Annons:
Tågab köper Rm-loken
Tågåkeriet i Bergslagen köper de sex Rm-loken som SJ och därefter Green Cargo använt sedan 1977. Loken ersätter inhyrda Rc4-lok och kommer att dra många av Tågabs godståg.
Text: Ulf Nyström Foto: Roar Stenersen och Pär-Johan Wedell
Tre Rm-lok i koppling drar ett malmtåg genom Narvik en sommardag i början av 1980-talet.
”Det är en bra affär för oss och en bra affär för Green Cargo”, säger Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).
”Vi får ett urstarkt lok som gör att vi kan öka tågvikten med 30 procent och lämna tillbaka ett antal inhyrda lok. Green Cargo slipper ett udda lok som bara finns i sex exemplar och som kräver särskild förarutbildning och särskilda kunskaper hos verkstadspersonalen.”
Loken levererades till SJ 1977
De sex Rm-loken byggdes av Asea och Nohab 1977 och de var avsedda att i multipelkoppling dra tunga malmtåg mellan Kiruna och Narvik.
Loken fick bland annat lägre utväxling, 100 km/h i stället för 135 km/h som största tillåtna hastighet, blockbroms och automatkoppel för malmvagnarna. Loken barlastades från 78 till 92 ton för att öka dragkraften.
Men dragkraften och adhesionen räckte inte till för att dra malmtågen som redan då kunde väga över 5 000 ton. Dessutom tömde Rm-loken kontaktledningen på ström på den norska sidan och det uppstod skador på returledningarna.
De flyttades söderut och har med undantag för en kort period då de återbördades till Malmbanan för att dra malmtåg mellan Pitkajärvi och Narvik för Northland Resources dragit godståg, bland annat mellan Göteborg och Malmö över Hallandsåsen.
Samma omlopp som Rc- och Rd-loken
Sedan flera år går de i samma omlopp som Rd2- och Rc4-loken vilket innebär att Green Cargo inte utnyttjar den högre dragkraften och möjligheterna till högre tågvikter.
”Rm-loken klarar tågvikter på 2 100 ton på banor med maximalt tio promilles stigningar”, säger Lars Yngström. ”Det är 30 procent mer än av de Rc2- och Rc4-lok vi i dag använder, de klarar 1 600 ton, och det innebär att vi kommer att kunna dra många fler vagnar med ett lok och en lokförare än hittills.”
Rm-loken är nästan lika starka som de betydligt modernare Traxx- och Vectron-loken med 314 kN startdragkraft jämfört med 300 kN och 2 100 tons tågvikt jämfört med 2 200–2 500 ton för Traxx och Vectron.
Virke, containrar och tegelpannor
Enligt Yngström kommer Tågab att använda Rm-loken i virkeståg, containertåg i form av Vänerexpressen och Benders-tåget mellan Bålsta och Kongsvinger.
”Vi har dessutom ett antal förfrågningar om transporter från ett antal transportköprare som kräver starkare lok.”
Rm-loken 1261 och 1262 i koppling en vinternatt under åren i tjänst för Green Cargo.
Annons:
Men anskaffningen av de sex Rm-loken kan Tågab lämna tillbaka de två Rc4-lok och ett Traxx-lok som hyrts i flera år. Tågab kommer också att växla om ett Rc2-lok till Rc3, från 135 till 160 km/h, för att kunna dra persontåg.
Första loket till Tågab 2 oktober
Det första Rm-loket överförs från Green Cargo till Tågab 2 oktober, ytterligare tre lok i år och de två sista under början av nästa år.
”Vi börjar med utbildning av våra lokförare och vår verkstadspersonal”, säger Lars Yngström.
”Vi behåller tills vidare färgen på de fem blåmålade loken men kommer att måla om det gröna loket i rött, silver och svart, det vill säga i Tågabs färger.”
”Vi kommer att kunna använda de här loken i 20 år.”
Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).
Loken kommer att förses med utrustning för radiostyrning och ETCS för trafik på banor med det nya säkerhetssystemet ERTMS.
Priset inte offentligt
Lars Yngström vill inte berätta hur mycket Tågab betalar för de sex loken.
”Men det är vår största investering någonsin” säger han.
En försiktig uppskattning är att priset hamnar i intervallet 30-35 miljoner kronor för de sex loken inklusive reservdelar som är unika för Rm-loken och som Green Cargo inte längre har behov av.
Lars Yngström är övertygad om att Rm-loken kommer att göra god tjänst för Tågab i ett par årtionden.
”Vi kommer att kunna använda dem i 20 år”, säger han.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Säkrare tågresor utreds
Regeringen gav på måndagen Trafikverket och Transportstyrelsen i uppdrag att utreda hur den svenska järnvägen och kollektivtrafiken kan göras säkrare.
Dubblad tågtrafik i norr
Norrtåg vill fördubbla tågtrafiken till år 2040. Men långt dessförinnan krävs nya fordon som ersättning för Regina-tåg och gamla pendeltåg av typ X11 som Norrtåg i dag använder. Trafiken kan utökas 2027 med fem bättre begagnade tågsätt från Västtrafik.
Miljardstöd från EU
Trafikverket får 110 miljoner euro, motsvarande 1 175 miljoner svenska kronor, av EU-fonden för ett sammanlänkat Europa. 65 miljoner euro går till Västlänken och 45 miljoner euro till fordonsutrustning för ERTMS.
Det är dags att avreglera avregleringen
Tio förslag för att vända utvecklingen! Fler persontåg, eftersatta investeringar och underhåll på Europas järnvägar har skapat kapacitetsbrist. I Tyskland, där godstågstrafiken ökat under senare år, finns kilometerskatt på lastbilar som också är betydligt mindre än i Sverige. Det är en av många förklaringar till kräftgången för godstågstrafiken i Sverige, skriver Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.