är mellan 34,3 till 38,5 miljarder kronor med en trolig totalkostnad på 36,5 miljarder.
Det innebär en kostnadsökning mellan 20 och 35 procent.
Västlänken finansieras genom Västsvenska paketet som totalt omfattar infrastrukturprojekt för 34 miljarder kronor i Göteborgsregionen. Staten bidrar med halva beloppet, 17 miljarder kronor, medan 14 miljarder kronor tas in genom trängselskatt på biltrafiken i Göteborg.
Det första spadtaget till Västlänken togs i maj 2018.
Annons:
Fyra spår i stället för två
”Vi beslutade att bygga Haga och Korsvägen som fyrspårsstationer i stället för som planerat med endast två spår, vi har haft en betydande kostnadsökning med den höga inflationen det senaste året, etapperna Haga och Korsvägen har försenats och därmed fördyrats, vi tvingades häva kontraktet med AGN Haga och genomför just nu en ny upphandling vilket naturligtvis blir kostsamt”, säger han.
”Men arbetena som AGN Haga skulle genomföra gick inte framåt, de hade ingen framdrift.”
Etappen Centralen som omfattar sträckan Olskroken–Östra Hamngatan och innefattar den nya underjordiska stationen vid Göteborg C kommer att som planerat stå klar 2026 liksom hela eller delar av etappen Kvarnberget som omfattar sträckan Östra Hamngata–Stora Hamnkanalen.
Ny säckstation vid Göteborg C
”Det innebär att vi kan skapa en säckstation med fyra spår vid Göteborg C och att lokal- och regionaltågen på Västra stambanan och Vänerbanan kan trafikera den stationen och därmed minska trängsel och underlåta tågföringen på nuvarande Göteborg C”. säger Bo Larsson.
Västtrafik väntas fatta beslut om trafikeringen av den nya stationen från tidtabellen som träder i kraft i december 2026 redan om två veckor.
Enligt Trafikverket innehåller de nya prognoserna flera kvalificerade antaganden kring ”osäkerheter och förutsättningar”, främst fortsatta kostnadsökningar på material och det kommande kontraktet på etapp Haga.
Oenighet om Korsvägen
Dessutom är Trafikverket och entreprenörer oense om färdigställandet av etappen Korsvägen. Entreprenören WLC, ett konsortium bestående av NCC och Wayss&Freytag, hävdar att etappen inte kan stå klar förrän 2034.
”Det kan den visst”, säger Bo Larsson.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Bo Larsson, projektchef Västlänken.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Trafikverket glömde farlig korsning
Banverket beslutade 2008 att en korsning mellan väg och järnväg där maskintrailrar riskerade att köra fast skulle åtgärdas. När Trafikverket bildades 2010 glömdes beslutet bort. I mars förra året ledde det till en svår olycka som skulle kunnat bli betydligt allvarligare.
Privata sektorn kan finansiera de nya snabbspåren
"Nya planeringsmetoder och ny byggteknik reducerar kostnaderna för och riskerna med att bygga nya järnvägar. Det finns gott om tillgängligt privat kapital som söker långa investeringar med stabil avkastning," menar Börje Lundvall på Projektfinans AB.
I sommar ska spårvagnarna rulla
Först i sommar, ett halvår efter invigningen, kan spårvagnstrafiken i Lund komma att fungera som planerat. Hjulsvarven i Hässleholm kan inom kort användas för att svarva spårvagnshjul.
SJ kör vidare i Småland
Kammarrätten i Jönköping upphäver förvaltningsrättens dom om upphandlingen av Krösatågstrafiken och avslår Vy Tågs ansökan om överprövning. Därmed kan SJ köra vidare.