Annons:

Publicerad: 2023-09-23

Stora vinster för godstrafiken om Oslo-Stockholm byggs

Sverige står inför stora utmaningar om vi ska flytta mer gods från väg till järnväg. Det skriver bolaget Oslo-Stockholm 2.55 i ett pressmeddelande som också berättar att kapacitetsbristen i det svenska järnvägsnätet snarare pekar på att andelen gods på järnväg kommer att minska, vilket märks tydligt på Värmlandsbanan som är Sveriges mest belastade enkelspåriga järnväg.

Bolaget har låtit Sweco göra en genomlysning av godstrafiken i stråket och titta på vilken betydelse en förbättrad järnväg mellan Oslo och Stockholm skulle ha för godstrafiken i Sverige och Norge. Resultaten är tydliga.

– Det är uppenbart att Värmlandsbanan är en flaskhals för godstrafik. Det är svårt att klara varken den gods- eller den passagerartrafik som det finns behov av. En utbyggnad från enkelspår till dubbelspår skulle påtagligt öka kapaciteten och det är viktig redan nu, säger Jonas Karlsson, VD, Oslo-Sthlm 2.55.

När man studerat godstransporterna är det stora flöden som går i nord-sydlig riktning. I godsrelationen finns det ett tydligt stråk både öster och väster om Hallsberg

– Rapporten pekar ut en stor potential att utveckla godsflöden på järnväg mellan Oslo och Mälardalen, men också vidare till Narvik och österut mot Finland och Baltikum. Vi ser redan nu att intresset ökar genom att det nyligen startat en godspendel mellan Oslo och Eskilstuna, fortsätter Jonas Karlsson.

Sedan länge är den västra delen av stråket mellan Oslo och Stockholm också viktig för att koppla samman södra och norra Norge. Dagliga tågförbindelser går mellan Oslo och Narvik via Sverige. En bättre kapacitet och kortare restid för dessa skulle innebära stora vinster också för inrikes transporter i Norge.

– Att en ny gränsbana i stråket Oslo-Stockholm skulle kraftigt öka kapaciteten för gods mellan Sverige och Norge är ganska självklart. Men faktum är att en av de riktigt stora vinsterna ur ett godsperspektiv är att en ny gränsbana som kopplas till Norge-/Vänerbanan skulle innebära mycket stora kapacitetsökningar mellan Oslo och Västsverige och vidare ner mot kontinenten, avslutar Jonas Karlsson.

Läs rapporten här: https://www.oslo-sthlm.se/wp-c…

FOTO: Oslo-Stockholm 2.55 AB

ANNONS:

Fler notiser

Nyhet

Många tågstopp på Västra stambanan

Tidsplanen och budgeten håller. Andra etappen av fem i bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. En ny plan för fjärde och femte etapperna ger mindre påverkan på tågtrafiken nästa år. Men under nio veckoslut i höst stoppas tågen.

Nyhet

Smalspårigt jubel i Småland

Tjustbygdens Sparbank fortsätter att stötta smalspårstrafiken mellan Västervik och Hultsfred. Med bidrag på fem miljoner kronor kan en bättre begagnad spårriktare och en större vagnhall tas i bruk nästa år.

Nyhet

Osäker framtid för DVVJ

Framtiden för turisttågen på De Vackra Vyernas Järnväg mellan Mellerud och Bengtsfors är osäker. Sedan Green Cargo slutade trafikera Billingsfors används järnvägen endast ett par månader om året.